بمباران رفح در ساعات خواب سازمان ملل

نتانیاهو بی اعتنا به همه چیز

۱۳ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۶۳۹۷ اخبار اصلی خاورمیانه
ابوالقاسم قاسم زاده در یادداشتی می نویسد: واقعیت این‌ است که نتانیاهو همچنان به کشتار و قتل عام فلسطینیان در غزه و رفح ادامه می‌دهد و همه اعتراض‌های رسمی دولت‌ها و مردم در سراسر جهان را نادیده و بی‌ارزش می‌خواند در حالی که موج به رسمیت شناختن دولت فلسطین از دولت‌ها در سراسر جهان همچنان ادامه دارد و تاکنون ۱۴۳ کشور و عضو رسمی سازمان ملل تشکیل کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت شناخته‌اند؛ اما آنچه که همچنان تداوم جنایات جنگی رژیم صهیونیستی با فرماندهی نتانیاهو را دامن می‌زند، بی‌عملی‌ اغلب دولت‌‌های عربی و برخی کشورهای اسلامی است.
نتانیاهو بی اعتنا به همه چیز

نویسنده: ابوالقاسم قاسم زاده

دیپلماسی ایرانی: در نیمه‌های شب در حالی که فلسطینیان آواره ساکن در منطقه‌ای از «رفح» در چادرهای اهدایی سازمان ملل در خواب بودند، به ناگهان ارتش رژیم صهیونیستی با فرماندهی «نتانیاهو» بمباران هوایی این دسته از فلسطینیان را رقم زد که براساس اطلاعات رسیده بیش از 50 زن، کودک و سالخوردگان فلسطینی  پناه گرفته در این چادرها به شهادت رسیدند!

این عمل جنایتکارانه صهیونیست‌ها شوک خبری دیگری در اغلب کشورهای جهان رقم زد و موج جدیدی از نفرت و انزجار مردمی را با خود به همراه داشته است، تا آنجا که اعتراض‌های مردمی در داخل اسرائیل نیز چنان شده است که نتانیاهو تلاش کرد خود را بی‌اطلاع از وقوع این جنایت نشان دهد و در نطقی در «کنست» (مجلس اسرائیل) بگوید: «در رفح، ما قبلاً حدود یک میلیون نفر از ساکنان غیرنظامی را تخلیه کردیم و با وجود آنکه تمام تلاشمان را برای اجتناب از آسیب به غیرنظامیان انجام دادیم، متأسفانه به شکل تراژیکی عملیات نظامی بد پیش رفت!» 

نتانیاهو افزود: «اگر چه هدف این حمله یک مقر حماس بود و دو مقام ارشد این گروه در آن کشته شدند، اما از کشته شدن غیرنظامیان هم مطلعم و آن را بررسی می‌کنم» محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری هم اسرائیل را به هدف قرار دادن «عمدی» به چادرهای آوارگان متهم کرد و آن را«قتل عام» فلسطینیان نامید.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این حمله آن هم در نیمه‌های شب گفت:« از اخبار منتشر شده از رفح در مورد حملات هوایی اسرائیل که منجر به کشته شدن ده‌ها آواره از جمله کودکان شد وحشت زده ‌ام. من این اقدام را به شدت محکوم می‌کنم. اکنون هیچ مکان امنی در سراسر غزه و رفح وجود ندارد. این حملات باید فوراً متوقف شود. دستورات دیوان بین‌المللی قضایی و قوانین بشردوستانه بین‌المللی باید از سوی همه طرف‌ها محترم شمرده شود.»

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه هم در پیامی ضمن ابراز خشم از این حمله و کشتار نوشت:«این عملیات باید متوقف شوند، غیرنظامیان فلسطینی هیچ جای امنی در رفح ندارند.» او خواهان احترام به قوانین بین‌المللی و برقراری آتش فوری شد. وزیر خارجه کانادا و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز حمله و بمباران شهروندان فلسطینی در رفح را محکوم کرده‌اند.

دولت‌های پاکستان، عربستان و کویت هم حمله و بمباران نیمه شب ارتش اسرائیل در غزه ـ رفح را محکوم کرده و دولت سعودی آن را«قتل عام غیرنظامیان به دست اشغالگران اسرائیلی خوانده است. درخواست دولت الجزایر برای تشکیل اضطراری جلسه شورای امنیت سازمان ملل نیز از آخرین اخبار در این راستا است.

 واقعیت این‌ است که نتانیاهو همچنان به کشتار و قتل عام فلسطینیان در غزه و رفح ادامه می‌دهد و همه اعتراض‌های رسمی دولت‌ها و مردم در سراسر جهان را نادیده و بی‌ارزش می‌خواند در حالی که موج به رسمیت شناختن دولت فلسطین از دولت‌ها در سراسر جهان همچنان ادامه دارد و تاکنون 143 کشور و عضو رسمی سازمان ملل تشکیل کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت شناخته‌اند؛ اما آنچه همچنان تداوم جنایات جنگی رژیم صهیونیستی با فرماندهی نتانیاهو را دامن می‌زند، بی‌عملی‌ اغلب دولت‌‌های عربی و برخی کشورهای اسلامی است.

نتانیاهو هم از شرایط بین‌المللی و جایگاه سیاسی بایدن و وزیر خارجه‌اش ارزیابی میدانی دارد و هم از شرایط منطقه و جایگاه اغلب دولت‌های عربی مطلع است.

دولت‌های روسیه و چین که دو عضو اصلی و مهم شورای امنیت سازمان ملل هستند نیز نقد و ارزیابی خود را دارند.

مظلومیت ملت فلسطین و ادامه جنایات نتانیاهو و ارتش صهیونیستی بر ارزیابی میدانی از تناسب قدرت چه در دایره منطقه‌ای کشورهای مسلمان خاورمیانه و کنش‌ها و واکنش‌های توازن قدرت بین‌المللی استوار است. تا این توازن قدرت برقرار باشد، میدان برای انجام هر جنایتی برای حاکمیت نژاد پرست صهیونیستی به رهبری نتانیاهو بازخواهد ماند. واقعیت کنش‌ها و واکنش‌ها در روابط دولت و سیاست را با آگاهی از مجموعه شرایط کنونی چه در سطح منطقه‌ای یا بین‌المللی باید محک زد./اطلاعات

کلید واژه ها: غزه حمله اسرائیل به غزه جنگ غزه رفح حمله اسرائیل به رفح گذرگاه رفح فلسطینیان فلسطین


( ۱ )

نظر شما :