فریب با امیدهای واهی

ترفندهای جذب نیروی انسانی در گروه‌های تجزیه طلب کُردی معاند

۱۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۴۸۸۵ خاورمیانه انتخاب سردبیر
این گروه حتی اجازه ملاقات به خانواده‌ها را نیز نمی‌دهد و عملا چند صد نوجوان و جوان را به گروگان گرفته است. یکی از علل فریب خوردن جوانان، وعده کار و زندگی بهتر در کشورهای اروپایی است که حامیان پاک، در شبکه‌های اجتماعی آن را ترویج می‌کنند.
ترفندهای جذب نیروی انسانی در گروه‌های تجزیه طلب کُردی معاند

دیپلماسی ایرانی: وعده‌های دروغی از جمله فراهم کردن شرایط زندگی و کار در اروپا برای جذب نوجوانان و جوانان یکی از رایج‌ترین تاکتیک‌های جذب در گروه‌های شبه نظامی کُردی است.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، گروه‌های تجزیه طلب و شبه نظامی کُردی به ویژه گروه مسلح پاک (آزادی کردستان)، مدعی هستند در حال جنگ برای کردستان و مردم کُرد هستند، اما در حقیقت صرفا در حال ربایش نوجوانان و گروگان‌گیری آنها برای مقاصد سیاسی و مسلحانه است.

این گروه حتی اجازه ملاقات به خانواده‌ها را نیز نمی‌دهد و عملا چند صد نوجوان و جوان را به گروگان گرفته است. یکی از علل فریب خوردن جوانان، وعده کار و زندگی بهتر در کشورهای اروپایی است که حامیان پاک، در شبکه‌های اجتماعی آن را ترویج می‌کنند.

در همین ارتباط نعیم بابایی، فرزند ولی متولد ۱۳۷۵ یکی از جوانانی است که فریب این شگرد پاک را خورده است و اکنون در اسارت این گروه قرار دارد. وی به گفته پدرش در سال ۱۳۹۹ به واسطه فرار از مشکلات زندگی تحت تاثیر و تبلیغات دروغین گروه پاک در فضای مجازی مورد اغفال قرار گرفت و از خانه فرار کرده‌ است.

پس از آن، وی به مقر پاک منتقل و در آنجا به صورت اجباری در آموزش‌های نظامی به‌کار گرفته شده است. به گفته پدر نعیم، وی بارها درخواست کرده که پاک او را رها کند، اما این گروه مسلح اجازه خروج وی از مقرهای گروه را نداده است.

پدر نعیم در گفت‌وگویی اینطور مطرح کرده که فرزند من در تهران در یک کارخانه‌ای مشغول به کار بود، اما پس از کرونا در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ مجبور شد به شهر خودمان بازگردد. او مدتی بیکار بود و ناگهان ناپدید شد.

من بعد از چند هفته تحقیقات و پیگیری از دوستانش متوجه شدم دو نفر از دوستان قدیمی‌اش او را فریب داده و با وعده شغل و زندگی بهتر در کشورهای اروپایی او را راهی گروه پاک کرده بودند.

نکته مهمی که در اظهارات پدر نعیم هم مستتر است، در واقع مساله اصلی کردستان ایران است که عدم توسعه و فقدان شغل و ثبات اقتصادی است. اگر نعیم در منطقه کردستان، دارای شغل بود و درآمد داشت، هرگز ممکن نبود به دلیل وسوسه سفر به اروپا و درآمد بیشتر، فریب اعضای پاک را خورده و راهی مقرهای این گروه شود.

به عبارت دیگر، توسعه کردستان در ابعاد مختلف مهم‌ترین راهکار مقابله با گروه‌های مسلحی همچون پاک است. در صورت وجود اشتغال و ثبات در این مناطق، دیگر هیچ نوجوان و جوان کُردی فریب وعده‌های مالی زندگی در اروپا را نمی‌پذیرد و خود را تبدیل به نیروی یک گروه مسلح نمی‌کند.

