لغو همه تحریم‌ها از سوی آمریکا سیاست بدون تغییر ماست

۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۶ کد : ۲۰۰۱۷۰۲ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه گفت: آمریکا باید این تفکر را که می‌تواند از راه تحریم، حمایت از رژیم صهیونیستی و اقدامات تروریستی، امتیاز بگیرد، از سرش بیرون کند؛ لغو همه تحریم‌ها از سوی آمریکا سیاست بدون تغییر ماست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ آقای محمد جواد ظریف در ادامه نشست خبری مشترک با همتای روسی در پاسخ به سوالی اظهار داشت: آمریکایی‌ها فراموش نکنند وقتی آقای ترامپ بر سر کار آمد، ایران ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده داشت، اما امروز بالای ۴ هزار کیلو اورانیوم دارد؛ زمانی که ترامپ روی کار آمد ایران فقط از سانتریفیوژ آی. آر.۱ استفاده می‌کرد؛ امروز زنجیره‌های آی. آر.۶ کار می‌کند.

آقای ظریف ادامه داد: فراموش نکنند قبل از اقدام تروریستی اخیر در نطنز ۵ هزار سانتریفیوژ آی. آر.۱ در نطنز غنی سازی می‌کرد و بعد از اقدام تروریستی پریشب اگر قرار باشد برگردیم، حتماً به سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌تر برمی گردیم.

وزیر خارجه کشورمان گفت: آمریکایی‌ها باید بعد از ۴۲ سال امتحان کردن مردم ایران فهمیده باشند که راه برخورد با ایران تحریم، تهدید و تروریسم هسته‌ای نیست؛ اگر آمریکا می‌خواهد بتواند به برجام برگردد باید کلیه تحریم‌ها را بردارد.

آقای ظریف با اشاره به این که آمریکا باید فهرست تمام تحریم‌ها را ارائه دهد، افزود: براساس برجام وظیفه آمریکاست که فهرست تحریم‌ها را ارائه بدهد؛ البته ما یک فهرست "مثالی" و نه فهرست کامل ارائه داده ایم.

وی تاکید کرد: طبق برجام آمریکا باید اولاً همه تحریم‌ها را اعلام کند دوماً همه آن‌ها را بردارد؛ این سیاست غیر قابل تغییر ما است.
وزیر امور خارجه با اشاره به این که ما نبودیم که از برجام خارج شدیم، گفت: این دولت ایالت متحده بود که از برجام خارج شد؛ این ما نبودیم که در دنیا گفتیم علیه ایالت متحده جنگ اقتصادی راه انداختیم؛ این دولت آمریکا بود.

آقای ظریف همچنین اظهار داشت: وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد اگر ایران می‌خواهد شهروندانش غذا بخورند باید حرف ما را گوش بدهد؛ خب آن آقا الان در خانه خودش با یک موجود نامرئی شطرنج بازی می‌کند و چیپس چینی می‌خورد؛ آن آقا که به زباله دان تاریخ رفت؛ اما این‌ها بدانند اگر این‌ها هم همان سیاست را اجرا کنند، یک سیاست دو نتیجه نخواهد داشت.

وی ادامه داد: آمریکا ناگزیر است این تفکر که می‌تواند از راه تحریم، حمایت از رژیم صهیونیستی، و حمایت از اقدامات تروریستی، امتیاز بگیرد، از سرش بیرون کند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اگر آمریکا این فکر را از سرش بیرون کند و فردا تحریم‌ها را بردارد ما هم با فاصله محدودی راستی آزمایی می‌کنیم و به تعهداتمان همان گونه که رهبری گفت برمی گردانیم؛ ما این را خیلی واضح و در بالاترین سطح گفته ایم.
آقای ظریف افزود: آمریکا نمی‌خواهد به ما صدقه بدهد؛ آمریکا باید به وظایف خودش عمل کند. هر تحریمی که علیه ایران اعمال شده برای نابود کردن برجام در دوران ترامپ بوده است و لذا همه تحریم‌ها باید برداشته شود، ما هم راستی آزمایی می‌کنیم.

وی با تاکید بر این که یک سال قبل از آن که اقدامات متقابل را انجام دهیم صبر کردیم، گفت: این اقدامات براساس ماده ۳۶ برجام بوده است و الان داخل برجام هستیم و جلساتی هم که تشکیل می‌شود بین ایران و چین، روسیه و سه کشور اروپایی است؛ آمریکا آنجا حضور ندارد، چون عضو برجام نیست؛ آن که باید بلیط عضویت در برجام را بخرد ایران نیست، بلکه آمریکاست.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: آمریکایی‌ها هر قدر قدرت دارند، اما بیرون اتاق برجام هستند و آن‌ها باید وارد شوند؛ ما داخل اتاق هستیم و نیازی به ورود نداریم.


نظر شما :