گفت وگوها در روزهای آخر دولت روحانی به نتیجه می رسد؟

ادامه مذاکرات در سایه دولت بی میل به مذاکره اصولگرا

۰۱ تیر ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۳۴۱۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای
حدود یک ماه و نیم دیگر دولت حسن روحانی بر سر قدرت باقی خواهد ماند و این مدت، زمان کافی برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین در رابطه با توافق هسته ای بشمار می رود. باید خاطرنشان کرد که جناح اصولگرا بارها اعلام کرده که تمایلی به مبارزه با لغو تحریم های امریکا ندارد.
ادامه مذاکرات در سایه دولت بی میل به مذاکره اصولگرا

نویسنده: آلگ پولیاکوف

دیپلماسی ایرانی: انتخاب قابل پیش بینی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را به دشواری می توان پیروزمندانه نامید. یکی از رهبران جناح اصول گرا در عرصه سیاسی ایران، اکثریت آراء را در شرایطی از آن خود کرد که به هیچ وجه، رقیب قدرتمندی نداشت. نتیجه نیز میزان پایین مشارکت مردمی در انتخابات بود. رئیسی 62 درصد از آراء شرکت کنندگان در انتخابات را کسب کرده است. در حدود 59 میلیون ایرانی از حق دادن رای برخوردار بودند که فقط 28 میلیون نفر از آنان در انتخابات شرکت کردند. کارشناسان معتقدند که سطح بالای نارضایتی مردمی به این روند پایین مشارکت در انتخابات منجر شده است. البته باید مساله اپیدمی ویروس کرونا را نیز مدنظر قرار داد.  شورای نگهبان با تائید صلاحیت فقط هفت نامزد، رقبای اصلی رئیسی را حذف کرد. قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز سه نفر از نامزدها انصراف داده و فقط چهار نامزد باقی ماندند.

حدود یک ماه و نیم دیگر دولت حسن روحانی بر سر قدرت باقی خواهد ماند و این مدت، زمان کافی برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین در رابطه با توافق هسته ای بشمار می رود. باید خاطرنشان کرد که جناح اصولگرا بارها اعلام کرده که تمایلی به مبارزه با لغو تحریم های امریکا ندارد.

چند روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مقامات بلند پایه ایران اعلام کردند که روند لغو تحریم ها علیه ایران ادامه خواهد یافت. دولت جدید با ریاست ابراهیم رئیسی به مشی ای ادامه خواهد داد که نمایندگان مجلس کنونی ایران از ماه آوریل در مذاکرات با وین در پیش گرفته اند. البته سیاست اصلی کشور را آیت الله خامنه ای تعیین می کند و نه رئیس جمهور.

موضوع تحریم ها و توافق هسته ای در جریان مناظرات تلویزیونی نامزدها مطرح شده بود. عبدالناصر همتی که در دولت فعلی روحانی ریاست بانک مرکزی ایران را بر عهده دارد، اصولگرایان را به تلاش برای متشنجتر کردن روابط با غرب و با کمک سیاست خارجی خصومت آمیز متهم کرد. ابراهیم رئیسی نیز در پاسخ اعلام کرد که هر دولتی که بر سر کار آید باید روی لغو تحریم ها کار کند.

در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، یکی از نمایندگان دولت جو بایدن اعلام کرد که دولت امریکا می خواهد طی شش هفته آینده با موفقیت مذاکرات پیرامون توافق هسته ای را به پایان برساند. به گفته او طرفین در خصوص بسیاری از مسائل به اتفاق نظر رسیده اند. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، نیز اعلام کرده است که به احتمال زیاد، هفته آینده مذاکرات مجددا، برگزار خواهد شد و هیچ کس به دنبال طولانی تر کردن مذاکرات نیست.

منبع: یوروآسیا دیلی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات وین دولت حسن روحانی سید ابراهیم رئیسی دولت رئیسی اصولگرایان لغو تحریم ها


( ۴ )

نظر شما :

فدوی ۰۱ تیر ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۲
برجام عجیب شده . اونی که می خواد در حقیقت نمی خواد و اونی که نمی خواد در حقیقت می خواد . اونی که دنبالشه می خواد نشه و اونی که دنبالش نیست ، می خواد بشه . اما چیزی که قطعی است اینست که این زخم هر چه کهنه تر شود ، درمانش سختتر می شود البته این به این معنی نیست که ما هر باجی بدهیم تا قائله تمام شود و البته آمریکا هم بین ادامه دادن تحریمها یا محدود کردن آن مردد است . تنها چاره ی ما اصلاح سریع ، قاطع و البته اصولی مشکلات داخلی ( تا حد ممکن ) است تا این ذهنیت در بین آمریکایی ها که تحریم تنها چاره است ، کم رنگ شود .‌
ناشناس ۰۱ تیر ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۵
هشت ساله این کلیدتون کار نمیکنه جاکلیدی رو شیکوندین ٰ حتی وقتی گند میزنین بازم طلبکارید - تو انتخاباتم اگه رای نیارید کلا همه چی اشکال داره - کلا دست هیتلرو از ژشت بستین اونم به اسم دموکراسی