کلید واژه ها: کردها کردستان گروه های مسلح تجزیه طلب تجزبه طلب کرد کوموله


( ۴۶ )

نظر شما :

ایرانی ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۴۴
باز هم‌ جبهه پانترکی_تروربستی در دیپلماسی ایرانی افاضات کرد.
ناشناس ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۴۷
اقتصاد ، قربانی قربانگاه بی تدبیری ها و مسبب عمده مشکلات کشور .
خسرو ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۹
جمهوری اسلامی ایران یکبار برای همیشه باید به حیات گروه‌های تجزیه طلب کردی خاتمه دهد در این شکی نیست ولی سوال اساسی این است ، با اینکه وضعیت اقتصادی کل کشور وخیم است چرا فقط در کردستان و از میان کردها این گروه‌ها رشد میکنند؟
ایرانی ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۲
در سالهای اخیر دولت در این مناطق سرمایه گذاری های خوبی انجام داده است ولی در حال حاضر در دنیا تمام مسائل اقتصادی و صنعتی دست بخش خصوصی است و این بخش بهتر عمل کرده است در ایران هم به گفته خود مسئولین بخش خصوصی به معنی واقعی کلمه در شمال غرب ایران در استان های ترک نشین قرار دارد و نزدیک به 96 درصد اقتصاد ایران منطقه دست بخش خصوصی است ولی کرد ها به جای یاد گیری از ترک ها برای توسعه کردستان و مناطق کرد نشین ایلام و کرمانشاه ( البته بخشی از ایلام و کرمانشاه کرد نشین هستند نه تمام آن ) دست به اسلحه برده و خواهان استقلال و تشکیل کردستان بزرگ هستند و این کلاه گشادی هست که بر سر کردها از 250 سال پیش گذاشته شده است و کشورهای بزرگ حتی اسرائیل هم به حسب نیاز خود از این موضوع سوء استفاده می کند و کردها بازیچه شده اند و متاسفانه این مسئله در فرهنگ کردها نهادینه شده است ولی باید این را بدانیم که ترک ها فارس ها و عرب ها کردها را از نظر سرزمینی محاصره نموده اند و در خشکی محصور هستند و چاره ای جزء اطاعت از این ملل ندارند بهتر است کردها به جای ترویج تروریسم کردی به صنعت و اقتصاد فکر کنند و دست از نژاد پرستی کردی و تروریسم کردی بردارند که پاک پ کا کا و پژاک و دیگران فرزندانشان را به اسارت نگیرند
میر توحید غیبی ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۰
اگر بیکاری و مشکلات اقتصادی دلیل پیوستن به گروهکهای تجزیه طلب کردی باشد، آن موقع چندین میلیون جوان بیکار در چهار گوشه کشور چرا به تروریستها نمیپیوندند؟ مگر پیوستن به گروهکهای تروریستی راه حل مشکلات زندگیست؟ به نظرم این صحبتها همه بهانه است، افکار تروریستی،ستیزه گری،انارشیستی همه ریشه فرهنگی و ژنتیکی دارند، اکراد بعد از ورود به منطقه همیشه نا آرام و سرکش وعصیانگر بودند، با ذکر گذشتها سخن به درازا کشد، فقط شورشهای عبید الله شمزینی ، اسماعیل سیمکو، سید رضا،احسان نوری پاشا،عبدالکریم،قاضی محمد گرجی، ملا حسینی،قاسملو.وووو در صد سال اخیر،نشان از گرایشات شورشگری و ستیزه خویی است،و هیچ ارتباطی با بیکاری نداشته و ندارند.
مهدی ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۰
یک آزمایش یک نفر از کرد های ارومیه + یک نفر از کرد های کرمانشاه + یک نفر از کرد های عراق + یک نفر از کرد های سوریه و یک نفر از کردهای ترکیه را به شام یا نهار دعوت کنید . متوجه خواهید شد که به سختی حرف های همدیگر را می فهمند . می دانید چرا ؟ چونکه زبان مادری شان متفاوت است . یکی زبان مادری اش سورانی است ، دیگری لکی ، آن یکی زبان مادری اش کرمانجی ، و دیگری زبان مادری اش زازاکی و آن یکی زبان مادری اش گورانی و ... و سوال اساسی نیز در همین جاست : آیا کرد بودن یک مفهوم زبانی است ؟؟؟ آیا کرد بودن یک مفهوم جغرافیایی است ؟؟؟ کورد بودن دقیقا به چه معناست ؟؟؟ چه کسی به این ملت های مختلف و پراکنده ، بطور یکجا عنوان " کورد " را داده است ؟؟؟
م ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۰
روش مسلحانه و درگیری مسلحانه راه صحیح مبارزه نیست. چون ریختن خون بچه و زن و مردم بیگناه هر چند هدف و آرمان گروه عدالت خواهانه و حق طلبانه باشد. راه مسلحانه راه تروریستی است و باید سرکوب شود.
ل ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۲:۴۳
تمام این تروریستهای زیاده خواه بایداعدام شوندوانهم درمیدان اصلی استان سنندج
کامران ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۲:۵۹
دهانهای گستاخ باید گل گرفته شود تا جوانان کرد دچار سوتفاهم نشوند. همانهایی که در ستادهای انتخاباتی به جنایتکارانی همچون اسماعیل سیمیتکو افتخار میکنند یا در خیابان با عبارات جعلی شعار میدهند !!
فرزین ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۹
ربطی به مشکلات نداره خیلی از جوان‌ها و استانها مشکل کار هست همه مگه جذب گروهک ها میشن دلیل اصلی علاقه به جدایی و تشکیل کشور خیالی کردستان بزرگ که توسط غرب و اسراییل تو ذهن مردم کورد پرورش داده شده نه ایران بلکه در 4کشور خاورمیانه همیشه جذب نیرو توسط گروهک های تجزیه طلب بوده.
ناشناس ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۵
به مهدی . اونی که اینها رو ساخته ، استعماره . استعمار با گذاشتن یک واو اضافی در کلمات کرد و ترک ، یک ایدئولوژی ساخته . یک جبهه ساخت . یک نزاع ساختگی اما همیشگی ساخته . اگر می دانستیم و می فهمیدیم که عمق دشمنی و کینه واشنگتن و لندن نسبت به ایران تا چه حد است شاید از شدت تعجب ، سکته می کردیم . اگر می دانستیم کاخهای باکینگهام و سفید لانه ی شیاطینی هستند که که دشمنی با ایران روی ژن آنها ثبت شده ، ... راستی می دانید که " دشمن هر چه خبیث تر باشد به همان اندازه ناپیداتر است "
خسرو ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۸
نام کرد را اقوام دیگر به کرمانج ها یا شکاک ها یا سورانی ها و گورانها داده اند وبیشتر به معنی دامدار و عشیره بکار رفته است مردم مهربان و ساده ای که براحتی فریب می‌خورند ایران می‌تواند از آنها در رقابت با عراق و ترکیه بهره برداری کند ، ترکیه می‌تواند در رقابت با ایران و عراق و سوریه بهره برداری کند اورپایی ها و صلیبی ها در مقابله با ایران و سوریه و ترکیه و عراق و... و عجیب تر اینکه باسوادهایشان بیشتر فریب می‌خورند ولی مذهبی ها و مردم عادی همبستگی بهتری با کشورشان دارند
فرهاد ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۱
اولا پانترکهایی که از داعش حمایت کردند حق صحبت کردن از این گروه ها را ندارند. دوما گروه های زیادی در سیستان و بلوچستان هم هستند. سوما بله بیکاری در خیلی از مناطق ایران وجود دارد ولی بیکاری ۲۰ درصد با ۵۰ یا ۶۰ درصد مناطق مرزی خیلی تفاوت دارد. در بهترین اقتصادهای دنیا هم بیکاری وجود دارد ولی چه بیکاری! چهارما مشکل فقط بیکاری نیست. تبعیض قومیتی و مذهبی و زبانی هم تاثیرگذار است. البته خشم عده ای پانترک که در حال حاصر به اقلیت در شهری مثل ارومیه تبدیل شده اند کاملا قابل درک است.
حامد ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۸:۱۶
پانترکها خیلی از تروریسم صحبت می‌کنند ولی خوشان داعش را ایجاد کردند! از کردها صحبت می‌کنند و مبارزه مسلحانه ولی حتی یک نمونه عملیات مسلحانه در خاک ایران را توسط این گروه ها نمی‌توانند معرفی کنند! در مقابل بسیاری از تروریست‌های تکفیری که در ایران عملیات انجام دادند از خاک باکو وارد ایران شدند. از ریختن خون بیگناهان می‌گویند ولی نمی‌گویند که فاشیسم همه بیشتر از تروریسم در طول تاریخ آدم کشته است. ترکها فقط در یک نسل کشی چهار میلیون ارمنی را کشتند! بگذریم از کردها و آشوری‌ها و علویها و یونایها و ... قربانیان کدام گروه ترویستی اصلا قابل مقایسه با چنین عددی است!؟
