مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

۲۲ آذر ۱۳۸۷ | ۱۹:۲۷ کد : ۳۴۱۷ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری‌هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی
رهبر انقلاب، رئیس جمهور، رئیس مجلس، وزیر امور خارجه، سخنگو و مشاور وزارت خارجه، نماینده ولی فقیه در دانشگاه ها، سفیر ایران در بحرین، وزیر اطلاعات، دبير کميسيون حقوق بشر قوه قضاييه، نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، چند تن از نمایندگان مجلس و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.
 
ایران از حقوق خود کوتاه نخواهد آمد
 
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با رئیس جمهور اکوادور با تأکید بر اینکه قدرت های مسلط دنیا سیری ناپذیر هستند و خواسته‌های آنها هیچ حدی ندارد، خاطرنشان کردند: ایستادگی در مقابل قدرتها تنها راه دفاع از منافع خود است اما برخی رهبران دنیا بجای ایستادگی بر سر منافع ملت خود، دائماً در حال عقب نشینی در مقابل قدرتهای زورگو هستند.
 
ایشان افزودند: پیشرفت های امروز جمهوری اسلامی ایران در بخشهای مختلف به هیچ وجه با قبل از انقلاب اسلامی و اوایل انقلاب قابل مقایسه نیست.
 
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: البته ایستادگی در مقابل قدرتها، هزینه هایی دارد اما منافع حاصل از این ایستادگی و پرداخت هزینه‌های آن بسیار بیشتر از هزینه‌ها است. جمهوری اسلامی ایران مطلقاً معتقد به درگیری و نزاع نیست اما از حقوق خود نیز کوتاه نخواهد آمد.
 
نمى‌خواهيم با آمريکا دعوا و جنگ کنيم
 
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با اشاره به مسئله‌ هسته‌اى کشورمان نيز، گفت: رييس جمهور منتخب آمريکا در اين دو سه روز حرف زده و همان حرف‌هايى را که آقاى بوش قبلا مى‌گفت با ادبيات کمى متفاوت تکرار مى‌کند. باز ايران را دنبال بمب هسته‌يى و حامى تروريسم عنوان مى‌کند. تروريسمى هم که اينها مى‌گويند حزب‌الله و حماس هستند. آيا اينها تروريست هستند يا تروريست کسانى هستند که از آن طرف درياها مى‌آيند و مردم را به اين روز سياه مى‌اندازند؟ اسرائيلى که اصلا با ترور خلق شد، به وجود آمد و هنوز هم با اينکه ظاهرا يک دولت است، باز با ترور و کارهايى از اين قبيل مى‌خواهد خود را حفاظت کند. آن وقت شخصى از آن طرف درياها مى‌گويد که ايران حامى تروريسم است و شرط مى‌کند که شما تعليق کند تا ما با شما حرف بزنيم.
 
رييس مجلس خبرگان رهبرى در ادامه گفت: ببينيد که چقدر اين حرف بى‌معناست. در اين 30 سال هم هميشه شما مى‌خواستيد با ما حرف بزنيد و ما نمى‌زديم حالا شما شرط سنگين مى‌گذاريد و مى‌گوييد تعليق کنيد تا ما با شما حرف بزنيم؟!
 
وى همچنين گفت: اين ما هستيم که تقاضاى حرف زدن با شما داريم که شما براى حرف زدن و نه حل مسئله شرط مى‌گذاريد؟! انصافا خوب نيست و من انتظار ندارم کسى که خود را از قاره‌ى آفريقا و نژاد سياه‌پوست مظلوم در آمريکا مى‌بيند حرف‌هايى را که امثال بوش بايد بزنند را تکرار کند. من نصيحت مى‌کنم ما نمى‌خواهيم با آمريکا دعوا و جنگ کنيم و با آن درگير شويم. ما مى‌خواهيم حق خودمان را در استفاده از علوم و فنون دنيا داشته باشيم و روى پاى خود بايستيم.
 
شکست‌هاى آمريکا در آمريکاى لاتين نيز پديدار است
 
منوچهر متکى در ديدار با رافائل کوره‌آ رئیس جمهور اکوادور گفت: تحولات مهمى در مناطق مختلف جهان روى داده که روند جديدى در روابط دولت‌ها ايجاد کرده و جهت‌گيرى‌هاى سياسى و اقتصادى در اين حرکت نوين بر اساس عدالت شکل مى‌گيرد.
 
