گزارش سی ان ان از نقش رژیم صهیونیستی در حادثه تاسیسات نطنز

۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۷ کد : ۲۰۰۱۶۷۹ سرخط اخبار

شبکه سی.ان.ان در گزارشی درباره حمله اخیر به تاسیسات نطنز تصریح کرد که اظهارات روز گذشته مقامات و گزارش‌های رسانه های صهیونیستی حاکی از آن است که احتمالا اسرائیل در این حادثه نقش داشته است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری سی.ان.ان، به نظر می رسد که آویو کوشاوی رئیس ارتش اسرائیل در اظهارات خود درباره حادثه روز یک شنبه در نیروگاه نطنز که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران آن را اقدامی تروریستی خوانده است، نقش احتمالی اسرائیل در این حمله را تائید می کند.

وی تنها چند ساعت پس از آنکه مقامات ایران این حادثه را گزارش دادند در یک مراسم یادبود برای سربازان صهیونیستی گفت: عملیات ها در سراسر خاورمیانه از چشم دشمنان پنهان نمی ماند.

کوشاوی افزود: آنها ما را زیر نظر دارند، توانایی های ما را می بینند و بادقت گام های خود را بررسی می کنند.

 سی.ان.ان افزود: گزارش های روز یک شنبه در چندین رسانه اسرائیلی به نقل از مقامات اطلاعاتی اعلام کرد که آژانس جاسوسی اسرائیل، یعنی موساد مسئول این حادثه است. اگرچه جزئیات دقیقی از نام و مشخصات این مقامات ارائه نشده است اما برخی از رسانه ها آنها را "منابع اطلاعاتی غربی" توصیف کردند. هرچند باز هم مشخص نیست که "غربی"  منابعی از اسرائیل را شامل می شود، یا خیر.

دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم هیچ اظهار نظری درباره این گزارش ها نکرد اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر روز یکشنبه در سخنرانی اش به مناسبت سالگرد تاسیس اسرائیل گفت: مبارزه با ایران، با هسته ای شدن آن، با نیروهای نیابتی آن و مسلح شدن آن یک ماموریت بسیار بزرگ است. هیچ اطمینانی نیست که وضعیت فردا مانند امروز باشد.

این اظهارات نتانیاهو در شرایطی مطرح شده است که ایران و سایر طرف های توافق هسته ای در حال رایزنی  در وین، درباره بازگشت آمریکا به این توافق و رفع تحریم های ایران و همچنین توقف اقدامات هسته‌ای اخیر تهران هستند.

مقامات آمریکایی نیز در پایتخت اتریش حضور داشتند تا با نمایندگان قدرت های جهانی که هنوز عضو توافق هستند، رایزنی کنند. هرچند آنها هیچ مذاکره و دیدار مستقیمی با مقامات ایرانی نداشتند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر مخالفت شدید خود با هرگونه چشم انداز بازگشت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام کرده و گفت: اسرائیل خود را ملزم به توافقی که راه را برای دستیابی ایران به سلاح هسته ای هموار می کند، نمی داند.

این در حالی است که طرف های مذاکره کننده در وین روند این رایزنی ها را سازنده و رو به جلو ارزیابی کرده اند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان صبح روز یک شنبه از وقوع یک سانحه در تاسیسات غنی سازی نطنز خبر داد و گفت که علت این حادثه در دست بررسی است و متعاقبا اعلام خواهد شد. وی همچنین تصریح کرد که حادثه خوشبختانه صدمات انسانی و آلودگی در پی نداشته است.

همچنین روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره حادثه در تاسیسات نطنز به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکایی و صهیونیستی نوشت که اسرائیل در این حادثه نقش داشته است.

به نوشته نیویورک تایمز، این دو مقام اطلاعاتی که درباره آسیب رخ داده در نطنز توضیحاتی به آن ها داده شده بود، گفتند که این سانحه در نتیجه انفجاری بزرگ اتفاق افتاده که کاملا سیستم برق مستقل و شدیدا تحت حفاظت داخلی را که تامین کننده برق سانتریفیوژهای زیرزمینی است، تخریب کرده است.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی درباره این حادثه گفت: اقدامی که علیه مرکز غنی سازی طنز انجام شد، نشان دهنده شکست مخالفان پیشرفت های صنعتی و سیاسی کشور برای جلوگیری از توسعه چشم گیر صنعت هسته‌ای از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم‌های ظالمانه است.

صالحی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه و تاکید بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی با تروریسم هسته ای، حق خود را برای اقدام علیه عاملان و آمران و مباشران این اقدام را محفوظ می دارد.


نظر شما :