آزاد ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۱
خیلی جالبه که همه کسایی که نظر دادن همه ملت کورد رو به نوعی ساده لوح جلوه دادن یعنی در بین شما که نظر دادین یک نفر با وجدان پیدا نشد که بگه چرا کورد باید کمترین سطح توسعه یافتگی رو در بین استان‌های ایران داشته باشه بابد بالاترین آمار بیکاری رو داشته باشه باید بیشترین معتاد رو داشته باشه حضرات که کورد رو ستیزه جو و شورشگر خواندن اگر شرف داشتی به آمار استان‌های پرخاشگر و ستیزه گر که آمارش موجود هست یه نگاه بنداز بعد میبینی که کوردها کمترین آمار درگیری رو دارن سوال اینجاس چرا باید ۳استان کورد نشین که درگیر جنگ بودن از لحاظ بودجه عمرانی کمترین عایدی رو داشته باشن حضرات اعلام کردن از استان‌های ترک نشین یاد بگیریم چی رو یاد بگیریم درس خواندن بیشترین تحصیلکردهها رو داریم کار کردن رو از ترکها یاد بگیریم من با تحصیلات دانشگاهی مشغول کار تو خط تولیدم و به عینه می بینم که کم کارترینها ترکها هستن ولی از بس این رو تبلیغ کردن که همه این دروغ بزرگ رو باور کردن وقتی متاسفانه هیچ سرمایه گذاری در بخش صنعت این ۳ استان نشده معلومه که باید بالاترین آمار بیکاری رو داشته باشه باید از بین میلیونها کورد اگر تعداد کمی عضو پ ک ک شدن نباید یه مشت احمق همه کورد ها رو بد جلوه بدن فقط یک سوال و ختم سخن مجاهدین خلق یا همون منافقین مگر کورد بودن که ۱۷هزار ایرانی رو کشتن مگر فارس نیستن چه جور هیچ بی شرفی به فارس انگ عصیانگر و نژاد پرست رو نداد چه جور ترکهای عثمانی هزارها ایرانی کورد و فارس رو در جنگهای متعدد کشتن و زن شاه اسماعیل رو به کنیزی بردن تورکها عصیانگر و ستیزه جو نیستن ولی اگر یه کورد برا کمترین ها و آن هم حق زیست اعتراضی کرد ستیزه جو و شورشی و نژاد پرسته ??
ایراندوست ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۹
بعضی از فاشیستهای ترک که توسط میت و موساد به عنوان مزدور فعالیت می‌کنند و احتمالا تمام کامنتها را یک نفر میگذارد، خیلی از توسعه صحبت می‌کنند ولی یا نمیفهمند توسعه چیست یا خودشان را به نفهمیدن زده اند. آب خوردن شما هم که از کوه های کردستان می آید پس مواظب باشید آب قطع نشود! چون اردوغان هم روی منشا ارس سدسازی می‌کند. نصف آب دریاچه ارومیه را به تبریز برای آشامیدن و صنعت انتقال دادند و نصف دیگر را برآب کاشت محصولاتی مثل سیب و ذرت که دومی اصلا بومی منطقه نیست و آنقدر هم سیب کاشته می‌شود که در فصل برداشت میگندد. اسم این‌ فاجعه و افتضاح است نه توسعه. اتفاقا در زمان توسعه! بی رویه صنعت و کشاورزی و باغداری در حوضه آبریز دریاچه همین ترکهای نژادپرست می‌گفتند از تهران می‌خواهند جلوی پیشرفت ما‌را بگیرند و نمیگذارند توسعه بدهیم و روی دریاچه جاده بزنیم و ... ! در آخر هم حتی یک محصول تولید نکردند که قابل رقابت نه با دنیا بلکه با همین منطقه باشد و در عوض با خشک کردن دریاچه کل شمال غرب ایران را در معرض جابه جایی جمعیت قرار دادند و حالا هم با گستاخی از توسعه حرف میزنند! از تهران به شما می‌گویم که ارزش یک نهاد زیست محیطی در کردستان از کل به اصطلاح توسعه فشل شما بیشتر است.
آبتین ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰
برگرفته از کتاب پانترکها پرواز می‌کنند، داعشیها عاشق میشوند.
ایرانی ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۹
بیش تر کامنت ها توسط میت عرکیه نوشته شده