وزير امور خارجه‌ کشورمان، ضمن تحليل شرايط کنونى منطقه و جهان، اظهار داشت: در مجموعه بحران‌هاى منطقه‌ خاورميانه هر جا آمريکا دخالت داشته با شکست سياست‌هاى واشنگتن همراه بوده است و در امتداد اين هژمونى شکست‌هاى آمريکا در آمريکاى لاتين نيز پديدار است.
 
نگاه آمريکا و روسيه به کنوانسيون‌هاى بين‌المللى نگاه جنگ سردى است
 
حشمت‌الله فلاحت‌پيشه عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس به ایسنا گفت: بر اساس کنوانسيون منع استفاده از سلاح‌هاى شيميايى، کشورهاى مختلف دنيا موظف شده‌اند که سلاح‌هاى شيميايى و زرادخانه‌هاى شيميايى خود را از بين ببرند که کشورهاى کوچک و متوسط اين اقدام را انجام دادند، اما دو قدرت آمريکا و روسيه به بهانه‌هاى مختلف سلاح‌هاى شيميايى خود را از بين نمى‌برند؛ چرا که نگاه اين دو کشور به کنوانسيون‌هاى بين‌المللى به‌رغم تعهداتى که داده‌اند، هنوز يک نگاه جنگ سردى است و لذا سلاح‌هاى خود را هم‌چنان حفظ کرده‌اند.
 
فلاحت‌پيشه ادامه داد: روس‌ها که عنوان مى‌کنند اين کار برايشان هزينه‌بر است سعى مى‌کنند از جامعه جهانى براى اين کار پول بگيرند، اما به‌رغم اين‌که کمک‌هايى هم به آنها شده، هنوز اين کار را صورت نداده‌اند، آمريکايى‌ها نيز از آن‌جا که يک ديد جنگ سردى به روسيه دارند و البته از آن‌جا که امروز در دنيا تنها قدرتى که بيش از همه اقدام نظامى فرامرزى انجام مى‌دهد آمريکاست، هنوز اين کار را انجام نداده است. 
 
کشورهاى دنيا با نگاه شيفتگى به ايران نگاه مى‌کنند
 
حجت الاسلام والمسلمين محمديان نماينده ولى فقيه در دانشگاه‌ها گفت: بشريت در حال برگشت به هويت خويش است و اين آثار خون شهداست،‌ ملت‌ها تشنه پيام ما هستند، پيام مکتب اسلام و اين وظيفه بزرگى بر دوش ماست، کشورهاى دنيا با نگاه شيفتگى به ما نگاه مى‌کنند.
   
وى افزود: نظرسنجى‌ها نشان داده است که 85 درصد مردم آسيا و 75 درصد مردم جهان آمريکا را منفورترين کشور دنيا مى‌دانند، در تمام طول تاريخ آمريکا هرگز يک سياه پوست به رياست جمهورى اين کشور نرسيده است اما اين بار مجبور شده‌اند يک سياه پوست را به رياست جمهورى بنشانند تا چهره آنها در آمريکا عوض شود گر چه اين سياه پوست نيز فرقى با قبلى‌ها ندارند اما تا حدى در رسيدن به هدف خود موفق بوده‌اند.
 
وى گفت: بشريت در حال برگشت به هويت خويش است و اين آثار خون شهداست،‌ ملت‌ها تشنه پيام ما هستند، پيام مکتب اسلام و اين وظيفه بزرگى بر دوش ماست، کشورها دنيا با نگاه شيفتگى به ما نگاه مى‌کنند، نگهدارى اين موفقيت از ايجاد آن سخت‌تر و مهمتر است ما معتقديم اگر ميدان فراهم شود اسلام ناب محمدى در جهان خواهد درخشيد و رسيدن به اين هدف بزرگ وظيفه هر ايرانى مسلمان و با غيرت است.
 
