بیرون از خاکستر

۲۹ مهر ۱۳۸۷ | ۰۰:۱۶ کد : ۲۹۵۴ سرخط اخبار
گوردون براون، نخست وزیر انگلیس طی مقاله ای که در واشنگتن پست به چاپ رسید، بحران مالی کنونی را که جهان با آن دست به گریبان است، یک فرصت نیز می داند.
بیرون از خاکستر

ما در موقعیت حساسی از اقتصاد بین الملل قرار داریم.

ما در حال گذر از اولین بحران مالی در عصر جدید جهانی هستیم و تصمیماتی که اتخاذ می کنیم، نه تنها طی هفته های آتی بلکه طی سال های آینده بر سرنوشت ما تاثیر خواهند گذاشت.

معضلات جهانی که با آنها مواجه هستیم، نیازمند راه حل های جهانی هستند. پس از پایان جنگ جهانی دوم تئوری پردازان اروپایی و آمریکایی نظم جدید اقتصاد بین الملل را پایه گذاشته و صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و پیکره بانک جهانی را ایجاد کردند. آنها دست به این اقدام زدند زیرا می دانستند که صلح و کامیابی تقسیم ناشدنی است. آنها می دانستند برای این که کامیابی پایدار بماند، باید میان همه تقسیم شود. چنین تصمیمی در واقع تاثیر اقدامی بود که آنها در آن عصر اقتضا می کرد، موقعیتی که دیم آشسون، وزیر خارجه انگلیس آن را امروزین بودن در آفرینش توصیف می کند.

امروز برای حل بحران ها و چالش های عصری دیگر، اتخاذ این رویکرد دوراندیشانه در بین المللی سازی ضروری است و بزرگترین چالش های جهانی، جسورانه ترین همکاری جهانی را از ما طلب می کند.

موسسه های بین المللی مالی مربوط به دوران پس از جنگ، قدیمی و از کار افتاده شده اند. این موسسات باید برای عصر جدیدی بازسازی شوند که اقتصادی های جهانی وجود دارند و نه ملی، اقتصادی هایی که باز هستند، نه بسته. جریان های بین المللی سرمایه ای به حدی بزرگ هستند که می توانند دولت های منفرد را در خود غرق کنند.

هفته گذشته هنگامی که جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا با وزرای مالی 7 کشور اقتصادی ملاقات کرد، با یکدیگر توافق کردیم که نه تنها باید با موضوع نقدینگی در نظام بانکی مواجه شویم، بلکه باید سرمایه گذاری و تقویت بنیه مالی بانک ها را نیز مورد توجه قرار دهیم.

کاملا روشن و واضح بود که اقدام ملی به تنهایی کافی نخواهد بود. ما می دانستیم که باید پیامی روشن و صریح را به بازارها ارسال کنیم تا تمام دولت ها در سراسر جهان برای انجام رفتاری هماهنگ آماده شده و در راستای ثبات این نظام و مواجهه با مشکلات اساسی، هر اقدامی را که لازم است، به انجام برسانند.

اعتماد سازی برای آینده به منظور ایجاد اعتماد برای امروز حیاتی است. ما باید به علائمی بیش از آنچه که در بحران کنونی وجود دارد، حساس باشیم. باید ریشه علل این بحران را از بین ببریم. بنابراین اقدام بعدی این است که نظام مالی ورشکسته بین الملل را بازسازی کنیم.

هفته جاری رهبران اروپایی گردهم آمدند تا اصولی عملی را پیشنهاد دهند که معتقدیم بروتون وودز جدیدی شامل شفافیت، بانکداری سالم، مسئولیت پذیری، یکپارچگی و حکومت داری را پایه گذاری خواهد کرد. ما توافق کردیم که برای اجرای این اصول باید تصمیماتی عاجل اتخاذ شود تا اعطای وام غیرعلنی و غیرمسئولانه در زمانه ای که با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم، ریشه کن شود. ما نیاز داریم تا موسسات مالی به گونه ای فرامرزی نظارت شوند؛ استاندارهای جهانی مشترک برای حسابرسی و قانونگذاری داشته باشیم؛ رویکردی مسئولانه تر برای اعطای پاداش به سختکوشی اتخاذ کرده؛ ریسک پذیری مسئولانه داشته باشیم و موسسات بین المللی را به گونه ای احیا کنیم که نظام هایی هشدار دهنده برای اقتصاد جهان باشند.

فردا نیکلاس سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه و جوز مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپایی با رئیس جمهور بوش دیدار خواهند کرد و پیرامون اصلاحات ضروری برای نظام مالی بین الملل به بحث و گفت و گو می پردازند. اصلاحاتی که برای جلوگیری از بحرانی دیگر و احیای اعتماد حیاتی هستند. این اعتماد برای بازگرداندن بانک ها به مسیر اساسی شان که تعیین به جریان انداختن پول برای افراد و بازرگانان است، ضروری است.

این اصلاحات برای تضمین این واقعیت است که اقدامات جهانی نه تنها برای برخی بلکه برای همه خانواده ها و بازرگانان در جوامع ما حیاتی هستند.

این موضوع همچنین در دیدار رهبران جهان دارای اهمیت است که به دنبال توافقات تجارت جهانی بوده و از نظام های نخ نمای حمایت تولید که در بحران های گذشته به کار گرفته می شدند، پرهیز کنیم.

برای مشکلات کنونی راه حلی که مختص به انگلیس، اروپا یا آمریکا باشد، وجود ندارد. طی هفته های گذشته ما نشان دادیم که در صورت وجود عزمی سیاسی می توانیم بر سر بسته های چند میلیون دلاری به منظور سرمایه گذاری مجدد بانک هایمان در تمام قاره ها به توافق برسیم. در هفته های آتی نیز نیازمند آن هستیم که راه حلی مشابه و روحیه همکاری برای ایجاد قوانین اقتصاد جهانی جدید را بروز دهیم.

اگر چنین چیزی به وقوع بپیوندد سال 2008 نه تنها بحرانی مالی را در ذهن تداعی خواهد کرد، بلکه یادآور سالی خواهد بود که در آن ایجاد جهانی جدید را آغاز کردیم.


نظر شما :