در دامی که دشمنان ایران پهن کرده‌اند، پا نگذاریم

۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۷ کد : ۲۰۰۱۶۷۲ سرخط اخبار

در حالی که در هفته جاری ادامه مذاکرات برجامی ایران و گروه ۱+۴ در وین برگزار خواهد شد، خبر حادثه در تأسیسات نطنز فضای رسانه‌ای کشور را تحت تأثیر قرار داده است. عده‌ای در داخل کشور به بهانه این موضوع، خواستار توقف مذاکرات هسته‌ای در وین شده‌اند در حالی که درچنین فضایی، توقف گفت‌وگوها از جانب ایران، چیزی جز بازی در سناریوی از پیش‌طراحی‌شده نتانیاهو و هم‌پیاله‌هایش از جمله سعودی نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، هرچند که هنوز جزئیات زیادی از حادثه نطنز  منتشر نشده، اما رسانه‌ها و منابع اسرائیلی به رویه معهود خود به کنایه و تلویح به دست داشتن رژیم صهیونیستی در این رخداد اذعان کرده‌اند و حتی این بار با بی‌پروایی بیشتر نشانه می دهند، گویا که می خواهند در تهران و واشنگتن به خوبی دیده و شنیده شوند.

در تهران نیز علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران از این حادثه با عنوان «تروریسم هسته‌ای» یاد کرده است. از این رو، می‌توان چنین تصور کرد که رژیم صهیونیستی که در اقدامات  خرابکارانه علیه ملت ایران سابقه‌ای طولانی دارد، بار دیگر تلاش کرده است تا طراحی خاص و نقشه های مکارانه و بی‌شرمانه خود علیه ملت بزرگ ایران را در زمان حساس دیگری پیش ببرد.

با وجود آنکه رژیم صهیونیستی در ارتکاب چنین اقداماتی از انگیزه‌هایی روشن برخوردار است و انتظار می‌رفت که در پی این اقدام رسانه‌ها و فعالان سیاسی یکپارچه به محکومیت رفتارهای قانون‌شکنانه صهیونیست‌ها بپردازند، یک جریان رسانه‌ای که از آغاز دور جدید تلاشهای دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها به هر بهانه‌ای خواستار ترک وین از سوی ایران شده  است، بار دیگر و اینبار به بهانه حمله تروریستی به نطنز، از یکسو پیکان حمله را به سوی اعضای تیم مذاکره‌کننده نشانه رفته و از سوی دیگر خواستار توقف مذاکرات هسته‌ای در وین شده است!

چنین موضعی در حالی اتخاذ می‌شود که رژیم صهیونیستی از ابتدای روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و قوت گرفتن زمزمه احیای برجام، به صراحت با هرگونه گفت‌وگو با ایران و کاستن از بار تحریم‌ها مخالفت کرده و به منظور ترساندن و منصرف کردن دولت جدید آمریکا از مسیر دیپلماسی، مجددا به استدلالی روی آورده که قبلا هم از آن جواب مورد نظر خود را گرفته و آن این است که احیای برجام باعث اقدام مستقل و تقابلی رژیم صهیونیستی علیه ایران می شود که این به معنی تنش و احتمالا جنگ در منطقه است که پای آمریکا را مستقیم به این رویارویی خواهد کشاند. از این رو است که اینبار آشکارا ایران را به اقدام نظامی تهدید کرده و یا اقدامات تروریستی خود را بی پروا اعلام‌می کند.

اسفند ماه سال گذشته تنها یک روز پس از آنکه دولت بایدن برای آغاز مذاکره برای احیای برجام اعلام آمادگی کرد، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به مخالفت آشکار با این موضوع پرداخت. نتانیاهو با بیان اینکه موضع اسرائیل در قبال برجام تغییری نکرده است، گفت: «اسرائیل معتقد است که بازگشت به توافق قدیمی، مسیر ایران به سمت زرادخانه اتمی را هموار می‌کند».[۱] نتانیاهو در سخنانی دیگر در واکنش به احتمال آغاز مذاکرات هسته‌ای با ایران، تلویحا ایران را به اقدام نظامی تهدید کرده و گفته بود اسرائیل برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران «هر کاری» خواهد کرد. [۲]