مسووليت اقدامات تروريستى بر عهده دولت پاکستان است
 
علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به کشته شدن سربازان دربند گروهک جندالله گفت: لازم است که صحبت جدى با دولت پاکستان انجام شود، چرا که اين گونه حوادث در هر زمان ممکن است رخ دهد؛ اگر آنها در حفظ امنيت در مرزهاى خودشان نمى‌توانند با قاطعيت عمل کنند، بايد آن را به اطلاع مسوولان ذى‌ربط ايران برسانند تا راه چاره‌اى بيانديشيم.
 
بروجردى با بيان اين که مسووليت اين اقدامات تروريستى بر عهده دولت پاکستان است، گفت: اين افراد در جايگاه مشخص در پاکستان قرار دارند و حاکميت پاکستان بايد با آنها برخورد کند تا به راحتى به شرارت نپردازند و وارد مرزهاى ايران نشوند.
 
سیاست تهدید و تحریم آمریکا شکست خورده است
 
علی اصغر سلطانیه نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى با بيان اين که هيچ مدرکى درباره اتهامات آمريکا مبنى بر توسعه برنامه هسته‌اى ايران با اهداف نظامى وجود ندارد گفت که سياست تهديد و تحريمى که آمريکا و کشورهاى غربى در تعامل با پرونده هسته‌اى ايران در پيش گرفته‌اند شکست خورده است.
 
وى در ادامه با تاکيد بر اين که توسعه مسالمت‌آميز انرژى هسته‌اى حق ملت ايران است، تصريح کرد: ملت ايران با گام‌هاى مطمئن قدم بر مى‌دارد که دليل آن دستيابى ايران به 5000 دستگاه سانتريفيوژ نيست؛ ايران اين تعداد سانتريفيوژ در اختيار دارد در حالى که دشمنان و آن‌هايى که نيت بد دارند ايران را حتى با داشتن 20 سانتريفيوژ تهديد به حمله مى‌کنند.
 
نمایندگان مجلس خواهان تشکیل جلسه سازمان کنفرانس اسلامی شدند
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه تاکید کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سازمان کنفرانس اسلامی می خواهند در کوتاهترین زمان ممکن، اجلاس فوق العاده ای را تشکیل دهد.
 
محمد حسن ابوترابی فرد نایب با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اظهار داشت: ملل مسلمان آگاه منطقه امروز شاهد تحقق زشت ترین جنایات در نوار غزه در سرزمین های فلسطین هستند.
 
هیئت پارلمانی ایران به ترکیه می رود
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دعوت همتای ترک خود گفت: هفته آینده هیئتی از مجلس شورای اسلامی به ترکیه سفر خواهد کرد.
 
علاء الدین بروجردی گفت: هفته گذشته نیز هیئتی از مجلس شورای اسلامی به ریاست بنده به دعوت رئیس مجلس نخجوان به این کشور سفر کرد و در این سفر مذاکرات خوبی با مقامات و نمایندگان مجلس نخجوان صورت گرفت.
 
آزادی تاجیک لازمه اعتمادسازی انگلیس است
 
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس با انتقاد از دنباله روی انگلیس از سیاست های آمریکا در منطقه خاورمیانه و همچنین اظهارات اخیر وزیر امور خارجه این کشور، گفت: این گونه سخنان کمکی به بهبود روابط میان دو کشور نخواهد کرد.
 
حسین نجابت دردیدار با سفیر انگلیس ضمن اشاره به بازرسی های متعدد آژانس بین المللی هسته ای از فعالیت های هسته ای کشورمان تصریح کرد: تاکنون هیچ گزارشی از سوی مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر انحراف فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران ارائه نشده است.
 
نجابت در پایان سخنانش بازداشت نصرالله تاجیک سفیر سابق ایران در اردن، در انگلیس را تقبیح کرد و افزود: حل این موضوع در جهت اعتماد سازی مناسبات فی ما بین، امری ضروری است.
 
راه حل سولانا دیدگاه شخصی خودش است
 
جواد کريمى قدوسى نماینده مشهد در پاسخ به خاویر سولانا گفت: آقاى سولانا گويى با يک ملت و يک کشورى صحبت مى‌کند که در گذشته تاريخ هيچ جايگاهى در علم و فن‌آورى نداشته است. با تکبر و نخوت ذکر مى‌کنند که شما ايرانى‌ها علم نداريد و تنها نفت داريد و ما علم داريم، نفت نداريم؛ لذا شما به ما نفت دهيد تا ما در مقابل به شما علم بدهيم.
 
