تلاش دولت عراق براى پر کردن خلاء نظامى خروج نيروهاى امريکايى

۱۸ آذر ۱۳۸۷ | ۰۴:۳۸ کد : ۳۳۸۲ اخبار اصلی
دولت عراق تلاش دارد تا زمينه آماده‌سازى طرح نظامى سه مرحله­اى برای پر کردن خلاء ناشى از عقب‌نشينى نيروهاى آمريکايى از عراق در پايان سال 2011 را هر چه سریعتر آماده کند.
تلاش دولت عراق براى پر کردن خلاء نظامى خروج نيروهاى امريکايى

دولت عراق تلاش دارد تا زمينه آماده‌سازى طرح نظامى سه مرحله­اى برای پر کردن خلاء ناشى از عقب‌نشينى نيروهاى آمريکايى از عراق در پايان سال 2011 را هر چه سریعتر آماده کند.

 

محمد العسگرى، سخنگوى وزارت دفاع عراق به اين روزنامه‌ چاپ امارات گفت: «دولت عراق طرح نظامى سه مرحله­ای را براى پر کردن خلاء مربوط به خروج نيروهاى آمريکايى از عراق تا پايان سال 2011 مطرح کرده که اين طرح در راستاى مسلح ساختن ارتش به سلاح‌هاى دفاعى بر اساس مراحل زمان­بندی شده منظم  از هم اکنون تا 13 سال دیگر است.

 

العسگرى افزود: «مرحله اول اين طرح موسوم به طرح لحظه‌اى و فورى است که از هم اکنون تا پايان سال 2011 اجرا خواهد شد. مرحله دوم موسوم به طرح ميانه در پايان سال 2011 و ابتداى سال 2012 آغاز خواهد شد و در پايان سال 2016 پايان خواهد يافت و طرح سوم که طرح طولانى مدت است از پايان سال 2016 آغاز و در پايان سال 2021 خاتمه مى‌يابد.»

 

وى هدف از اين طرح‌ را مسلح ساختن ارتش عراق بر اساس امکانات مالى ويژه است.

 

وی در این باره گفت: «هدف ما این است که به تجهيز ارتش بدون در نظر گرفتن مسائل کميتى بپردازیم و باید بگویم جلال طالبانى، رئيس‌جمهوری و نورى مالکى، نخست وزير عراق نقش مهمى را در اعلام زمان تحويل سلاح‌ها‌ى نظامى که وزارت دفاع با کشورهاى فروشنده امضا خواهد کرد، ايفا مى‌کنند.»

 

در عين حال يک قاضى عراقى اعلام کرد، ارتش آمريکا تعدادى از زندانيان عراقى را که تعداد و اسامى‌شان اعلام نشده به طور سرى بعد از خروج از عراق به خارج منتقل مى‌کند.

 

از سوی دیگر عبدالفلاح السودانى، وزیر بازرگانی عراق‌ که به قاهره سفر کرده است، با شرکت در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «توافق­نامه امنيتى واشنگتن با بغداد بر تعيين جدول زمانى عقب‌نشينى نيروهاى آمريکايى از عراق ظرف سه سال آينده يعنى تا پايان سال 2011 ميلادى تأکيد دارد. توافق­نامه چارچوبى را وضع کرده که روند عقب‌نشينى نيروهاى اشغالگر را تعيين مى‌کند و عقب‌‌نشينى نيروهاى خارجى هرگز شکاف امنيتى در عراق ايجاد نخواهد کرد.»

 

وزير بازرگانى عراق درباره مخالفت شمارى از جريان‌هاى عراقى با توافق­نامه گفت: «اين طبيعى است که برخى فراکسيون‌هاى سياسى موافق توافق­نامه و برخى مخالف بودند و اين حق عراق به عنوان کشورى قانونمند است که درصدد تحکيم دموکراسى به همگان اجازه دهد که نظرات خود را در چارچوب قانون بيان کنند.»

 

تدابیر امنیتی به مناسبت عید قربان

 

به مناسبت فرا رسيدن عيد سعيد قربان بيش از 12 هزار سرباز عراقى براى حمايت زائران حرم امام حسين (ع) در کربلاى معلى مستقر ‌شدند.

 

على جاسم محمد، رئيس پليس استان کربلا تاکيد کرد، طرح امنيتى جديدى به مناسبت مراسم عيد سعيد قربان برای حمايت از جان زائران کربلا در اين شهر اجرا مى‌شود.

 

این روزها ایام شب عرفه است و بسیاری از شیعیان برای زیارت حرم امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) به کربلا سفر می­کنند.

 

بر اساس گزارش منابع خبری طرح امنيتى مذکور شامل استقرار بيش از 12 هزار نيرو در کربلا برای اجراى تدابير امنيتى است.

 

علی جاسم محمد در ادامه افزود: «اين طرح، طرحى بسيار قوى است که از طريق آن مى‌توان مانع از حوادث نامناسب گذشته در عتبات عاليات شد. همچنين قرار است نيروهاى سازمان اطلاعات ملى و نيروهاى ارتش نيز در راستاى اين طرح در کربلا مستقر شوند.»

 

وى همچنين از مشارکت نيروهاى راهنمايى و رانندگى و دفاع مدنى و هم‌چنين نيروهاى حمايت از ساختارهاى زيربنايى استان کربلا در اين طرح خبر داد و افزود: «بر اساس طرح مذکور محاصره امنيتى کربلا به شکل گسترده‌ترى انجام خواهد شد.»


نظر شما :