بازتاب سفر سفیر ایران به سینکیانگ در رسانه های چینی

۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۸ کد : ۲۰۰۱۴۶۱ سرخط اخبار

رسانه های چین در گزارشی اعلام کردند، با وجود دروغ پردازی و اتهام زنی های اتحادیه اروپا، انگلیس، آمریکا و کانادا درباره وضعیت حقوق بشر در استان سینکیانگ چین و ادعای تحریم برخی اشخاص و موسسات چینی؛ سفر اخیر دیپلمات های ایران به این منطقه و گزارش های آنان خلاف اتهامات را نشان داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، هیاتی سیاسی متشکل از دیپلمات های سازمان همکاری شانگهای شامل دبیرکل این سازمان، سفرا و دیپلمات های کشورهای عضو این سازمان هفته گذشته از استان مسلمان نشین سینکیانگ واقع در شمال چین بازدید کردند. دیپلمات های سفارت ایران در چین نیز همراه این هیات در این سفر با افراد محلی و همچنین کسانی که در مرکز آموزش حرفه ای سینکیانگ آموزش دیده اند، گفت و گو کردند.

محمد کشاورززاده سفیر ایران در چین و دیگر دپپلمات ها در حاشیه این سفر، دیده ها و شنیده های شخصی خود را توییت کردند.

رادیو بین المللی چین به نقل از «محمد کشاورززاده» نوشت: علت دروغ بافی ها درباره "کشتار نژادی" در سینکیانگ توسط برخی افراد این است که آن ها نمی خواهند شاهد پیشرفت چین باشند.

وی افزود: چیزی که آن ها در سینکیانگ مشاهده کرده اند، جرم و خشونت و کشتار نژادی نیست بلکه تلاش برای فقر زدایی است. به خاطر همین تلاش ها، مردم سینکیانگ از زندگی بهتری برخوردار شده اند.

بسیاری از رسانه های اصلی چین از جمله روزنامه مردم و روزنامه بیجینگ دیلی از سفر این هیات تقدیر کردند. روزنامه مردم گزارش کرد که هیات ایرانی با این سفر واقعیات سین کیانگ را ترسیم کرده و این ستودنی است.

روزنامه بیجینگ دیلی نیز در گزارشی سفر هیات ایرانی به سین کیانگ را مورد توجه قرار داد.

همچنین سفر هیات ایرانی به سین کیانگ بازتاب مثبت و گسترده ای در شبکه های اجتماعی و کاربران اینترنتی چین داشت. بسیاری از آن ها در پیام خود نوشتند: «از دوستان ایرانی تشکر می کنیم که واقعیات سین کیانگ را به جهان نشان دادند». 


( ۵ )

نظر شما :