توضیحات یک عضو کمیسیون امنیت درباره حضور ظریف در جلسه این کمیسیون

۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۶ کد : ۲۰۰۱۶۷۸ سرخط اخبار

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که در جلسه امروز این کمیسیون وزیر خارجه گزارش مفصلی از قرارداد ایران و چین و مذاکرات وین و حادثه اخیر تاسیسات هسته ای نطنز به اطلاع نمایندگان رساند و ابعاد مختلف سیاسی این محورها را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به جلسه صبح امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این جلسه با حضور وزیر خارجه برگزار شد، در این جلسه وزیر امور خارجه گزارش مفصلی از قرارداد ایران و چین و مذاکرات وین و حادثه اخیر تاسیسات هسته ای نطنز به اطلاع نمایندگان رساند و ابعاد مختلف سیاسی این محورها را تشریح کرد، سپس تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به طرح دیدگاه های خود پیرامون محورهای جلسه پرداختند.

وی گفت: در این جلسه به عنوان رئیس گروه دوستی پارلمان های ایران و تاجیکستان از سفر ظریف به تاجیکستان و تاثیر آن بر بهبود روابط دوکشور و کمک به آزادی زندانیان از جمله یک شهروند عزیز تایبادی قدردانی کردم.

نماینده تاییاد از« استراتژی نگاه به شرق » جمهوری اسلامی برای کاهش فشار غربی ها و امضای سند همکاریهای ۲۵ ساله ایران و چین دفاع کرد و در عین حال از عدم اطلاع رسانی دقیق از ابعاد این قرارداد به مردم و حتی نمایندگان مجلس انتقاد کرد و خطر «عدم اجماع ملی » بر حمایت از سیاست صحیح «نگاه به شرق جمهوری اسلامی ایران »را مورد تاکید قرار داد.

وی تاکید کرد که عدم اطلاع رسانی به مردم به تشتت و عدم اجماع  ملی منجر می شود، لذا لازم است اطلاع رسانی دقیق وزارت خارجه به مردم از محتوای قرارداد و آثار و تبعات آن انجام پذیرد چون اجماع ملی در موفقیت سیاست خارجی امری حیاتی است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس ضمن قدردانی از زحمات تیم مذاکره کننده در وین به دو خطر در این دور مذاکرات اشاره کرد و گفت: خطر اول، تلاش اسرائیل برای برهم زدن روند توافق است که حادثه اخیر تاسیسات اتمی نطنز در همین راستا ارزیابی می شود و دوم نگاه به دولتی بودن تیم مذاکراتی است آن هم دولتی که دو ماه بعد نخواهد بود.

وی پیشنهاد کرد که به تیم مذاکره کننده، نمایندگانی از مجلس، مجمع تشخیص و شورای عالی امنیت ملی اضافه شوند تا ضمن دفاع از نتایج در داخل، برای افکار عمومی راحت تر شود و هم نگاه غربی ها به مذاکرات که توافق با جمهوری اسلامی است نه مذاکره و توافق با دولت رو به پایان فعلی. که این امر  بدون شک به روند مذاکرات کمک  ارزشمندی خواهد کرد.


نظر شما :