انتقاد تند بلینکن از چین: باید ته و توی منشاء کووید را درآوریم

۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰ کد : ۲۰۰۱۶۸۲ سرخط اخبار

وزیر خارجه آمریکا یکشنبه با بیان اینکه "کارشکنی" چین برای ارائه دسترسی به کارشناسان بهداشت جهانی موجب شد تا پاندمی کرونا وخیم‌تر از چیزی شود که باید می‌شد، تاکید کرد که کشف منبع اصلی کرونا ویروس اهمیت دارد.

به گزارش ایسنا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا  در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی مدعی شد که چین اجازه دسترسی کارشناسان بین‌المللی را نداده یا در زمان درست اطلاعات را برای شفافیت واقعی منتشر نکرده است.

بلینکن در ادامه ادعاهایش گفت، در نتیجه این ویروس "سریعتر از کنترل خارج شد و نتایج بسیار فاحش‌تر از آن چیزی شد که در غیر اینصورت رخ می‌داد."

وزیر خارجه آمریکا افزود: این تحولات نشان می‌دهد که یک سیستم امنیت سلامت جهانی قوی‌تر برای تضمین اینکه این اتفاق دوباره رخ ندهد، اهمیت دارد. اصلاحات باید در یک تعهد به شفافیت، تشریک اطلاعات و دسترسی کارشناسان گنجانده شود و چین باید در آن ایفای نقش کند. دستیابی به یک بررسی قاطع‌تر از چگونگی شروع این بیماری مهم است.

بلینکن گفت: ما باید این کار را با دقت انجام دهیم تا متوجه شویم چه اتفاقی رخ داده است، برای اینکه بهتر بتوانیم جلوی وقوع دوباره آن را بگیریم. برای همین است که باید به عمق این مساله برسیم و ته و توی آن را درآوریم.

در زمانی که گزارش سازمان جهانی بهداشت در مارس منتشر شد، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای غربی از چین خواستند تا اجازه دسترسی کامل کارشناسان مستقل به تمام داده‌های مرتبط با منبع شیوع در اواخر ۲۰۱۹ را صادر کند.


( ۲ )

نظر شما :