ایران نگاه مثبتی به ملت و دولت روسیه برای تعامل با جمهوری اسلامی دارد

۱۹ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۴:۳۳ کد : ۲۰۱۸۶۷۴ سرخط اخبار

استاندار مازندران با بیان اینکه ایرانیان یک نگاه ویژه و مثبتی به مردم و مجموعه رهبران روسیه به‌منظور تعامل با جمهوری اسلامی ایران دارند، گفت: به همین دلیل دو استان آستاراخان و مازندران می‌توانند نقش موثری را در تعمیق ارتباطات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بین دو کشور برقرار کنند.

سیدمحمود حسینی‌پور امروز در نشست مشترک با ایگور بابوشکین، استاندار آستاراخان روسیه با بیان اینکه دو کشور روسیه و جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی دارای روابط استراتژیک با هم بوده، اظهار کرد: با هوشمندی رهبران دو کشور روابط این ایران و روسیه توسط کسانی که تلاش کردند به هم بزنند، عمق پیدا کرده و استراتژیکی‌تر شد.

نماینده عالی دولت در مازندران، افزود: همکاری‌های سازنده دو کشور به‌صورت راهبردی به ویژه در موضوع سوریه، نقطه عطف روابط استراتژیک ایران با روسیه بود.

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: مواضع مشترک ایران و روسیه در عرصه‌های بین‌المللی، سازمان ملل، حقوق بشر و مباحث منطقه‌ای به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات روابط استراتژیک این دو کشور است و ما از مواضع سازنده روسیه در سال‌های گذشته قدردانی می‌کنیم.

استاندار مازندران، یادآور شد: ما و روسیه جزو کشورهایی هستیم که شدیدترین تحریم‌ها در سال‌های گذشته توسط کشورهای مختلف از جمله آمریکایی‌ها را داشتیم به همین دلیل روابط دوستی گرمی بین آقای پوتین و رهبر معظم انقلاب برقرار شد؛ تا جایی که آقای پوتین در سفر خود به ایران، بر خلاف پروتکل‌ها که باید رییس‌جمهوری را می‌دیدند، ابتدا به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند.

حسینی‌پور افزود: آنچه که در حال حاضر بین ما و مجموعه آستاراخان وجود دارد یک ارتباط حداقل تجاری است و آن نیز به خاطر بنادری است که بین ما و شما وجود دارد و اعتقاد داریم که می‌تواند این ارتباط بیشتر از قبل ایجاد شود.

نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به اینکه ایران و روسیه به تنهایی ۴۵ درصد ذخایر گاز جهان را دارند، تصریح کرد: استان مازندران با ۴۷۰ کیلومتر مرز ساحلی با ۳ بندر امیرآباد، بندر فریدون‌کنار و بندر نوشهر و ۳ فرودگاه ساری، نوشهر و رامسر آمادگی دارد نقش خود را در مناسبات کریدور شمال به جنوب با کشورهای Cis و به ویژه کشور روسیه ایفا کند.

این مسئول یادآور شد: با توجه به حادثه‌ای که اتفاق افتاد و جنگی که بین دولت روسیه و اوکراین در جریان است، جمهوری اسلامی ایران نقش موثری را در کشورهای همسایه مخصوصا در مقابله با عملیات روانی که غربی‌ها داشتند، ایفا کرد.

استاندار مازندران افزود: روسیه در قلب اوراسیا و مرکز ژئوپولتیک آسیا واقع شده و ایران نیز در نقطه اتصال اروپا و آسیا حضور دارد، به‌همین دلیل دو کشور می‌توانیم نقش استراتژیکی را در این کریدور با توجه به ظرفیت‌هایی که بین ما و استان آستاراخان وجود دارد، ایفا کنیم.

حسینی‌ پور اظهار کرد: این مسیر بین‌المللی می‌تواند هزینه‌های رفت‌وآمد و ترانزیت را تا ۳۰ درصد کاهش دهد و همچنین می‌تواند با تعاملی که بین دو استان وجود دارد، این دو استان را به‌عنوان استان‌های برتر کشور ایران و روسیه قرار دهد.

حسینی‌پور افزود: در گذشته ۱۰ تفاهم‌نامه‌ بین مازندران و استان آستاراخان امضاء شد اما حداقل‌ترین موارد بین این تفاهم‌نامه‌ها نیز اجرا نشد؛ به‌نظر می‌رسد با تعامل‌هایی که در یکسال گذشته بین آیت‌الله رئیسی و آقای پوتین برقرار شد، ما می‌توانیم نقش موثری را بین دو کشور ایفا کنیم.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه بنده از ۶ ماه گذشته یک گروه کارشناسی راهبردی را انتخاب کردم تا مطالعاتی را برای راهبرد این دو استان انجام دهند، گفت: چنانچه اگر آمادگی از طرف شما وجود داشته باشد، در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در بحث تجارت این تعاملات انجام شود.

حسینی‌پور یکی از امتیازات دو استان مازندران و آستاراخان را وجود دانشگاه‌های معتبر و مهمی دانست که در موضوعات دانش‌بنیان می‌توانند ارتباطات خوبی به‌همراه داشته باشند، خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد ما باید بخش بازرگانی خصوصی خود را فعال کنیم چرا که در این بخش ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم که بتوانیم در مورد رفع فقر بین دو استان در حوزه‌های تجارت، گردشگری، صنعت و دیگر موضوعات تعاملات مهمی با یکدیگر داشته باشیم.

استاندار مازندران افزود: تقاضا داریم یک خط سبز هوایی بین آستاراخان و مازندران برقرار شود تا کالاهایی که فاسد شدنی هستند را بتوانیم با سرعت بیشتری به روسیه منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه درخواست ما این است که در صدور روادید سرعت بیشتری صورت گیرد، تصریح کرد: روابط دو استان مازندران و آستاراخان با مرور زمان بخاطر مسیرهای ترانزیتی و بنادری که بین دو استان وجود دارد، باعث تقویت روابط بین دو کشور ایران و روسیه شد.

حسینی‌پور با اشاره به اینکه ما و استان آستاراخان دو استانی هستیم که می‌توانیم کریدور شمال و جنوب را فعال کنیم، افزود: امروز به جمع‌بندی رسیدیم که تفاهم‌نامه‌ای که بین دو کشور ایجاد شد، تقویت شود.

حسینی پوردر پایان گفت: می‌توانیم روابط تجاری کالاها را تا ۱۵ میلیون تن افزایش دهیم.

انتهای پیام


نظر شما :