وی ادامه داد: وقتى يک ايرانى غيرت‌مند اين جملات را از يک ديپلمات اروپايى مى‌شنود و سابقه‌ تمدن اسلامى و جايگاه برجسته‌ دانشمندان اسلامى را در تاريخ در کرسى‌هاى علوم و فن‌آورى نظاره‌گر است و از سويى دنياى به دور از علم و توحش غرب را در همان زمانى که دانشمندان ايرانى علم در دستان‌شان مثل چراغ‌هاى پرفروغاى مى‌درخشيده مى‌بيند، حقيقتا غيرت اسلامى و ايرانى‌اش اجازه نمى‌دهد که اين مواضع را بپذيرد.
 
اين عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس، با اظهار خشنودى از اين‌که على‌رغم ميل غربى‌ها ايرانيان به همه مراحل فن‌آورى چرخه‌ سوخت دسترسى پيدا کرده، ادامه داد: امروز رسما آژانس اعلام مى‌کند که ايران چندين تن اورانيوم غنى شده با درصدد مورد نياز را توليد کرده و طبيعتا اين مقدار توليد ولو اينکه مقدار کمى هم باشد، حاکى از موفقيت بزرگ دانشمندان ايرانى است که توانسته‌اند در همين شرايط سخت و تحريم به اين دانش دسترسى پيدا کنند.
 
کريمى قدوسى با اشاره به راه‌حل پيشنهادى برد – برد و فريز در مقابل فريز سولانا، گفت: اين راه‌حل را سولانا به عنوان ديدگاه شخصى خودش بيان کرده اين است تا ايران از موفقيت بزرگ خودش که ورود به باشگاه هسته‌اى است دست بردارد و هرگز هم انتظار نداشته باشد وارد اين وادى شود، غنى‌سازى خود را تعطيل کند و در اين صورت آنها هم روابط خود با ايران را سر و سامان ببخشند.
 
به هيچ‌وجه نمى‌توان به قول کشورهاى غربى اعتماد کرد
 
علاءالدين بروجردى درباره‌ صحبت‌هاى اخير سولانا پيرامون موضوع هسته‌اى ايران، تصريح کرد: سولانا پس از سال‌هاى طولانى بايد اين واقعيت را درک کرده باشد که در جمهورى اسلامى ايران سخن مبتنى بر زور و خارج از چارچوب و قوانين هسته‌اى يعنى مقررات آژانس، هيچ خريدارى ندارد.
 
رييس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى، با بيان اين‌که دفاع از حق‌مان تبديل به عزم ملى شده است، به مصوبه مجلس مبنى بر تکليف دولت براى توليد 20 هزار مگاوات انرژى هسته‌اى، اظهار کرد: درحال حاضر بحث 20 نيروگاه همانند نيروگاه بوشهر است که نيازمند سوخت است.
 
به گفته نماينده مردم بروجرد، تجربه‌ طولانى ما با کشورهاى غربى نشان داده است که آنها به تعهدات خود پايبند نيستند، هم آمريکايى‌ها که متعهد بودند سوخت نيروگاه تحقيقاتى تهران را تامين کنند و هم اروپایى‌ها چه آلمان و چه فرانسه به تعهد خود در زمينه ساخت نيروگاه هسته‌اى عمل نکرده‌اند، بنابراين به هيچ‌وجه نمى‌توان به قول و قرارهاى کشورهاى غربى اعتماد کرد.
 
مشکل آژانس با ما بحث راستى‌آزمايى است
 
پرویز سروری نماينده‌ مردم تهران در مجلس گفت: سليقه‌ برخى کشورها اين است که نمى‌پسندند ايران فعاليت صلح‌آميز هسته‌اى داشته باشد، ولى مى‌پذيرند که کشورهايى مثل هند و پاکستان و رژيم غاصب اسرائيل، سلاح هسته‌اى داشته باشند. اين منطق نشان مى‌دهد که دنيا به سمت مديريت بر اساس سليقه‌ کشورهاى استکبارى پيش مى‌رود و اين مغاير با اصول پذيرفته شده‌ منشور سازمان ملل است. بهتر است دنيا بر اساس استانداردهاى يگانه اداره شود؛ چرا که استانداردهاى دوگانه موجب تفکيک ظرفيت‌هاى ملل دنيا مى‌شود و باعث مى‌شود که اعتبار سازمان‌هاى بين‌المللى دنيا از بين برود.
 
