فرصت احیای حقوق بشر برای اوباما

۲۴ آذر ۱۳۸۷ | ۲۰:۰۵ کد : ۳۴۱۵ اخبار اصلی
مقاله‌ای از جیمی کارتر، رئیس جمهور اسبق آمریکا
فرصت احیای حقوق بشر برای اوباما

پيش از وقوع حملات 11 سپتامبر، دهه ها تلاش برای ارتقا و پيشرفت حقوق بشر در تمام نقاط جهان اساس سياست خارجى و روش رهبرى از سوی آمريکا محسوب مى شد.

از آن پس تاکنون در حالى که آمريکايى ها به مشق دموکراسى و آزاديخواهى ادامه داده اند، اقدامات سوء استفاده کننده دولت آمریکا، تلاش هاى براى آزادى در بسيارى از نقاط دنيا را عقيم گذاشت. همزمان با سوء استفاده ها در زندان ابوغريب و خليج گوآنتانامو، آمريکا وجهه خود را به عنوان قهرمان حقوق بشر از دست داد و موجب کاهش قدرت مانور ما در بحث پيرامون اين موضوع در سطحى ملى شد. متاسفانه اين وضعيت واکنش جهانى عليه دموکراسى و فعالان حقوق بشر را که اکنون آماج حملات ضد بشرى قرار دارند، در پى آورد.

ارتقاى حقوق بشر و دموکراسى براى ثبات جهانى ضرورى است و مى تواند از طريق تلاش هاى محلى و اغلب متهورانه توسط افرادى که عليه بى عدالتى و ظلم انتقاد مى کنند، حاصل شود. این تلاش هايى بايد توسط آمريکا هدايت شوند، نه اين که توسط این کشور به اجرا درآيند.

 اگر هشدارهاى اخير فعالان حقوق بشر مورد توجه قرار مى گرفت و ديپلماسى سختگيرانه به همراه مداخلات گاه به گاه در کنار يکديگر به کار گرفته مى شد، ممکن بود هرگز شاهد برخى از حوادث اخير از جمله نقض حقوق بشر در بوسنى، روآندا و منطقه دارفور سودان و جمهور دموکراتيک کنگو نباشیم.

امروز ( 10 دسامبر ) مصادف است با شصتمين سالگرد اعلام بيانيه جهانى حقوق بشر. با توجه به روى کار آمدن دولتى جديد در آمريکا و حکفرما شدن رويکردى تازه در کاخ سفيد، ما اين فرصت را داريم که با سرعت و جسارت به سوى احياى اقتدارى که برای نهضت جهانى حقوق بشر ضرروی است، حرکت کنيم. اما اولين گام بايد در خانه برداشته شود.

  باراک اوباما متعهد شده است که بازداشتگاه گوآنتانامو را تعطيل کرده و به هر نوع شکنجه پايان بخشد. اين تعهد مى تواند طبق يک دستور اجرايى براى تعطيلى زندان مذکور و براساس ممنوعيت هاى موجود در مورد شکنجه توسط نمايندگان آمريکا شامل عوامل اف بى آى يا سيا جامه عمل پوشانده شود.

بازداشت افراد به صورت مخفی و نامحدود و بدون انجام مراحل قانونی باید متوقف شده و پرونده ها باید به دادگاه های آمریکا عودت داده شود. دادگاه های آمریکا ثابت کرده اند که توانایی محاکمه کسانی که به انجام اعمال تروریستی متهم شده اند، دارا هستند. افزون بر این یک کمیته بی طرف در آمریکا باید اقدامات مربوط به بازداشت بی دلیل، شکنجه، دستگیری های مخفیانه، توقیف اموال و مسائل مرتبط را مورد بازنگری قرار دهد. اذعان به این موضوع هم که آمریکا دچار اشتباه شده است، می تواند اعتماد به آمریکا را در عرصه بین الملل به این کشور بازگرداند. این پیام باید به گونه ای باشد که در تمام نقاط دنیا شنیده شود. تمام این اقدامات در کنار هم می تواند به احیای تصویر آمریکا یاری داده و سایر ملل را در تلاش برای دستیابی به استانداردهای بهتر اخلاقی در جوامع شان، تشویق کند.

  ایالات متحده پس از پالایش خود می تواند بار دیگر به اقتدار اخلاقیش بازگشته و نه تنها به اداره بهتر خود بپردازد، بلکه از وجاهتی که برای حضور در گفت و گوی های دو جانبه به منظور حمایت از حقوق بشر لازم است، برخوردار شود.

اکنون مدافعان حقوق بشر که کنفرانس سالانه خود را در هفته جاری برگزار خواهند کرد، مشتاقانه در انتظار حضور دولت اوباما هستند. پاکستان اکنون چشم به کمک ما دوخته تا حکومت قانون که در زمان حکومت پرویز مشرف و با کمک آمریکا تضعیف شد، بار دیگر احیا شود. پرویز مشرف در زمان زمامداری خود رئیس دادگاه عالی پاکستان را که فردی مستقل بود، از کار برکنار کرد.

 مدافعان نهضت دموکراتیک در مصر خواهان موضع جدی آمریکا در حمایت از برگزاری یک انتخابات آزاد و منصفانه هستند تا سوء استفاده از نامزدهای مخالف به پایان برسد. در سراسر خاورمیانه نیز این امید وجود دارد که آمریکا به سرعت و به صورت پایدار تلاش برای ارائه یک راه حل در نزاع اسرائیلی- فلسطینی را هماهنگ کند. موفقیت در این نزاع به منزله منشوری است که کشورهای منطقه از طریق آن قادر خواهند بود میزان پایبندی آمریکا را به حقوق بشر مورد سنجش و قضاوت قرار دهند.

  حامیان حقوق بشر در جمهوری دموکراتیک کنگو نیز زیر تهدید و ارعاب امیدوار هستند که آمریکا هم پیمانان خود را در اوگاندا و روآندا تحت فشار گذاشته تا حمایت خود از گروه هایی را که در آنجا به غارت و چپاول و کنیه ورزی مشغول هستند، متوقف سازند.

  همه در این مورد اتفاق نظر داریم که آمریکا باید با آژانس های سازمان ملل تعاملی دوباره برقرار کرده تا این سازمان به ابزاری موثر برای حمایت از حقوق بشر تبدیل شود و می دانیم که این یک تلاش جهانی است.

تاثیرات اخلاقی آمریکا همیشه بسیار گسترده بوده است. رئیس جمهور آینده آمریکا فرصتی بی سابقه در مقابل خود دارد تا از طریق آن به حمایت و تشویق کسانی که درصدد دستیابی به آزادی هستند، پرداخته و در مقابل کسانی که مانع از پیشروی آزادی هستند، سختگیری کند.

  منبع: اینترنشنال هرالد تریبیون

 

نظر شما :