قرارداد المنار با ایران و ممنوعیت فعاليت در آلمان

۰۵ آذر ۱۳۸۷ | ۱۵:۲۷ کد : ۳۲۵۹ اخبار اصلی
به دستور وزارت کشور آلمان پخش برنامه‌هاى شبکه تلويزيونى المنار متعلق به جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان، در اماکن عمومى آلمان مانند هتل‌ها ممنوع شد.
قرارداد المنار با ایران و ممنوعیت فعاليت در آلمان
بعد از یک هفته از انعقاد قراردادی برای پخش فیلم های ایرانی در شبکه تلویزیونی المنار، دولت آلمان با استناد به يک ماده از قانون اساسى اين کشور، فعاليت المنار را در اين کشور ممنوع کرد.
 
به دستور وزارت کشور آلمان پخش برنامه‌هاى شبکه تلويزيونى المنار متعلق به جنبش مقاومت حزب الله لبنان، در اماکن عمومى آلمان مانند هتل‌ها ممنوع شد. این اقدام بر اساس ماده 9 قانون اساسی آلمان که می‌گوید اقدام های سازمان ها نباید به درک افکار عمومی از مسائل بین‌المللی خدشه وارد کند صورت گرفته است.
 
بر مبنای این دستور، شبکه المنار همچنين اجازه پخش آگهى و جمع آورى کمک‌هاى مالى براى توليد و پخش برنامه‌هاى خود را نخواهد داشت.
 
ولفگانگ شوبل وزير کشور آلمان نیز دراین باره گفت: علت صدور اين دستور، مغايرت برنامه‌هاى اين شبکه تلويزيونى با کمک به تفاهم بين المللى و نقض قانون اساسى آلمان است.
 
اما هفته گذشته بود که با امضای تفاهم نامه‌ ای میان مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و سمیر زعرور (مدیر شبکه المنار) در حاشیه جشنواره فیلم کوتاه تهران، مقرر شد فیلم‌های کوتاه ایرانی که از ویژگی‌های لازم و مناسب برخوردار باشند، از طریق شبکه تلویزیونی المنار و سیستم نمایش خانگی فیلم در خاورمیانه پخش شوند.
   
ناصر باکیده مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در این خصوص گفته بود: در قالب این تفاهمنامه پیش‌بینی شد با توجه به اشتراکات فرهنگی، آرمانی و آیینی دو کشور ایران و لبنان آثار مناسب و همسو با اهداف دو کشور، فیلم کوتاه مستند و مجموعه محصولات کشور‌های عضو اتحادیه فیلمسازان از طریق شبکه المنار پخش شود. 
 
اشتراکات ایدئولوژیکی و آرمانی جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان که در رسانه های داخل کشور به صورت جدی پیگیری می شود و اغلب سخنرانی های سیدحسن نصرالله رهبر این جنبش به صورت مستقیم در ایران به نمایش درمی آید، با انعقاد تفاهمنامه فوق وارد مرحله تازه ای شده است.
 
به نظر می رسد دو طرف قصد دارند با گنجاندن فیلم ها و برنامه های مختلف با مضامین و ظواهر متفاوت، تا اندازه ای در جذب مخاطب خاص تلاش کنند و بتوانند از قالب یک رسانه انقلابی صرف خارج شوند. بدیهی است با اتخاذ این سیاست و ورود رویکردهای هنری و توجه به مسائل دیگر در کنار دیدگاه های رادیکال، از اعتراضات نسبت به فعالیت آزادانه المنار و محدودیت هایی از این دست نیز کاسته خواهد شد.
 
پیشتر پخش برنامه‌هاى المنار در فرانسه هم ممنوع شده و برخی موضع گیری های آن مورد انتقاد محافل غربی و صهیونیستی قرار گرفته بود.
 
این رسانه به دلیل پخش برنامه های ضد صهیونیستی به زبان‌های مختلف و طرح انتقادات تند و تیز علیه سیاست‌های اسرائیل و آمریکا در منطقه و جهان، مورد اعتراض رسانه های اروپایی و محافل فرهنگی و سیاسی غرب است؛ تا جایی که برای مدت‌ها فقط روی ماهواره‌های عرب ست و آسیا سَت قرار داشت.
 
المنار در برنامه‌های ۲۴ ساعته خود، مبارزه نیروهای نظامی حزب الله لبنان و فلسطین را علیه مواضع اسرائیل نشان می‌دهد و در آغاز برنامه‌های روزانه خود نیز سرودی را پخش می‌کند که در آن به انتفاضه و مبارزه علیه صهیونیسم و استکبار جهانی اشاره دارد.
 
این شبکه همچنین فعالیت‌های حزب الله لبنان در منطقه، حمایت های مسلمانان دیگر کشورها از این گروه و همچنین نشست‌های حزب و سخنرانی های سران آن را مخابره می‌کند.

نظر شما :