صهیونیست‌ها به همین مواضع بسنده نکرده و حتی دولت بایدن را نیز تهدید کردند که در صورت احیای برجام، در موضوع ایران راه خود را از واشنگتن جدا می‌کنند و مسیر مستقلی را در پیش می‌گیرند. [۳]

در همین چارچوب، مقامات رژیم صهیونیستی به بزرگنمایی آمادگی خود برای اقدام نظامی علیه ایران پرداخته و تلاش کردند از این طریق در مسیر احیای برجام مانع‌تراشی کنند. [۴] در ماه ژانویه، آویو کوخاوی رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در اظهاراتی کم‌سابقه به صراحت از دولت بایدن به دلیل تلاش برای بازگشت به برجام انتقاد کرد و مدعی شد که به نیروهایش دستور داده برای اقدام نظامی علیه ایران آماده شوند. [۵] یک روز پیش از صحبت‌های کوخاوی، یک مقام نظامی اسرائیلی در گفت‌وگو با رسانه‌ها، تهدید کرده بود در صورتی که مذاکرات با ایران پیشرفت کرده و به رفع تحریم‌ها منجر شود، اسرائیل تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف حمله قرار می‌دهد.[۶]

این دست مواضع تا همین امروز ادامه یافته و به عنوان نمونه همین هفته گذشته پیش از آغاز گفت‌وگوهای ایران و ۱+۴ در وین، نتانیاهو اتکا بر دوستان و متحدان را کم‌فایده خواند و گفت در نهایت اسرائیل باید مستقلا برای مقابله با «تهدیدات» وارد عمل شود. [۷]

ناگفته روشن است که در چنین فضایی، توقف گفت‌وگوها از جانب ایران، چیزی جز بازی در سناریوی از پیش‌طراحی‌شده نتانیاهو و هم‌پیاله‌هایش از جمله سعودی نخواهد بود که بنابر گزارش های منتشره، در هفته گذشته در سطح شورای امنیت نیز تلاش گسترده ای را برای تهدید و تطمیع اعضای شورای امنیت آغاز کرده اند؛ سناریویی که با ترور شهید فخری‌زاده دوباره کلید خورد و با اقدامات خرابکارانه علیه کشتی‌های ایران و تأسیسات هسته‌ای ایران ادامه یافته است.

در همین راستا و در حالی که مذاکرات هفته گذشته در وین از سوی طرفین سازنده و رو به جلو توصیف شده است، روشن است که رژیم صهیونیستی برای بر هم زدن گفت‌وگوها، تمام قد وارد عمل شده است.

جمهوری اسلامی ایران در گذشته نشان داده است که ضربات دشمن را بی‌پاسخ نمی‌گذارد و عاملان حادثه نطنز نیز در زمان و مکان مناسب پاسخی قاطع دریافت خواهند کرد. با این وجود، به نظر می‌رسد در برهه کنونی تلاش و اصرار برخی از جریانات سیاسی برای متوقف کردن دیپلماسی و گفت‌وگوها در وین، عملا پای گذاشتن در دام صهیونیست ها است که هدف آن مسدود کردن راه‌های عادی‌سازی روابط ایران با جهان، کاهش فشار اقتصادی و ادامه پروژه امنیتی‌سازی از ایران است.

[۱] https://www.haaretz.com/us-news/.premium-netanyahu-slams-iran-deal-after-u-s-says-it-s-ready-to-reopen-negotiations-۱.۹۵۵۲۸۹۲

[۲] https://twitter.com/israelipm/status/۱۳۶۴۲۱۱۸۶۹۸۸۰۳۷۷۳۴۵

[۳] https://www.middleeasteye.net/news/israel-biden-iran-sanctions-envoy-suggests

[۴] https://breakingdefense.com/۲۰۲۰/۱۱/israel-launches-iran-command-talks-with-biden-team-planned/

[۵] https://apnews.com/article/joe-biden-israel-iran-iran-nuclear-middle-east-۷۹ef۸۹b۷f۷d۸df۱۹۷۴۸۵۶eaeb۵a۶۹۹۰۵

[۶] https://breakingdefense.com/۲۰۲۱/۰۱/israelis-say-theyll-attack-iran-if-us-eases-sanctions/

[۷] https://www.jpost.com/middle-east/on-eve-of-iran-talks-netanyahu-warns-tehran-against-harming-israel-۶۶۴۲۱۸


نظر شما :