بعد از آنکه بنی گانتس استعفا داد

آشوب در اسرائیل

۲۳ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۶۵۶۴ اخبار اصلی خاورمیانه
آریه درعی، رئیس حزب شاس، مستقیماً گانتس را مورد خطاب قرار داد و از او خواست که در تصمیم خود تجدید نظر کند. او گفت: «من عمیقاً از اعلام استعفای بنی گانتس از دولت متأسفم. اسرائیل هنوز در وضعیت اضطراری قرار دارد، تهدیدها زیاد است، سربازان ارتش اسرائیل شانه به شانه در جبهات مختلف مشغول جنگ هستند و اکنون زمان مشاجره های سیاسی، یا مبارزات انتخاباتی که مردم را از هم جدا می‌کند، نیست.»
آشوب در اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: رئیس اردوگاه دولتی عصر روز یکشنبه در مصاحبه با اصحاب رسانه اعلام کرد که از دولت اضطراری کناره گیری می‌کند. او در بیانیه خود گفت: «متاسفانه نتانیاهو مانع از پیشرفت ما به سوی پیروزی واقعی می شود. او برای ماندن خود همه چیز را توجیه می‌کند. ما امروز با دلی غمگین از دولت اضطراری خارج می شویم. ما امروز برای نبرد برای تعیین سرنوشت کشور اسرائیل برای نسل‌های آینده ایستاده‌ایم. برای تضمین یک پیروزی واقعی، شایسته است که در پاییز به انتخابات برویم. باید در نهایت دولتی تشکیل شود که اعتماد مردم را جلب کند و بتواند با چالش‌های پیش‌رو روبه‌رو شود. من از نتانیاهو می خواهم که یک تاریخ توافق شده برای انتخابات تعیین کند. نگذارید مردم ما از هم پاشیده شوند.»

بنیامین نتانیاهو که منتظر پایان سخنرانی گانتس مانده بود، در پایان سخنان او در شبکه اجتماعی ایکس خود نوشت: «چند ساعت پیش کل اسرائیل با قهرمان فقید خود، آرنون زامورا خداحافظی کردند و یاد او را زنده نگه داشتند. اسرائیل در چند جبهه درگیر جنگی برای بقای خود است. بنی گانتس، اکنون زمان آن نیست که جنگ را رها کنیم بلکه زمان پیوستن به یکدیگر و نیروهای ارتش است. ای شهروندان اسرائیل، ما تا پیروزی و دستیابی به تمام اهداف جنگ، در درجه اول آزادی همه گروگان‌هایمان و نابودی حماس، ادامه خواهیم داد. درهای دولت من به روی هر حزب صهیونیستی که آماده است مسئولیت برعهده بگیرد باز است و این اتفاق تا پیروزی بر دشمنان و تضمین امنیت شهروندان ادامه خواهد داشت.»

یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون در واکنش به این اتفاق گفت: «تصمیم گانتس و آیزنکوت برای خروج از دولت شکست خورده نتانیاهو بسیار مهم و به جا بود. زمان آن فرا رسیده است که دولتی عاقل جایگزین این دولت افراطی و فاسد شود تا  امنیت به شهروندان اسرائیلی تامین و تمامی ربوده‌شدگان هر چه سریع‌تر به خانه بازگردند، اقتصاد اسرائیل دوباره احیا شود و جایگاه بین‌المللی خود را دوباره پیدا کند.» وزیر بتصلئل اسموتریچ نیز به تصمیم خروج گانتس از دولت انتقاد کرد و گفت: «عملی باشکوه‌تر از استعفا از دولت در زمان جنگ نیست!» وی همچنین افزود: بنی‌گانتس، هشت ماه پیش وارد دولت شدی، کار شجاعانه و درستی انجام دادی و به همین دلیل شایسته قدردانی هستی. با درک شرایط علی رغم اختلافات، موافقت کردم که کنار بروم و از مدیریت جنگ کنار گذاشته شوم و از آن زمان تنها به این دلیل که اتحاد برای پیروزی ضروری‌تر از هر اقدام دیگری است از تصمیمات تو حمایت کردم، هرچند با آن‌ها موافق نبودم. گام امروز شما با هدف از بین بردن این انسجام به دلایل سیاسی کاملا غیرمسئولانه است.»

آریه درعی، رئیس حزب شاس، مستقیماً گانتس را مورد خطاب قرار داد و از او خواست که در تصمیم خود تجدید نظر کند. او گفت: «من عمیقاً از اعلام استعفای بنی گانتس از دولت متأسفم. اسرائیل هنوز در وضعیت اضطراری قرار دارد، تهدیدها زیاد است، سربازان ارتش اسرائیل شانه به شانه در جبهات مختلف مشغول جنگ هستند و اکنون زمان مشاجره های سیاسی، یا مبارزات انتخاباتی که مردم را از هم جدا می‌کند، نیست. بنی گانتس، من از شما می خواهم در تصمیم خود تجدید نظر کنید. اسرائیل در اولویت اول قرار دارد.»

ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی نیز ضمن انتقاد از تصمیم بنی‌گانتس خواستار پیوستن به کابینه اضطراری شد.

یائیر گولان، رئیس حزب کارگر هم مدعی شد که این تصمیم مورد حمایت جناح‌های مخالف قرار دارد، اما بسیار دیر اتخاذ شده است. او گفت: «تصمیم گانتس برای استعفا از بزرگ‌ترین دولت شرکست‌خورده تاریخ اسرائیل، ضروری و مناسب اما بسیار دیر گرفته شد. حسن نیت گانتس به نتانیاهو اجازه داد تا زمان بخرد و ویرانی بیشتری به بار بیاورد. در حالی که اسرائیل منتظر بازسازی است، همکاری گانتس در دولت، احیای نتانیاهو را ممکن کرد.»

منبع: والا / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: بنی گانتس اسرائیل بنیامین نتانیاهو استعفای بنی گانتس جنگ غزه حمله اسرائیل به غزه دولت نتانیاهو سقوط دولت نتانیاهو کابینه نتانیاهو


نظر شما :