ناامیدی از آینده

هرتزوگ، ناتوان و هم چنان نگران است

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۸۹۸۲ اخبار اصلی خاورمیانه
دولت نتانیاهو این روزها یک نبرد تمام عیار، همه جانبه و در همه ابعاد و سطوح علیه خود را تجربه می کند. از یک سو تقابل صهیونیست ها با صهیونیست ها کماکان ادامه دارد و ۱۶ هفته متوالی است که اعتراضات گسترده‌ای در سراسر اراضی اشغالی علیه کودتای قضائی بی بی در جریان است.  همزمان با آن جریان ‌های مقاومت فلسطینی هم علاوه بر افزایش دامنه نفوذ عملیات های خود اخیراً دور جدیدی از تحرکات دیپلماتیک منطقه‌ای را برای هم افزایی علیه رژیم صهیونیستی آغاز کرده اند که به سفر هیات بلندپایه حماس به عربستان و هیات مشابه از سوی جنبش جهاد اسلامی به مقصد عراق انجامید. در این بین با افزایش حملات سایبری علیه مراکز و تاسیسات رژیم صهیونیستی به نظر می رسد ناامنی ها به فضای مجازی هم تعمیم یافته است. 
هرتزوگ، ناتوان و هم چنان نگران است

حسین فاطمی، روزنامه نگار 

دیپلماسی ایرانی: دولت نتانیاهو این روزها یک نبرد تمام عیار، همه جانبه و در همه ابعاد و سطوح علیه خود را تجربه می کند. از یک سو تقابل صهیونیست ها با صهیونیست ها کماکان ادامه دارد و ۱۶ هفته متوالی است که اعتراضات گسترده‌ای در سراسر اراضی اشغالی علیه کودتای قضائی بی بی در جریان است. 

همزمان با آن جریان ‌های مقاومت فلسطینی هم علاوه بر افزایش دامنه نفوذ عملیات های خود اخیراً دور جدیدی از تحرکات دیپلماتیک منطقه‌ای را برای هم افزایی علیه رژیم صهیونیستی آغاز کرده اند که به سفر هیات بلندپایه حماس به عربستان و هیات مشابه از سوی جنبش جهاد اسلامی به مقصد عراق انجامید. در این بین با افزایش حملات سایبری علیه مراکز و تاسیسات رژیم صهیونیستی به نظر می رسد ناامنی ها به فضای مجازی هم تعمیم یافته است. 

- شهرک نشینان دست بردار نیستند

این شنبه نیر به مانند شنبه های گذشته برای شانزدهمین هفته متوالی هزاران شهرک نشین علیه نتانیاهو و کودتای قضایی او تظاهرات کردند. به گزارش المیادین به نقل از شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، جمعیت عظیمی از شهرک نشینان برای شانزدهمین هفته متوالی تظاهرات کردند.

اعتراضات این هفته به قدری گسترده بود که دامنه آن تا خیابان کابلان در تل آویو کشیده شد. علاوه بر تل آویو شهرهای دیگری نظیر حیفا، نتان، بئر سبع، اسدود، هرتزلیا، روش هعین، بیت شیمش، بات یام، کفرسابا و قدس اشغالی هم شاهد تظاهرات بودند. براساس برآوردها تنها در چهار راه کابلان در تل آویو ۱۲۰ هزار تن و در هرتزلیا ۱۳ هزار تن حضور یافتند. همچنین طبق آماری دیگر، ۳۸۰ هزار تن تقریبا در تظاهرات سراسر فلسطین اشغالی حضور یافتند که البته برخی آمارها تا نیم میلیون تن را هم تخمین می زند.

ذیل همین نکته و طبق گزارش رسانه‌های صهیونیستی، این اعتراضات با ان حجم بالا از حضور معترضان می تواند مقدمه‌ای برای تظاهرات میلیونی روز پنج‌شنبه در قدس اشغالی باشد که یاریو لوین، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی گفته در آن شرکت خواهد کرد و این تظاهرات «خیابان مقابل خیابان» خواهد بود. در هفته گذشته ۱۶۲ هزار تن در تظاهرات تل آویو شرکت کردند. این تظاهرات علیه اصلاحات قضایی است که دولت نتانیاهو به دنبال تصویب آن است تا از اختیارات دستگاه قضا بکاهد. 

- جنگ سایبری

تداوم و تعمیق شکاف در درون رژیم صهیونیستی، این رژیم را در همه ابعاد ضربه پذیر کرده است تا جایی که حتی فضای مجازی هم در امان نیست. براساس یک گزارش خبری عبری زبان، حمله‌ای سایبری که توسط گروه هکری موسوم به «انانیموس سودان» انجام گرفت، باعث شد وبسایت فرودگاه بن گوریون اسرائیل مسدود شود.

به گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت، حمله مدتی پس از بسته شدن سایت شرکت برق اسرائیل در حمله‌ای مشابه انجام گرفت. شرکت برق رژیم صهیونیستی روز شنبه هدف حمله سایبری گسترده قرار گرفت و از دسترس خارج شد.

طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر از جمله در روز جهانی قدس سایت‌های اسرائیلی از جمله سایت بسیاری از بانک‌ها و مراکز دولتی هدف حملات سایبری گسترده قرار گرفت. این حمله به نشانه همبستگی با ملت فلسطین انجام گرفته است. بر اساس گزارش منابع عبری حملات سایبری خسارت‌های زیادی به رژیم صهیونیستی وارد کرده است.

- ناامیدی از آینده

تقریباً تمام محافل کارشناسی و رسانه‌ای در رژیم صهیونیستی به این واقعیت اذعان دارند که شهرک نشینان تا زمان کنار گذاشته شدن کودتای قضایی از سوی بنیامین نتانیاهو به اعتراضات خود ادامه می دهند و از این رو هر هفته امکان افزایش دامنه اعتراضات و بیشتر شدن تعداد معترضین وجود دارد. 

در عین حال طیفی از کارشناسان و ناظران امر هم معتقدند که اعتراض شهرک نشینان تنها به کنار گذاشته شدن کودتای قضائی نتانیاهو باز نمی گردد، بلکه عملکرد افراطی ترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی موجب شده است که شهرک‌نشینان تا زمان استعفای نتانیاهو و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی به اعتراضات خود ادامه می دهند.

با توجه به نکته یاد شده عمیق‌تر شدن گسل سیاسی - اجتماعی بی سابقه در تاریخ رژیم صهیونیستی، امری اجتناب‌ناپذیر جلوه می کند که می تواند تبعات و تاثیرات مخربی روی شهرک‌نشینان داشته باشد. در همین باره نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد حدود نیمی از صهیونیست‌ها معتقد هستند که وضعیت رژیم اسرائیل در آینده بدتر خواهد شد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، حدود ۵۵۳ مرد و زن ۱۸ ساله و بالاتر در نظرسنجی که توسط موسسه مستقل کانتر انجام شد، شرکت کردند.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۴۸ درصد اسرائیلی‌ها معتقدند آینده رژیم صهیونیستی طی سال‌های آتی بدتر خواهد شد. همچنین ۲۰ درصد معتقدند که وضعیت این رژیم بهتر از شرایط بحرانی فعلی خواهد بود. طبق این نظرسنجی ۱۹ درصد نیز اعلام کرده‌اند که وضعیت‌شان بهبود نخواهد یافت و به شکل فعلی باقی خواهد ماند. در همین حال، ۱۳ درصد نیز اعلام کرده‌اند که اطلاعی در این باره ندارند.

- هرتزوگ، ناتوان و هم چنان نگران

در حالی که هر هفته اعتراضات گسترده علیه بنیامین نتانیاهو در جریان است و در آن سو بی بی هم تا رسیدن به خواسته ها و اهدافش کماکان به دنبال تحقق کودتای قضائی است، گویا اسحاق هرتزوگ هیچ توان و چاره ای ندارد جز اینکه نگران آینده رژیم صهیونیستی باشد.

در این راستا برای چندمین بار پیاپی هرتزوگ درگیری‌های جاری در ارتباط با طرح جنجالی اصلاح دستگاه قضایی نتانیاهو را خطرناک‌ترین بحران داخلی این رژیم از زمان تشکیل دانست. آنطور که خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد، رئیس رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای ویژه با روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت اظهار کرد: «فکر می‌کنم بحران فعلی در واقع خطرناک‌ترین بحران در تاریخ ما است، خطرناک‌ترین بحران از زمان تشکیل دولت، این بحران داخلی بسیاری از بخش‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

رئیس رژیم صهیونیستی در ادامه گفت که «بسیاری از طرف‌ها از او خواستند از سمت خود به عنوان رئیس رژیم استعفا دهد زیرا تبلیغاتی وجود دارد که مخالفت‌ها و اعتراضات گسترده‌ای علیه‌اش وجود داردو» هرتزوگ در ادامه ضمن تاکید بر مخالفت با این درخواست‌ها مدعی شد که از اعتبار بالایی در میان شهروندان اسرائیلی از تمامی گروه‌ها برخوردار است.

اگر چه هرتزوگ در هفته های اخیر تلاش هایی را برای کاهش تنش و شکاف سیاسی کنونی بین همه جریان ها انجام داد و حتی بلافاصله پس از تعلیق طرح کودتای قضایی بی بی، میزبانی از نشست‌های گفت‌وگو میان احزاب ائتلاف و اپوزیسیون را جهت نزدیک کردن دیدگاه‌ها اعلام کرد، اما تلاش های او راه به جایی نبرد. از این رو هرتزوگ تنها می‌تواند به اظهار نگرانی بسنده کند.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو اسحاق هرتزوگ جنگ سایبری


( ۲ )

نظر شما :