سرورى همچنين درباره‌ راه‌حل برد – برد عنوان کرد: مدل برد – برد مدل ماست. ما از ابتدا معتقد بوديم که بايد به رفتارى مبتنى بر راه‌حل برد – برد برسيم يعنى هم 1 + 5، آژانس و شوراى امنيت از اين مدل نفع ببرد و هم ما. ما به دنبال برد و باخت نيستيم ولى برد – برد هم بايد بر اساس معيارهاى پذيرفته شده باشد.
 
اين عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس افزود: مشکل آژانس با ما بحث راستى‌آزمايى و بحث عدم انحراف فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران به سمت سلاح هسته‌اى است. مشکل دوم بحث استفاده‌ ما از فناورى صلح‌آميز هسته‌اى است. براى آژانس، گروه 1 + 5 و کشورهايى که نگران انحراف برنامه‌ هسته‌اى ايران هستند واضح است که ما بر اساس قواعد جارى کنترلى بين‌المللى همه‌ امکان‌ها را براى سازمان‌هاى بين‌المللى فراهم مى‌کنيم.
 
نگرانى ايران از وضع حقوق بشر در فرانسه و اروپا ‌
 
دبير کميسيون حقوق بشر قوه قضاييه در ديدار با راماياد وزير مشاور در امور حقوق بشر فرانسه، نگرانى‌هاى ايران را از وضع حقوق بشر در آن کشور و ديگر نقاطى که فرانسه نسبت به آنها بى‌توجه است و نيز اسلا‌م ستيزى در اروپا به وى اعلا‌م کرد.
 
 جواد لا‌ريجانى در اين ديدار با تاکيد بر لزوم پرهيز از برخورد گزينشى با کشورها در موضوع حقوق بشر گفت: اينکه ما علا‌يق سياسى را بر مسائل حقوق بشرى مقدم کنيم و کشورهايى را که دوست نداريم، متهم به نقض حقوق بشر کرده و نسبت به نقض حقوق بشر در کشورهاى دوست بى‌توجهى کنيم، نادرست است.
 
لا‌ريجانى پس از اين ديدار گفت که در جلسه با وزير مشاور در امور حقوق بشر فرانسه نگرانى‌هاى ايران را درباره حقوق بشر در اين کشور و ساير نقاطى که فرانسه نسبت به آنها بى‌توجه است و نيز اسلا‌م ستيزى که در اروپا انجام مى‌شود به وى اعلا‌م کرده است.
 
سياست خارجى ما نيازى به بازنگرى ندارد ‌
 
مشاور وزير امور خارجه ايران گفت: بعد از سه دهه از عمر انقلا‌ب، آمريکا هرگز نتوانسته بفهمد که در نظام جمهورى اسلا‌مى تصميم‌هاى کلا‌ن به خصوص در سياست خارجى را رهبرى مى‌گيرد و او نيز تحت تاثير عوامل داخلى و خارجى قرار نمى‌گيرد.
 
منوچهر محمدى در همايش "سياست خارجى جمهورى اسلا‌مى، تحولا‌ت جديد آمريکا، فرصت‌ها‌و چالش‌ها" که در قم برگزار شد، افزود: سياست خارجى ما نيازى به بازنگرى ندارد، زيرا به علت اشراف حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبرى خطوط قرمزى بر آن تعريف کرده‌اند که اگر آن را بشناسيم خيلى راحت مى‌توانيم برخورد کنيم.
 
