سفارتخانه‌هاى ایران و اکوادور گشایش می‌یابد

۱۳ آذر ۱۳۸۷ | ۲۰:۳۶ کد : ۳۳۴۷ اخبار اصلی
"رافائل کورئه‌ آ" را در سفر به تهران هیئتی همراهی خواهد کرد که قرار است با تعدادى از مقامات عالى‌رتبه کشورمان ديدار و گفتگو داشته باشند. کورئه آ همچنین روز شنبه در نهاد رياست‌جمهورى مورد استقبال رسمى محمود احمدى‌نژاد قرار خواهد گرفت.
سفارتخانه‌هاى ایران و اکوادور گشایش می‌یابد

در سفری که رييس جمهور اکوادور روز جمعه به ايران خواهد داشت، گشایش سفارتخانه های دو کشور رسما اعلام می شود.

 

"رافائل کورئه‌ آ" را در این سفر هیئتی همراهی خواهد کرد که قرار است با تعدادى از مقامات عالى رتبه کشورمان ديدار و گفتگو داشته باشند. کورئه آ همچنین روز شنبه در نهاد رياست جمهورى مورد استقبال رسمى محمود احمدى‌نژاد رييس جمهور قرار خواهد گرفت.

 

روابط دوجانبه ايران و اکوادور پس از ریاست جمهوری رافائل کورئه‌آ در سال 2007 وارد مرحله ای تازه شد. دیدگاه های ضد آمریکایی کورئه آ درباره مسائل اقتصادی و قراردادهای دوجانبه کشورش با ایالات متحده و نیز نگرش جديد ايران در تقویت مناسبات با نظام های سوسیالیستی آمريکاى لاتين و افزایش روابط اقتصادى و سياسى با کشورهاى آن حوزه باعث شد تا دو کشور به خصوص از اوايل سال جارى با تبادل هيئت‌هاى سياسى و اقتصادى به یکدیگر نزدیک تر شوند.

 

وزیر خارجه اکوادور ارديبهشت 87 به تهران آمد و توافقنامه ای با وزیر امور خارجه ایران برای گشايش دفاتر بازرگانى ثابت در پايتخت‌هاى دو کشور به امضا رساند. در جريان آن سفر اسنادى هم در زمينه ايجاد مکانيزم رايزنى سياسى، لغو رواديد سياسى و نیز بيانيه سياسى وزيران امور خارجه دو کشور امضا شد.

 

چندی بعد نیز نشست گروه ‌هايی اقتصادى و تجارى از اکوادور به رياست وزيران نفت و وزير کشاورزى و سپس در شهريور ماه اولين نشست کميسيون مشترک اقتصادى با حضور معاونان وزيران امور خارجه دو کشور در تهران برگزار شد.

 

قرار است با سفر عالی ترین مقام سیاسی اکوادور به ایران ضمن بررسی راه های توسعه روابط، موضوع گشايش رسمى سفارتخانه‌هاى دو کشور نيز اعلام شود.

 

جمهوری اکوادور کشوری آمریکای لاتینی است که جمعیت آن را مجموعه‌ای از قبایل بومی تشکیل می‌دهد. اکوادور از شمال با کلمبیا و از شرق و جنوب با پرو همسایه است. در غرب این کشور اقیانوس آرام قرار دارد.

 

اکوادور دارای منابع نفتی غنی و زمین‌های کشاورزی پرمحصول است. از آنجا که اکوادور کالاهای اصلی مانند نفت، موز و میگو صادر می‌کند، نوسانات بازارهای جهانی تأثیرات بسیاری بر اوضاع داخلی این کشور داشته است. وخیم شدن شرایط اقتصادی اکوادور در اواخر دهه 90 باعث شد این کشور دچار بحران‌های مالی و اقتصادی شدیدی شود.

 

اکوادور عضو بسیاری از گروه‌های منطقه‌ای از جمله گروه ریو، سیستم اقتصادی آمریکای لاتین، سازمان انرژی آمریکای لاتین، انجمن اتحاد آمریکای لاتین و معاهده آندین بوده است. این کشور به داشتن روابط نزدیک با آمریکا شهره بوده و حجم بالایی از صادرات و واردات خود را در سال های قبل با ایالات متحده داشته است. با این وجود بعد از انتخاب کورئه آ به ریاست جمهوری که از دوستان نزديک هوگو چاوز رييس جمهورى ونزوئلا به حساب می آید، روابط دو کشور به سردی گرایید.  


نظر شما :