سوء قصد مشکوک عليه ساکاشويلى

۰۵ آذر ۱۳۸۷ | ۱۹:۵۰ کد : ۳۲۸۵ اخبار اصلی
دولت روسيه هر گونه اتهامى در اين زمينه را رد کرد
سوء قصد مشکوک عليه ساکاشويلى

میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهوری گرجستان ظاهرا باز هم از یک سوء قصد جان سالم به در برده است. این دومین بار است که رئیس جمهوری گرجستان که مورد حمایت غرب و امریکا قرار دارد از یک سوء قصد جان سالم به در می­برد.

 

مقامات گرجى روز یکشنبه 24 نوامبر اعلام کردند، به سوى کاروان حامل روساى جمهور گرجستان و لهستان در منطقه­ای نزديک به اوستياى جنوبى تيراندزى شده است.

  

هيچ مجروح يا کشته‌­ای بر اثر اين حادثه که در نزديکى يک پاسگاه در منطقه جدايى‌طلب اوستياى جنوبى روی داد، گزارش نشده است.

 

مقامات گرجى مبدأ تيراندازى را از داخل خاک اوستياى جنوبى اعلام کردند اما مقامات اين منطقه جدايى‌طلب آن را ادعايى بى‌اساس دانستند.

 

روساى جمهور گرجستان و لهستان به منظور بازديد از منطقه‌اى که در نوامبر محل درگيرى نيروهاى گرجى و روسى بود به این منطقه آمده بودند.

ديويد باکرادزه، رئيس پارلمان گرجستان، در این باره گفت: «اين تيراندازى از منطقه جدايى‌طلب اوستياى جنوبى اتفاق افتاد و از جامعه جهانى می­خواهم اين اقدام را محکوم کنند.»

 

در همین حال سرگئى لاوروف، وزير امور خارجه روسيه اظهارات مقامات گرجى در خصوص وقوع حادثه تيراندازى به سمت روساى جمهورى گرجستان و لهستان در نزديکى مرز با اوستياى جنوبى را تحريک آميز دانست و در ليما، پايتخت پرو، در گفت و گو با خبرنگاران گفت، «وقتى رئيس جمهورى کشورى براى شرکت در جشنى دعوت مى شود و بعد سوار اتومبيل شده و سر از بخش ديگرى از کشور در مى آورد، آيا وقوع چنين حادثه اى را اتفاقى می­توان دانست؟»

 

وى تاکيد کرد، هيچ تيراندازى از سوى نيروهاى روسى مستقر در اوستياى جنوبى يا نيروهاى محلى منطقه به طرف مرز گرجستان صورت نگرفته و کاملا واضح است که چنين اظهاراتى صرفا جنبه تحريک آميز دارند.

 

به گفته لاوروف، اين نخستين بار نيست که چنين حوادثى روى مى دهد، دولت گرجستان خود چنين حوادثى را سازماندهى مى کند و بعد طرف روسى و يا اوستياى جنوبى را به چنين اقداماتى متهم مى کند. دقيقا چنين حادثه اى در ماه اوت با انفجار بمب در خاک گرجستان صورت گرفته بود.

 

لاوروف همچنین گفت: «اکنون رايزنى­هاى بين المللى درباره مسائل امنيتى قفقاز در ژنو بايد به چه مسائلى بپردازد، آيا بايد چنين مسائل تحريک آميزى مورد بررسى قرار گيرند؟ اگر طرف گرجى مى خواهد اين مباحثات را به هم بزند و به چنين اقداماتى روى آورد، این گونه مى تواند به خواسته خود برسد.»

 

این در حالی است که دولت لهستان نیز اعلام کرده بود، در نزديکى مرز اوستياى جنوبى، به سمت کاروان در حال عبور ميخائيل ساکاشويلى و لخ کاچينسکى، روساى جمهورى گرجستان و لهستان تيراندازى شده است.

 

کاچينسکى به منظور شرکت در پنجمين سالگرد پيروزى انقلاب رز در گرجستان به اين کشور سفر کرده بود. البته لخ کاچينسکى، رئيس جمهورى لهستان بعد از وقوع اين حادثه اعلام کرد، هيچ خطرى وى را تهديد نمى کرده و احتمالا طرف اوستياى جنوبى صرفا به منظور دادن هشدار شروع به تيراندازى هوايى کرده بوده است چرا که کاروان اتومبيل هاى رهبران گرجستان و لهستان بيش از اندازه در نزديکى مرز حرکت مى کردند.

 

در همین رابطه وزارت دفاع و وزارت امور خارجه روسيه در واکنش به ادعاى طرف گرجى، وقوع هر نوع تيراندازى در منطقه مرزى گرجستان- اوستياى جنوبى را بشدت تکذيب کردند.

  

 

وزارت دفاع روسيه اعلام کرد، نيروهاى نظامى روسى مستقر در خاک اوستياى جنوبى و نيز پاسگاه­هاى بازرسى مرزى اين جمهورى در روز يکشنبه هيچ تيراندازى، بویژه به سمت خاک گرجستان انجام نداده اند و چنين اظهاراتى صرفا جنبه تحريک آميز دارند.

 

گريگورى کاراسين، معاون وزير امور خارجه روسيه نيز ضمن تایید این اظهارات در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «بعد از اخبار رسيده از گرجستان در خصوص وقوع تيراندازى در منطقه مرزى با اوستياى جنوبى، رسانه هاى گروهى غربى براى انتشار چنين اخبارى بيش از حد عجله بخرج دادند، چرا که بر اساس بررسى مجدد اوضاع در منطقه، وزارت دفاع روسيه وقوع چنين حادثه اى را کاملا تکذيب کرد.»

 

این در حالی است که چند روز قبل از این حادثه منابع خبری گزارش داده بودند که ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه چندى پيش در گفت و گويى محرمانه با نيکولا سارکوزى، گفته بوده است که قصد دارد ساکاشويلى رئيس جمهوری گرجستان را برعکس آويزان کند.

 

هفته نامه فرانسوى نوپال آپوزيرفرت، در شماره اخير خود بخشى از اين گفت و گوى محرمانه ميان پوتين و سارکوزى را به نقل از جان ود ليفت، يکى از مشاوران رئيس جمهوری فرانسه منتشر کرده بود.

 

سارکوزى پس از اعلام اين مسأله توسط پوتين از وى پرسيد: «يعنى مى خواهى او را اعدام کنى؟»

 

پوتين پاسخ داد: «بله. مثل جرج بوش که صدام حسين را اعدام کرد!»

 

سارکوزى پاسخ می­دهد: «اما من مطمئنم که تو نمى خواهى سرنوشتى مانند بوش داشته باشي.»

 

پوتين که اين حرف سارکوزى را شنيد، لحظاتى سکوت کرد و سپس گفت: «يک – صفر به نفع تو. من قصد ندارم سرنوشتى مانند بوش داشته باشم.»

 

 

 


نظر شما :