توطئه خانوادگی

۲۳ آذر ۱۳۸۷ | ۲۲:۰۴ کد : ۳۴۲۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
وزاری خارجه کشورهای عربی برای برگزاری نشستی با حضور کاندولیزا رایس به نیویورک می روند تا ضمن بررسی مسائل خاورمیانه درباره پرونده هسته‌ای ایران نیز تبادل نظر کنند.
توطئه خانوادگی

وزاری خارجه کشورهای عربی برای برگزاری نشستی با حضور کاندولیزا رایس به نیویورک می روند تا ضمن بررسی مسائل خاورمیانه درباره پرونده هسته ای ایران نیز تبادل نظر کنند.

 

الشرق الاوسط چاپ لندن نوشت، منابع دیپلماتیک غربی اعلام کردند کاندولیزا رایس از همتایان عرب خود در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و نیز وزیران خارجه اردن، عراق و مصر جهت برگزاری نشستی در نیویورک دعوت کرده است.

 

این نشست یک روز پس از پایان نشست روز دوشنبه کمیته چهارجانبه (متشکل از آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل متحد) در نیویورک برگزار خواهد شد.

 

"بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل پس از نشست اخیر کمیته چهارجانبه در شرم الشیخ که در ماه نوامبر برگزار شد، بر اهمیت تبادل نظر و گفتگو میان اعضای کمیته چهارجانبه و کشورهای عربی با هدف تحکیم روند صلح تاکید کرد.

 

گفته می شود بان کی مون از برخی وزیران خارجه کشورهای عربی برای حضور در نشست کمیته چهارجانبه دعوت به عمل آورده است که عبارت اند از کشورهای عربستان سعودی، مصر، اردن، عمان، امارات، سوریه، لبنان، قطر، یمن، مغرب و الجزایر به همراه دبیر کل اتحادیه عرب.

 

یکی از مسائلی که قرار است در جریان نشست مزبور بررسی شود، وضعیت کنونی ایران در منطقه و تلاش آن برای پیشرفت هسته ای است. بطور حتم طرح این موضوع در میان ائتلاف اعراب برای پیشبرد روند صلح خاورمیانه عاملی برای وحدت نظر کشورهای عربی و خطری برای ایران خواهد بود.

 

بدون در نظر گرفتن برخوردهای لفظی که گاه بر سر نام و مالکیت جزایر خلیج فارس میان ایران و امارات – و در نتیجه ایران و کشورهای عربی – صورت می گیرد، اجماع اعراب به رهبری ایالات متحده برای رسیدن به صلح موردنظر و دستیابی به موضعی مشترک در برابر ایران هسته ای، می تواند جدی ترین تهدید برای جمهوری اسلامی ایران در منطقه باشد.

 

پیش از برپایی نشست فوق، اتحادیه عرب در بیانیه ای که روز گذشته منتشر کرد خطاب به باراک اوباما رئیس جمهور جدید آمریکا از آمادگی کشورهای عربی برای سازش با اسرائیل خبر داد.

 

در این بیانیه بر آمادگی کشورهای عربی برای برقراری صلح دائمی با اسرائیل طبق اصل "زمین در برابر صلح"، قطعنامه های سازمان ملل و طرح صلح عربی تاکید شد.

 

این بیانیه به امضای "سعود الفیصل" وزیر امور خارجه عربستان سعودی به عنوان رئیس دوره ای شورای وزیران اتحادیه عرب و "عمرو موسی" دبیر کل این اتحادیه رسیده است.

 

چندی پیش نیز سازمان کنفرانس اسلامی با طرح صلح عربی موافقت کرد که ایران در این خصوص واکنش نشان داد و سازش میان اعراب و اسرائیل را به دور از رعایت حقوق مسلمانان فلسطین توصیف کرد. ایران رسما اعلام کرد که با سازمان کنفرانس اسلامی در این باره همسویی نخواهد کرد.

 

به نظر می رسد خاورمیانه زودتر از آنچه تصور می شد وارد دورانی تازه شود. گفتگوهای چندجانبه صلح که با میانجی گیری فرانسه و آمریکا و نمایندگان کشورهای عربی برگزار می شود، هر بار گامی به پیش رفته و تحقق صلح موردنظر را نزدیک تر ساخته است.

 

موضع مخالف ایران در جریان این مذاکرات و عدم حمایت آن از اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی از یکسو امید را به تحقق کامل و همه جانبه صلح با نقش آفرینی ایران کمرنگ تر کرده و از سوی دیگر این کشور را به انزوایی منطقه ای خواهد کشاند.

 

موضع ایران در قبال طرح صلح عربی در حالی معادلات آینده خاورمیانه را شفاف تر می کند که این کشور در حال حاضر به عنوان قدرتی نظامی شناخته می شود و آمریکا و اعراب نیز سعی دارند آن را تهدیدی هسته ای برای منطقه قلمداد کنند.

 

تداوم این روند ایران را در موقعیتی حساس و خطرناک قرار می دهد؛ چرا که رسیدن به اجماع در برابر ایران و تهدید خواندن آن می تواند حتی روند صلح را تسریع بخشیده و این کشور را در تنگنایی سیاسی قرار دهد.

 

دو روز پیش "بنیامين نتانياهو" رييس ليکود اسرائیل نیز در گفتگو با 26 تن از نمايندگان کشورهاى عضو اتحاديه‌ اروپا ضمن تاکید بر اینکه بحران اقتصادى جهان فرصتى براى افزايش فشار به ايران است، با تکرار اتهامات غرب مبنى بر حمايت ايران از تروريسم مدعى شد که ايران مسئول بخش اعظم تروريسم جهانى است.

 

حال ایران در میان اتحاد اعراب بخشی از سرفصل های نشست نیویورک خواهد بود. جدایی ایران از غرب، ورود سوریه به جریان صلح، همسویی اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی در موضوع صلح، گفتمان برون مرزی ایران و گزارش های ناامیدکننده ای که آژانس انرژی اتمی درباره پیشرفت هسته ای جمهوری اسلامی ارائه می دهد، شرایط قابل پیش بینی و دشواری را پیش روی ایران قرار داده است.

جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


نظر شما :