انفجارهای هدفمند چه آینده ای را برای جنگ اوکراین رقم می زند؟

آغاز یک ماجرا

۱۷ مهر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۵۰۸۶ اروپا انتخاب سردبیر
جنگ اوکراین هر روز وارد مرحله جدیدی می شود. پس از انفجار در پل کریمه به نظر می رسد که باید شاهد توالی این دست اقدامات هدفمند بود. چرا که پیش از این هم انفجار مشابهی در خط لوله گازی نورداستریم صورت گرفت
آغاز یک ماجرا

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: جنگ اوکراین هر روز وارد مرحله جدیدی می شود. پس از انفجار در پل کریمه به نظر می رسد که باید شاهد توالی این دست اقدامات هدفمند بود. چرا که پیش از این هم انفجار مشابهی در خط لوله گازی نورداستریم صورت گرفت. در این بین پل کریمه یا پل روی تنگه کرچ توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سال ۲۰۱۸ و چهار سال پس از الحاق کریمه به روسیه افتتاح شد. این پل به عنوان یک هدف کلیدی برای نیروهای اوکراینی مطرح شده است چون روسیه از آن برای انتقال تجهیزات نظامی به اوکراین استفاده می‌کند.

واکنش روسیه و مقامات محلی

یک مقام محلی شبه جزیره کریمه اعلام کرد، چندین تانکر حامل سوخت روی پل متصل کننده شبه جزیره کریمه به روسیه دچار حریق شدند. کمیته ملی ضد تروریسم روسیه نیز اعلام کرد یک کامیون حمل سوخت بر روری پل منفجر شده است.

به گزارش خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دستور داده است تا یک کمیسیون دولتی برای بررسی این حادثه و چرایی آن تشکیل شود.

اولگ کریوچکوف، دستیار رئیس منطقه شبه جزیره کریمه نیز دیروز شنبه بیان کرد: «آنچه که گمان برده می‌شود تانکر حامل سوخت است روی پل مشهور به پل کریمه یا پل تنگه کرچ گرفتار حریق شده، اما این حریق بر عملکرد قسمت‌های متحرک مخصوص عبور و مرور کشتی‌ها تاثیر نگذاشته است.»

کریوچکوف در کانال تلگرامی خود نوشت: «بر اساس اطلاعات اولیه تانکر حامل سوخت گرفتار حریق شده است. قسمت‌های متحرک مخصوص عبور و مرور کشتی‌ها آسیب ندیده‌اند. هنوز برای صحبت کردن درباره دلایل و تبعات این حادثه زود است. اقداماتی برای رفع حریق در دست اجرا است.»

همچنین یک مقام مسئول وابسته به سازمان فدرال جاده‌های روسیه نیز به خبرگزاری تاس گفت که تحرک خودروها در قسمت پل خودرویی کریمه به دلیل وقوع این حادثه و تخریب بخشی از آن به حال تعلیق در آمده است. او تاکید داشت:‌ «حرکت خودروها روی پل کریمه موقتا معلق شده و پرسنل وزارت وضعیت اضطراری روسیه و سازمان جاده‌ها در حال اقدام در این محل برای مهار آتش سوزی هستند.»

خبرگزاری اسپوتنیک نیز نوشت که یک مقام محلی مسئول در حوزه حمل و نقل اعلام کرد، عبور و مرور قطارها از بخش ریلی پل کریمه نیز به دلیل آتش سوزی به حال تعلیق در آمده است.

 کی یف و آغاز ماجرا؟!

روزنامه کی‌یف پست، چاپ اوکراین به نقل از کمیته ضد تروریسم روسیه اعلام کرد آتش‌سوزی به وقوع پیوسته در پل کریمه به دلیل انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده بوده که در نتیجه آن هفت تانکر حامل سوخت بر روی یک قطار آتش گرفته و بخشی از پل تخریب شده است.

در همین راستا روسیه‌الیوم هم گزارش کرده است، ولادیمیر کنستانتینوف، رئیس پارلمان منطقه‌ای کریمه گفته که این پل در نتیجه اقدام خرابکاران اوکراینی منفجر شده است.در همین حال میخائیل پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین درباره انفجاری که پل کریمه را لرزاند، گفت: «این تازه اول کار است؛ این آغاز ماجراست»

او در توئیتی نوشت: «کریمه، پل، آغاز! هر چیز غیرقانونی‌ای باید نابود شود. هر چیر دزد شده‌ای باید به اوکراین برگردانده شود. هر چیز اشغال شده‌ای توسط روسیه باید بازگردانده شود.»

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، با اشاره به حادثه انفجار کامیون در پل کریمه و ایجاد اختلال در تردد در آن تصریح کرد: «واکنش‌ رژیم کی‌یف به تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی، دلیلی بر ماهیت تروریستی آن است.»

کلید واژه ها: پل کریمه روسیه اوکراین جنگ اوکراین ولادیمیر زلنسکی ولادیمیر پوتین نورداستریم


( ۹ )

نظر شما :