عدم تغییر رویه اوپک؛ ادامه ضعف قیمت نفت در بازار جهانی

۱۳ آذر ۱۳۸۷ | ۲۰:۳۲ کد : ۳۳۳۱ اخبار اصلی
گفتاری از مهران امیرمعینی، معاون پژوهش مرکز مطالعات بین‌المللی انرژی و کارشناس مسائل انرژی
عدم تغییر رویه اوپک؛ ادامه ضعف قیمت نفت در بازار جهانی
وزیر نفت ایران یک روز پس از نشست اوپک گفت بازار جهانی با مازاد عرضه روزانه دو ميليون بشکه نفت خام رو به رو است و سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، باید ماه آینده برای ثبات بازار تدبیری بیندیشد. از سوی دیگر برخی منابع از توافق دولت و مجلس ایران بر سر نفت 45 دلاری در بودجه سال 88 خبر می دهند.
 
گفتاری از مهران امیرمعینی معاون پژوهش مرکز مطالعات بین المللی انرژی و کارشناس مسائل انرژی برای دیپلماسی ایرانی:
 
با اوضاع اقتصادی کنونی جهان نمی توان پیش بینی مساعدی برای قیمت نفت طی ماه های آتی داشت، حداقل در مدت شش یا هفت ماه آینده وضعیت قیمت نفت مانند شرایط فعلی خواهد بود و بر این اساس افت تقاضای نفت را به طور قطع شاهد خواهیم بود.
 
ادامه روندی که اکنون اوپک در تولید نفت در پیش گرفته به همراه افت تقاضای نفت در بازارهای جهانی، موجب مازاد عرضه نفت در بازار شده است، در واقع با کاهش 5/1 میلیون بشکه ای تقاضای نفت نسبت به سال گذشته، اکنون بیش از دو میلیون بشکه نفت مازاد عرضه در بازار وجود دارد.
 
این عوامل بر قیمت فشار آورده و قیمت را کاهش می دهد و در صورتی که اوپک در نشست دو هفته آینده خود( 17 دسامبر در الجزایر) تصمیمی برای کاهش عرضه را در راستای تراز کردن سطح عرضه و تقاضا اتخاذ نکند، روند نزولی قیمت ها را شاهد خواهیم بود.
 
حال اینکه حداقل قیمت نفت در چه رقمی توقف خواهد کرد به واقع مشخص و قابل پیش بینی نیست، نکته قابل توجه این است که با ادامه روند کنونی تولید اوپک و مازاد عرضه، قیمت ها همچنان ضعیف خواهند ماند.
 
قیمت نفت و بودجه سال آینده ایران
 متاسفانه با توجه به وابستگی شدید دولت و بودجه ایران به درآمدهای نفتی، با ادامه روند نزولی قیمت نفت نه تنها بودجه کشور بلکه کل ساختار اقتصادی ایران صدمه خواهد دید، با این حال اگر دولت بودجه را با توجه قیمت بالای نفت تنظیم کند و قیمت پیش بینی شده محقق نشود، در آن صورت درآمدهای دولت نیز محقق نخواهد شد. با توجه به این امر که هزینه ها نیز بر اساس درآمدها شکل می گیرد، در نهایت دولت با کسری بودجه قابل توجه مواجهه می شود که رفع آن دولت را مجبور به قرض از بانک مرکزی می کند.
 
این اتفاقی است که طی چندین سال گذشته در اقتصاد کشور رخ داده و منجر به افزایش روز افزون نرخ تورم در جامعه و آثار مخرب در ساختار اقتصادی شده است. بنابراین بهترین راهکار برای تنظیم بودجه سال آینده این است که دولت بسیار محافظه کارانه با قیمت نفت برخورد کند و پایین تر حد قیمت را در بودجه لحاظ کند.
 
با این کار در صورتی که قیمت های بازار نفت بیش از قیمت پیش بینی شده در بودجه باشد، مازاد درآمد به حساب ذخیره ارزی رفته و می توان در صورت لزوم و با توافق دولت و مجلس، متمم های بودجه ای را برای رفع کسری ها به مجلس ارائه کرد، در عین حال می توان سناریوهای مختلف بودجه ای را بر اساس قیمت های مختلف نفت ارائه دهد. در این صورت از سناریوهای قیمت پایین نفت تا سناریوهای قیمت بالای نفت، متصور است.
 
بر اساس این سناریوهای دولت می تواند انعطاف پذیر عمل کرده و اقتصاد کشور را از مواجهه با بحران دور نگاه دارد.
 
با توجه به قیمت فعلی نفت در بازارهای جهانی در صورت صحت خبر توافق دولت و مجلس در تنظیم بودجه با نفت 45 دلاری، باید گفت که این تصمیم مثبت نخواهد بود، 45 دلار باید سقف قیمت نفت در بودجه سال آینده ایران باشد و باید سناریوهای 30 تا 35 دلار نیز مورد بررسی دولت قرار گیرد.

نظر شما :