نشست خبری مشترک وزیران خارجه ایران و روسیه لاوروف : هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد

۱۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۴:۳۹ کد : ۲۰۱۸۵۳۳ سرخط اخبار

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که برجام جایگزینی ندارد و خواهان احیای هر چه سریعتر برجام هستیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با وی گفت: علیرغم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و دست نشانده هایشان، همکاری های تجاری ما با ایران در حال افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: برجام جایگزینی ندارد و خواهان احیای هر چه سریعتر برجام هستیم. جهان در انتظار بازگشت آمریکا به تعهداتش است و تحریم ها علیه ایران باید لغو شود.

لاوروف بیان کرد: از توافق ایران و عربستان استقبال می‌کنیم و همچنین از ابتکار صلح هرمز حمایت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در مورد سوریه تبادل نظر کردیم؛ برای حل مشکل فلسطین، قفقاز، یمن و خزر نیز صحبت کردیم.

لاوروف در ادامه این نشست با اشاره به روابط پرتنش اخیر میان ایران و آذربایجان گفت: "روسیه امیدوار است تنش ها در روابط ایران و آذربایجان موقتی بوده و به زودی برطرف شود".

وزیر امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به ازسرگیری روابط میان ایران و عربستان اضافه کرد: "ما از بهبود اوضاع در منطقه خاورمیانه، از جمله با توجه به احیای روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی که اخیراً اعلام شده است، استقبال می کنیم. روسیه به طور مداوم مفهوم امنیت جمعی در خلیج فارس را که با "ابتکار صلح هرمز" پیشنهادی ایران همخوانی دارد، ترویج کرده است.

سرگئی لاوروف در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه در حال حاضر روسیه چه اقدامی برای بازگشت طرف های برجام به تعهداتشان انجام می‌دهد ؟ گفت: با همتای ایرانی خود در مورد وضعیت برجام صحبت کردیم. ما درک مشترکی داریم که هیچ جایگزینی برای این توافق بین المللی که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا به تصویب رسیده، وجود ندارد. ما خواهان ازسرگیری سریع اجرای کامل این قطعنامه هستیم و با اقداماتی که مانع این امر می شود، مخالفیم."

لاوروف همچنین اظهار کرد: ایران و روسیه تلاش غرب برای جایگزینی قوانین بین المللی را نمی پذیرند.

وی گفت: جهان منتظر بازگشت آمریکا به تعهدات خود برای اجرای توافق هسته ای است و تحریم های غیرقانونی ایران باید برداشته شود.

وزیر خارجه روسیه افزود: ایران امسال بطور کامل و همه‌جانبه به سازمان همکاری شانگهای خواهد پیوست.

لاوروف با تاکید بر اینکه روسیه آماده کمک به حل مشکلات موجود بین باکو و تهران است، افزود: روسیه از هر کمکی در این راستا دریغ نخواهد کرد.

لاوروف در پاسخ به سؤالی در مورد چگونگی توقف درگیری در اوکراین هم گفت: این سوال را نه از روسیه و ایران، بلکه از آمریکا باید پرسید، چرا که واشنگتن می‌گوید جنگ را نمی توان متوقف کرد.

وی افزود: بلینکن گفته است که آتش بس در شرایط کنونی به نفع فدراسیون روسیه خواهد بود و نمی توان اجازه این کار را داد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی روسیه با طرح این پرسش که مبنای چنین تحلیلی از سوی آمریکایی‌ها چیست افزود: پذیرش چنین تحلیلی واقعا سخت است.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: غرب نمی‌خواهد جنگ را متوقف کند و منافع ژئوپلیتیکی خود را تنها در متوقف کردن رقیب خود در صحنه جهانی می‌داند.

انتهای پیام


نظر شما :