آمریکا واقعیت ایران را بپذیرد
 
آیت الله امامی کاشانی در خطبه های هفته گذشته نماز جمعه تهران با اشاره به اين حقيقت که "سايه چتر رژيم صهيونيستى به عنوان خطرى بزرگ بر سر دولت‌ها و قدرت‌هاى آمريکا قرار گرفته است" ادامه داد: وقتى آقاى اوباما رييس جمهور شد، خبرهايى از درون آمريکا مى‌رسيد مبنى بر اين‌که مردم از سياست بوش به تنگ آمده و ذله شده بودند؛ لذا جمهورى‌خواهان را رها کردند و به دامن دموکرات پناه آوردند.
 
وى درباره آمريکا و جهان اسلام نيز اظهار داشت: اکثريت ملت آمريکا همان‌طور که به تنگ آمده و جمهورى‌خواهان را رها کردند، همين اکثريت نيز بايد از دولت آمريکا بخواهند سياست‌هايش را رها کند. خوشبختانه گروه زيادى از نخبگان و پژوهشگران امريکا که مدتى است قلم به دست هستند و مى‌نويسند، بند اولى که نوشته‌اند تاکيد بر تعادل در خاورميانه؛ وضعيت عراق، فلسطين، غزه است.
 
خطيب نماز جمعه تهران همچنين خاطرنشان کرد: واقعيتى که آمريکا بايد بپذيرد اين است که ايران تنها بازيگر منطقه است ايران را بايد به اين معنا و عظمت دولت آمريکا باور کند و بپذيرد. آن‌ها بايد سياست تهديد، ‌ارعاب و تحريم را رها کنند؛ چراکه اين سياست نخ‌نما، کهنه و رسوا شده است. اميدواريم مردم آمريکا و نخبگان اين سايه شوم را با بيدارى دور کنند و وضع آمريکا بيش از اين رسوا نشود که اگر نکنند همين‌طور بدبختى، ‌رسوايى و شکست پشت سر هم مى‌آيد.
 
از رفتار امارات تعجب مى‌کنيم
 
منوچهر متکى درخصوص سياست‌هاى تفرقه‌افکنانه‌ انگليس در منطقه و تاسى مسئولين اماراتى از اين سياست‌ها اظهار داشت: ما از اين‌که امارات تلاش مى‌کند تا خود را به تريبونى براى آمريکا و انگليس در منطقه تبديل نمايد تعجب مى‌کنيم.
 
متکى افزود: ما توصيه مى‌کنيم امارات مواضع خود را از مواضع افراطيون شکست خورده در واشنگتن و لندن جدا کند و با احساس مسئوليت بيشتر به روند همگرايى و تعامل در منطقه کمک کند.
 
سوءتفاهم درباره جزاير در چارچوب توافق تهران - ابوظبى حل شود
 
حسين اميرعبداللهيان سفير کشورمان در بحرين در پاسخ به سوالى درباره اظهارات منتسب به رييس مجلس نمايندگان بحرين در مورد جزاير ايرانى اظهار داشت: اظهارات منتسب به خليفه ظهرانى در مورد جزاير ايرانى را که در يک روزنامه اماراتى به چاپ رسيده است با مقامات پارلمانى بحرين پيگيرى کرديم.
 
وى افزود: بحرين روابط با جمهورى اسلامى ايران را بسيار مهم و حايز اهميت مى‌داند. بحرين معتقد است موضوع سوء‌تفاهم جزاير بايد در چارچوب مورد توافق تهران - ابوظبى حل‌و‌فصل شود.
 
سفير کشورمان در منامه گفت: مقامات عالى‌رتبه بحرين و هم‌چنين مجالس نمايندگان و شوراى بحرين با درک مواضع منطقه‌اى و بين‌المللى جمهورى اسلامى ايران و موقعيت مهم و استراتژيک ايران و فضاى دوستانه و برادرانه حاکم بر روابط، همواره مواضع مثبتى نسبت به ايران دارند.
 
هشدار شدید لاریجانی به کشورهای عرب منطقه
 
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه های این هفته نماز جمعه تهران گفت: یادمان نرفته که در سال 1366 و در چنین روزی تعدادی از زائران خانه خدا با رفتار خشنی به شهادت رسیدند و بعضی از کشورهای منطقه دچار اشتباه عظیمی در حمایت از صدام و ایجاد جریانات تندرو و در اختیار گذاشتن کشورهای خود به عنوان پایگاههای آمریکا در آنجا شدند.
 
