سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی هفتگی خود با خبرنگاران

کنعانی در پاسخ به دیپلماسی ایرانی: هنوز زمان مذاکرات ایران و عربستان مشخص نشده است/به زودی مذاکرات هسته ای ازسر گرفته می شود

۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۳ کد : ۲۰۱۳۵۵۲ خاورمیانه انتخاب سردبیر
ناصر کنعانی در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی که آیا زمانی برای مذاکرات مستقیم ایران و عربستان تعیین شده است و آیا تحولات اخیر عراق بر این مذاکرات تاثیر می گذارد یا ممکن است آن را به تعویق بیاندازد، گفت: «خوشبختانه اراده مثبت در دو طرف دیده می شود تا ما فاز جدیدی از گفت وگوها را میان دو کشور با میزبانی عراق آغاز کنیم. هنوز زمان دقیقی تعیین نشده است و رایزنی ها در این زمینه ادامه دارد. امیدواریم دوستان عراقی ما نیز همچنان انگیزه لازم برای میزبانی از گفت وگوها را داشته باشند و امیدواریم تحولات اخیر تاثیری بر این میزبانی نگذارد.»
کنعانی در پاسخ به دیپلماسی ایرانی: هنوز زمان مذاکرات ایران و عربستان مشخص نشده است/به زودی مذاکرات هسته ای ازسر گرفته می شود

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در جلسه امروز خود با خبرنگاران در ابتدا گزارشی از تحولات دیپلماتیک در طول یک هفته گذشته ارائه داد و سپس به پرسش های آنها پاسخ گفت. 

ناصر کنعانی در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی که آیا زمانی برای مذاکرات مستقیم ایران و عربستان تعیین شده است و آیا تحولات اخیر عراق بر این مذاکرات تاثیر می گذارد یا ممکن است آن را به تعویق بیاندازد، گفت: «خوشبختانه اراده مثبت در دو طرف دیده می شود تا ما فاز جدیدی از گفت وگوها را میان دو کشور با میزبانی عراق آغاز کنیم. روند مذاکرات مثبت بوده است و امیدواریم این رویکرد مثبت ما را به مراحل خوبی برساند. هنوز زمان دقیقی تعیین نشده است و رایزنی ها در این زمینه ادامه دارد. امیدواریم دوستان عراقی ما نیز همچنان انگیزه لازم برای میزبانی از گفت وگوها را داشته باشند و امیدواریم تحولات اخیر تاثیری بر این میزبانی نگذارد.»

او در پاسخ به پرسشی درباره تحولات عراق و تصرف پارلمان این کشور توسط طرفداران مقتدی صدر نیز گفت: «عراق کشور بزرگ و مهم همسایه ماست. ما به طور طبیعی تحولات جاری عراق را با دقت و حساسیت دنبال می کنیم. جمهوری اسلامی ایران همواره بر ثبات و امنیت این کشور مهم همسایه و دوست تاکید داشته، و اعتقاد دارد که امنیت عراق امنیت منطقه و امنیت ایران است. با این دیدگاه ما مسائل را با حساسیت دنبال می کنیم. ما تحولات جاری را که به نظر می رسد ناشی از اختلافات سیاسی است، مساله داخلی عراق می دانیم و معتقدیم که گروه های سیاسی می توانند بر اساس چارچوب های موجود قانونی این کشور از مشکلات عبور کنند و به تفاهم برسند. جمهوری اسلامی ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام گذاشته و تاکید می کنیم که گفت وگو بهترین شیوه حل مشکلات است. ما معتقدیم که عراقی ها با گروه ها و احزاب و چهره های با درایت و افراد محترم سیاسی که دارند می توانند با گفت وگو و مذاکره مشکلاتشان را خودشان حل و فصل کنند و از این مرحله نیز عبور کنند.»

ناصر کنعانی درباره حقابه هیرمند که دولت طالبان وعده آن را داده اما ظاهرا هنوز به تعهد خود در این زمینه عمل نکرده است نیز گفت: «ایران حقابه هیرمند را حق مسلم خود می داند که نمی توان از آن گذشت کرد. آقای امیرعبداللهیان نیز در گفت وگوی اخیر خود بر حقابه جمهوری اسلامی ایران تاکید داشته اند. موضوع حقابه رود هیرمند موضوع مهمی برای ماست. موضوع حقابه را ما بر اساس توافقنامه های ایران و افغانستان موضوع بسیار مهمی می دانیم و معتقدیم که توافقات میان ایران و افغانستان بر سر حقابه محک و آزمونی است برای طرف های افغانستانی برای رعایت حق و حقوق همسایگان. ما در این باره در وزارت امور خارجه این موضوع را هم در بحث حقوقی و هم در بحث سیاسی با جدیت دنبال می کنیم. در این رابطه آقای وزیر گفت وگویی را با سرپرست امور خارجه افغانستان داشته اند و با توجه به بارندگی های اخیر و افزایش آب رودخانه موجود انتظار داریم که طرف افغانستانی حقابه ایران را تامین کند. در این باره جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است در صورتی که اگر مشکلات فنی وجود داشته باشد، اعلام آمادگی دارد که طرف های فنی خود را به افغانستان بفرستد حتی پیشنهاد سفر وزیر نیرو را به افغانستان داده ایم تا به لحاظ فنی این موضوع حل شود. ما این موضوع را محکی می دانیم تا مطمئن شویم برادران ما در افغانستان به طور جدی قصد همکاری دارند یا خیر. حقیقت امر ما هنوز شاهد تحقق انتظارات جمهوری اسلامی ایران از طرف افغانستانی نیستیم. میزان آبی که وارد می شود بسیار ناچیز است و انتظار داریم که حق ایران در این زمینه به خوبی ادا شود.

