هنر ایرانی در برابر تحریف نام خلیج‌فارس

۰۶ آذر ۱۳۸۷ | ۲۰:۰۱ کد : ۳۲۷۰ اخبار اصلی
نقاشى با خاک در اعتراض به تحريف نام خيلج‌فارس
هنر ایرانی در برابر تحریف نام خلیج‌فارس

یکی از هنرمندان نام آشنای ایران قصد دارد در اعتراض به تحریف نام خلیج فارس و دفاع نمادین از جزیره هرمز، با استفاده از خاک این جزیره نقاشی هایی را ترسیم کند.

 

احمد نادعلیان هنرمند و چهره بین المللی نقاشی ایران گفته است: "پيشينيان ما با کيمياگريشان ارزش هاى نهان خاک را عينيت مى‌دادند. خاک ما يادگار جسم نياکان ماست. خاک ما در زمستان تاريخ مى‌ميرد و در بهار دوباره زنده مى‌شود. خاک قرمز هرمز يادآور دليرمردى‌هاى بزرگانى است که مهاجمان به اين مرز و بوم را بيرون راندند. اجازه ندهيم خاک ما را به بيگانه بدهند. آيا مى‌توان خاک را فروخت؟".

 

به گزارش ایسنا، احمد نادعليان پنجم آذر ماه عازم جزيره هرمز خواهد شد. اين هنرمند که طی ده سال گذشته به چهار گوشه دنيا سفر کرده و سرزمين هاى بسيارى را ديده است، هرمز را يکى از زيباترين اماکن دنيا خوانده که کوه‌هاى آن تداعى‌کننده نقاشى‌هاى "سلطان‌ محمد" نقاش صفوى است.

 

هنرمندان هرمزگان مثل مصطلحی دارند که می گوید جزيره هرمز را خداوند نقاشى کرده است. حالا نادعلیان تصمیم دارد در اين سفر با شعار دفاع از جزیره هرمز ضمن اقامت در جزيره با استفاده از خاک، نقاشى کند. شعار اصلی او هم این است: "خاک ايران را به بيگانه نمى‌دهيم"

 

وى عنوان کرد که سفرش در حمايت از مردم جزيره است که صادرات خاک هرمز را متوقف کردند. اين خاک را سال هاى بسيارى يک شرکت خصوصى به کشورهاى خارجى صادر مى‌کرد.

 

نادعليان که به نقاش محیط و طبیعت شهره است تاکيد کرده که خاک اين جزيره ارزش ويژه‌اى دارد. حتی مردم جزيره هرمز و بعضى از شهرهاى استان هرمزگان با استفاده از نوعى خاک قرمز رنگ اين جزيره به نام «گلک» غذايى به نام «سوراغ» تهيه مى‌کنند که مورد استفاده اهالی قرار مى‌گيرد.

 

او گفته است: حالا با استفاده از خاک هايى که از گوشه و کنار ايران و دنيا جمع‌آورى کرده‌ام نقاشى خواهم کرد. خاک هرمز جايگاه ويژه‌اى خواهد داشت.

 

علاوه بر کار با خاک هاى رنگى، نادعليان مهر استوانه‌اى جديدش که عنوان خليج فارس (Persian Gulf) را روى سنگ استوانه‌اى نقش زده در طول چند کيلومتر بر ماسه‌هاى خليج فارس چاپ خواهد کرد. اين اثر هنرى در مخالفت با تحريف نام خليج فارس خلق شده است.

 

نادعلیان يکى از چهره هاى شناخته شده هنر محیطی در عرصه بين المللى است. او که اغلب در طبیعت زندگی می کند، آثار متعددی را در نمایشگاه های دنیا به معرض نمایش گذاشته است.

 

برخی کارشناسان خارجی معتقدند تکريم و احترام محيط طبيعى، تاثيرپذيرى از هنر باستانى و عاميانه و استفاده از آن براى ايجاد هنر معاصر، توجه به آسيب پذيرى انسان در بلاهاى طبيهى و انسانى، استفاده از فن آورى هاى جديد و آزادى بيان و ايجاد هماهنگى بين انسان، طبيعت و جهان محور آثار این هنرمند است.

 

در بهار 2006 میلادی مجله "یو تی ان ای" امریکا نادعلیان را به عنوان هنرمند محیطی سال انتخاب کرد. در این نشریه آمده بود: "احمد نادعلیان انسانی که به سنگ ها و آب عشق می ورزد، مانند یک ماهی مرزهای بین المللی را می شکند. نادعلیان که خانه اش در منطقه کوهستانی دماوند ایران است سفرهای متعددی داشته و پیام های گرافیکی اش را  به صورت حجاری بر روی سنگ در همه قاره ها به جزء قطب جنوب رها ساخته است."

 

آثار او در بسيارى از مجموعه ها و کتب بين المللى به چاپ رسیده است. وى تاکنون 20 نمايشگاه انفرادى داشته و در بيش از 100 نمايشگاه جمعى در ايران، فرانسه، آلمان، ايتاليا، اسپانيا، امریکا، انگلستان، ژاپن، لبنان، امارات، ازبکستان، ارمنستان، آذربايجان و ... شرکت کرده است.

 


نظر شما :