تازه ترین اخبار از خنثی شدن «کودتا در اردن» + واکنش های بین المللی

۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۰ کد : ۲۰۰۱۴۳۹ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: در ادامه تحولات اردن و گزارش ها درباره خنثی شدن کودتا در اردن ، سرلشکر «یوسف احمد الحنیطی» رئیس ستاد مشترک ارتش اردن اعلام کرد که تحقیقات امنیتی مشترک به بازداشت شماری از شخصیت ها به علل امنیتی انجامیده است.

در این راستا شریف حسن بن زید، از اعضای خاندان سلطنتی اردن که تابعیت عربستانی هم دارد و چهره ای نزدیک به عربستان شمرده می شود، و باسم ابراهیم عوض الله، رئیس سابق دربار اردن، بازداشت شده اند.

الحنیطی افزود که تحقیقات ادامه دارد و به زودی جزئیات بیشتری منتشر خواهد و تأکید کرد که همه اقدامات براساس ضوابط قانونی انجام می شود.

الحنیطی اخبار منتشرشده درباره بازداشت شاهزاده حمزه بن حسین، برادر پادشاه فعلی و ولیعهد سابق اردن، را نیز تکذیب و تأکید کرد که از شاهزاده حمزه خواسته شده که اقدام علیه امنیت و ثبات اردن را متوقف کند.

پیام ویدئویی حمزه بن حسین
با وجود این، حمزه بن حسین با انتشار پیام ویدئویی تأکید کرد که از وی خواسته شده از منزلش خارج نشود و با کسی تماس نگیرد و افزود که در هیچ توطئه ای دست نداشته است.

او با اشاره به مواضع انتقادی سابقش از اوضاع کشور تأکید کرد که در ساعات اخیر شماری از دوستان وی بازداشت شده اند و اینترنت و تلفن وی نیز قطع شده و نیروهای حفاظت وی نیز تغییر کرده اند.

حمزه بن حسین افزود که در فساد و بی کفایتی حاکم بر کشور در 15-20 سال اخیر هیچ نقشی ندارد و در بی اعتمادی مردم به نهادهای حکومتی مسئولیتی بر عهده ندارد و تأکید کرد که حکومت اردن باید در این باره مسئولیت پذیر باشد.

او گفت که مایه تأسف است که کشوری که در عرصه های آموزش و بهداشت و کرامت انسانی و آزادی ها بهترین شاخص های منطقه را داشت اکنون به جایی رسیده است که انتقادی کوچک موجب بازداشت و محدودیت می شود و کسی امکان اظهار نظر درباره هیچ مسئله ای را ندارد.

وی تأکید کرد که در هیچ توطئه ای دست ندارد و با هیچ گروه خارجی همکاری نکرده بلکه فقط با مردم در تماس بوده و مطالبات آنان را علنا اعلام می کرده است و افزود که ظاهرا این جرمی است که موجب بازداشت و حصر می شود.

او گفت: «مایه تأسف است که اردن تا این حد غرق در فساد و زدوبند و سوءمدیریت شده و این باعث شده که هیچ امیدی به آینده بهتر وجود نداشته باشد».

گزارش های غیر رسمی درباره طرح کودتا در اردن
روزنامه امریکایی واشنگتن پست به نقل از مقامات اردنی گزارش داده است افرادی که امروز در اردن دستگیر شده اند قصد داشته اند علیه حکومت پادشاهی این کشور توطئه کرده و کودتایی را پیش ببرند.

به نوشته این روزنامه نیروهای امنیتی اردن شاهزاده حمزه بن الحسین و 20 نفر دیگر را به دلیل آنچه تهدید برای ثبات کشور نامیده اند، دستگیر کرده اند.

واشنگتن پست همچنین به نقل از یک مقام مسئول در کاخ پادشاهی اردن خبر داده که یک توطئه پیچیده با ابعاد مختلف که شامل یکی از اعضای خاندان سلطنتی نیز می شده، کشف و خنثی شده است. در این توطئه رهبران برخی قبایل اردنی و شماری از مسئولان دستگاه امنیتی اردن نیز دست داشته اند.

نشریه امریکایی «نیویورک تایمز» نیز تأکید کرد که روز گذشته جلسه ای با حضور مقامات بلندپایه امنیتی اردن و اسرائیل برگزار شده است.

یک مقام اسرائیلی به «نیویورک تایمز» گفته که مقامات اردنی در این جلسه تأکید کرده اند که موضوع کودتا در میان نیست و همه چیز در کنترل است.

این گزارش به نقل از مقامات اردنی افزوده که رسانه ها در موضوع مبالغه کرده اند.

این مقام اسرائیلی تأکید کرده که تل آویو با جدیت تحولات اردن را زیر نظر دارد و آن را بسیار مهم می داند.

حمایت کشورهای عربی از اقدامات اردن
همزمان با این تحولات، اتحادیه عرب با انتشار بیانیه ای از اقدامات حکومت اردن در حفاظت از امنیت و ثبات این کشور حمایت کرد.

عراق، عربستان، قطر، کویت، بحرین، ایالات متحده نیز در بیانیه هایی بر حمایت کامل خود از پادشاهی اردن و اقدامات این کشور برای حفظ امنیتش تأکید کردند.

در اولین واکنش خارجی، دربار عربستان با انتشار بیانیه ای تأکید کرد که ریاض با همه توان از همه اقدامات برای حفاظت از امنیت و ثبات اردن حمایت می کند.

وزارت امور خارجه امریکا نیز تأکید کرد که ملک عبدالله «یک شریک مهم برای ایالات متحده» است و افزود که «واشنگتن کاملا از وی حمایت می کند».

واشنگتن تأکید کرده که با جدیت تازه ترین گزارش ها درباره وضعیت اردن را پیگیری می کند و با مقامات این کشور در تماس خواهد بود.

سخنگوی ریاست جمهوری مصر نیز بر حمایت از پادشاه اردن و تلاش های وی برای حفظ امنیت و ثبات در این کشور تأکید کرد.


( ۲ )

نظر شما :