وی خطاب به نمازگزاران ادامه داد: شاید برای شما جالب باشد که چندی پیش یکی از رهبران کشورهای عربی اذعان داشت که ما اشتباه بزرگی مرتکب شده ایم به گونه ای که 40 میلیارد دلار به صدام در جنگ کمک کردیم. اما این کشور اکنون هم در حال تکرار یک اشتباه عظیم درباره فلسطین است.
 
لاریجانی تصریح کرد: شما کشورهای عربی چند بار می خواهید اینگونه اشتباهات را تکرار کنید چرا که ما مشاهده می کنیم یکی از کشورهای عربی منطقه پایگاهی برای نیروی زمینی آمریکا و یکی دیگر پایگاه نیروی هوایی و دریایی آمریکا شده است.
 
دولتهای اسلامی منطقه فکر نکنند در پناه تغییر چیزی گیرشان می آید
 
رئیس مجلس گفت: نباید با تغییر احزاب کشورها تصور کنند که وضعیت آنان توسط آمریکا سامان می یابد که این یک سراب بزرگ است چرا که احزاب در آنجا تغییر می کند و شاید تاکتیکها متفاوت باشد اما در اصل تسلط بر منطقه و خوی سلطه گری تفاوتی ندارد به گونه ای که اتفاقاتی که در طول 30 سال انقلاب برای کشور ما رخ داده در زمان تغییر مداوم حزبها در آمریکا بوده است.
 
لاریجانی ادامه داد: سخن از تغییر که یکی از این افراد در انتخابات آمریکا به زبان می آورد تغییر برای خودشان بود چرا که آمریکا باید تغییر ظاهر می داد چون وضعیتی که بوش و همراهشان در جهان ساخته بودند همه را از آمریکا متنفر کرده بود.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر دولتهای اسلامی در منطقه فکر می کنند در پناه تغییر چیزی گیرشان خواهد آمد در اشتباه هستند و این یک سراب است چرا که تغییرات در آمریکا برای منافع خود آنان صورت می گیرد نه ما و اگر میدان عمل کشورهای اسلامی این گونه باشد باید بدانند که سلطه بیشتری بر آنها سایه خواهد افکند.
 
لزوم تشکيل نشست فوق‌العاده سازمان کنفرانس اسلامى درباره غزه
 
رييس جمهورى اسلامى ايران و امير قطر در گفتگويى تلفنى با اشاره به جنايات بى‌شرمانه رژيم صهيونيستى در غزه و اوضاع اسفبار ملت مظلوم فلسطين تصريح کردند: همکارى و تلاش کشورهاى اسلامى براى جلوگيرى از ادامه جنايات صهيويست‌ها و کمک‌رسانى به مردم مظلوم غزه ضرورى است.
 
محمود احمدى‌نژاد و شيخ حمد خليفه آل ثانى بر لزوم تسريع در تشکيل نشست فوق‌العاده سازمان کنفرانس اسلامى براى اتخاذ تدابير مناسب در جهت کمک به ملت مظلوم فلسطين تاکيد و اظهار کردند: کشورهاى اسلامى بايد با استفاده از راهکارهاى مختلف از جمله فشار به حاميان رژيم صهيونيستى، از ادامه جنايات و اقدامات ضد انسانى رژيم اشغالگر قدس در غزه جلوگيرى کند.
 
با همکارى هم بر تهاجمات نظام استکبار غلبه خواهيم کرد
 
محمود احمدى‌نژاد در نشست خبرى با رافائل کوره‌آ رئیس جمهور اکوادور گفت: امروز احساس ما فقط احساس دوستى و همکارى دوجانبه نيست؛ بلکه حضور در يک جبهه عدالتخواه که براى توفيق، استقلال و عزت ملت‌شان تلاش مى‌کنند، است.
 
احمدى‌نژاد افزود: ما در جريان تحولات و تغييرات جهانى در کنار هم خواهيم بود و در کنار هم خواهيم ايستاد و مطمئنا در اين همراهى اهداف دو ملت سريع‌تر محقق مى‌شود.
 
او هم‌چنين گفت:‌ ما با همکارى هم بر همه فشارها و تهاجمات نظام استکبار غلبه خواهيم کرد و در اين راه اميد به لطف خداوند داريم.
 