سخنگوی وزرات امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره احتمال از سرگیری مذاکرات هسته ای وین آن طور که روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد نیز گفت: لازم است تاکید کنم که جمهوری اسلامی ایران همواره مبدع بوده و همیشه در مذاکره حضور داشته است. ما مذاکره را روندی معقول برای رسیدن به توافقی که منافع جمهوری اسلامی ایران به ویژه اقتصادی را تضمین کند، می دانیم. در روزهای گذشته به طور جدی پیام هایی رد و بدل شده است. آقای بورل متنی را مبتنی را بر مذاکرات گذشته به طرف ایرانی ارائه داده، طرف ایرانی این متن را به طور جدی بررسی کرده و نظراتش را ارائه داده است. گفت وگوی مفصلی نیز میان رئیس جمهوری فرانسه با رئیس جمهوری کشورمان در این زمینه انجام شده که ناظر بر تلاش ها برای نزدیک کردن دیدگاه ها برای رسیدن به توافق است. طرف فرانسوی در حال انجام تلاش هایی برای نزدیک کردن دیدگاه هاست. وزرای امور خارجه کشورهای دیگر نیز پیشنهادهایی را ارائه کرده اند و خواسته اند که دیدگاه ها را به هم نزدیک کنند. جمهوری اسلامی ایران همواره واکنش مثبت به هر گونه پیشنهاد سازنده نشان داده و از هر ابتکارعملی که برای رسیدن به توافق موثر باشد استقبال کرده ایم. این احتمال وجود دارد که ما در خصوص زمان مذاکرات نیز به توافقاتی برسیم تا دور تازه ای مذاکرات را آغاز کنیم. البته این به طرف امریکایی هم بستگی دارد تا برای رسیدن به توافق جدی اراده خود را نشان دهد و از مطرح کردن مسائل انحرافی هم خودداری کند. جمهوری اسلامی ایران دستیابی به توافق را یک راهبرد جدی می داند و مذاکرات را یک تاکتیک نمی داند.

وی در ادامه افزود: ارزیابی ما از پیشنهاد آقای بورل مثبت است، آن را ضرب الاجل یا هشدار نمی دانیم. استمرار تماس ها با ایشان نیز نشان از ارزیابی سازنده ما از نقش مثبت ایشان است. با توجه به تلاش هایی که می شود امیدواریم به زودی شاهد ازسرگیری مذاکرات باشیم. نقش کشورهای دیگر و پیشنهادهایی که می دهند نیز ما از ابتکارات استقبال کردیم و حتی مبدع عمل کردیم. در این زمینه سعی می کنیم خوش بین باشیم که آقای بورل نقشی سازنده دارد.

کنعانی همچنین گفت: آقای رئیسی همواره تاکید کرده اند که ما اقتصاد و دیپلماسی مان را به برجام گره نمی زنیم. بحث مذاکرات یکی از موضوعات در حوزه دیپلماسی ماست. ما در طول این مدت مذاکره و گسترش روابط با کشورهای همسایه و منطقه را با جدیت دنبال کرده ایم که نتایج آن را هم شاهد هستیم، مذاکره یکی از موضوعاتی است که در عرصه دیپلماتیک به آن می پردازیم.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان که گفته است ایران آمادگی دارد سوخت مورد نیاز لبنان را رایگان تامین کند، گفت: در جریان شرایط سخت لبنان و مردم این کشور هستیم که متاسفانه ناشی از سیاست های غلطی است که برخی دولت ها در ارتباط با این کشور پیش گرفتند. آنها شرایط اقتصادی را به گونه ای رقم زدند که مردم این کشور اکنون در رنج هستند. ما از این وضعیت ناراحتیم و طبیعتا مایلیم که اگر توانایی آن را داشته باشیم به دوستان و برادران لبنانی کمک بکنیم. ما علاقه مند هستیم که در بهبود وضعیت این کشور نقش سازنده ای ایفا کنیم. این موضوع مرتبط با دولت لبنان است، چنانچه درخواست رسمی از طرف دولت لبنان از ما بشود ما با نگاه مثبت به این درخواست نگاه می کنیم و قطعا برای رفع سختی های مردم لبنان در حد توانمان به آنها کمک می کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره موضوع ایران نسبت به آتش بس جنگ یمن که آتش بس دو ماه آن فردا به پایان می رسد، نیز گفت: جنگ یمن جنگی است که می توانست اساسا شکل نگیرد و این همه خسارت بر ملت یمن تحمیل نکند. موضع ما نسبت به جنگ ظالمانه همواره مشخص است، ما معتقدیم راهکار یمن راهکار سیاسی است نه نظامی. ما از آتش بس همواره حمایت کرده ایم و این باره نیز از آتش بس حمایت می کنیم، ما معتقدیم که آتش بس باید ادامه پیدا کند، البته آتش بس به تنهایی کافی نیست باید اقدامات دیگر از جمله رفع محاصره یمن و موانع فعالیت بندرها و فرودگاه برداشته شوند. ما حتما از ادامه آتش بس حمایت می کنیم و تاکید می کنیم که باید اقدامات تکمیلی بر رفع مصائب یمن شکل بگیرد.

کنعانی درباره تعیین سفیر جدید در یمن گفت: هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است، امیدواریم با بازگشایی فرودگاه این کشور چنین تصمیمی گرفته شود. ایران تمایل به تداوم روابط دیپلماتیک در سطح عالی با یمنی ها دارد، و امیداوریم با رفع موانع به ویژه رفع محاصره از جمله ازسرگیری پروازها به فرودگاه صنعا در این زمینه تصمیماتی گرفته شود.

کلید واژه ها: نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت امور خارجه وزیر امور خارجه ایران و عربستان ناصر کنعانی مذاکرات هسته ای


نظر شما :