مقامات پاکستانى در مورد گروگانگيرى با ما همکارى نکردند 
 
وزير اطلاعات گفت: دستگاه هاى اطلاعاتى هر اقدامى را که از دستشان برمى آمد براى حل مساله گروگانگيرى در سراوان انجام دادند، اما مقامات پاکستانى با ايران در اين زمينه همکارى نکردند.   
 
غلامحسين محسنى اژه اى گفت: دستگاه هاى اطلاعاتى هر کارى که مى توانستند در اين خصوص انجام دادند، مشکل از کشور همسايه پاکستان بود و آنها در اين زمينه سهل انگارى داشتند.
 
وى افزود: وقتى که گروهک ريگى گروگان ها را به خارج از مرزهاى ايران برد عمده وظايف در اين بخش بر عهده دستگاه هاى سياسى کشور بود زيرا ما نمى توانستيم در آنجا به صورت مستقيم دخالت کنيم.
 
رایزنی وزیر کشور عربستان و رحیم مشایی درباره اوضاع منطقه
 
" امیر نایف بن عبدالعزیز" وزیر کشور عربستان در دفترش با اسفندیار رحیم مشایی معاون محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران و هیئت همراه وی دیدار و گفتگو کرد.
 
در خلال این دیدار دو طرف ایرانی و عربستانی درباره موضوعاتی که منجر به تقویت همکاری های دو طرف برای خدمت رسانی به منافع منطقه درهمه زمینه ها با توجه به اهمیت استراتژیکی دو کشور برادر و دوست ایران و عربستان می شود، مذاکراتی انجام دادند.
 
انتظار داریم ايران هسته‌اى را بپذيرند
 
حسن قشقاوى در نشست هفتگى خود با خبرنگاران رسانه‌هاى داخلى و خارجى گفت: طرفين انتظاراتى متقابل دارند، ما انتظار داريم حقوق هسته‌اى‌مان را به رسميت بشناسند و ايران هسته‌اى را بپذيرند و شايد آن‌ها هم انتظار داشته باشند، نگرانى‌هاى‌شان رفع شود؛ در اين صورت ما آمادگى رفع نگرانى‌ها را داريم.
 
وى در پاسخ به سوال ايسنا مبنى بر اين‌که اخيرا البرادعى اعلام کرده است در مساله هسته‌اى ايران يک اينچ هم پيشرفت نداشته‌ايم، گفت: چگونه ممکن است پيشرفتى حاصل نشده باشد، تمام تلاش‌ها براى مذاکرات و تدوين و اجراى مداليته و گزارش‌هاى شخص البرادعى نشان مى‌دهد که در موضوع هسته‌اى ايران پيشرفت حاصل شده است. امروز همه بحث‌ها بر سر مطالعات ادعايى است که قبلا هم گفته‌ام. درباره اين مساله آن‌ها اصل اسناد مورد ادعا را ارائه نمى‌دهند و حتى به ايران گفته‌اند اصل اسناد در اختيار آژانس هم قرار ندارد.
 
باید دید چه چیزی به اوباما دیکته می شود
 
قشقاوی با اشاره به اظهارات رييس‌جمهور منتخب ايالات متحده آمريکا درباره ايران گفت: اوباما 21 ژانويه در راس کار قرار مى‌گيرد و بايد ديد پشت ميز و در مواجهه با واقعيات چه چيزى به او ديکته مى‌شود.
 
سخنگوى وزارت امور خارجه ادامه داد: بحث چماق و هويج ديگر فايده‌اى ندارد و ثابت شده است که اين سياست شکست خورده است. اگر اوباما معتقد به "توانستن" و "تغيير دادن" است انتظار است تا در سياست‌هاى سلفش؛ بوش تغيير ايجاد و راهبرد تقابلى آمريکا را در قبال ايران به راهبرد تعاملى تبديل کند.
 
وى گفت: اين آمادگى از سوى غرب بايد باشد که حقوق هسته‌اى ايران را به رسميت شناسد و نيز ما آمادگى داريم تا نگرانى‌هاى آن‌ها را در چارچوب قواعد بين‌المللى رفع کنيم.

نظر شما :