حکیم: عراق به دنبال بهترین روابط با کشورها در راستای منافع مشترک است

۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۲ کد : ۱۹۹۸۰۲۷ سرخط اخبار

رهبر جریان حکمت ملی و ائتلاف عراقیون در عراق در دیدار سفیر عربستان با وی، تاکید کرد که بغداد به دنبال برقراری بهترین روابط با همه کشورها در راستای منافع مشترک است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی الفرات، سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی و ائتلاف عراقیون عراق امروز در بیانیه ای اعلام کرد که در دیدار «عبدالعزیز الشمری» سفیر سعودی با وی در دفترش، درباره تحولات عرصه سیاسی عراق و منطقه و روابط دوجانبه بین بغداد و ریاض گفت وگو کرده است.
سید عمار حکیم در این بیانیه افزود: ما بر اهتمام فراوان عراق به برقراری بهترین روابط با کشورهای جهان بویژه برادران عرب در راستای خدمت به منافع مشترک تاکید کردیم.
وی گفت: ما ماهیت و ضرورت انتخابات زودهنگام آتی در عراق و نتایج مورد انتظار از آن را تبیین کردیم.
سید عمار حکیم در این دیدار همچنین "بر تقویت روابط عراق و عربستان در همه زمینه‌ها از جمله اقتصادی با توجه برخورداری دو کشور همسایه از پرونده های مشترک و منافع دوجانبه تاکید کرد".
تلاش سریع عربستان برای نزدیک شدن به عراق در طول سه ماهه اخیر و افزایش سفرهای مقامات این کشور به بغداد نگرانی برخی محافل داخلی این کشور را به همراه داشته است.
این محافل سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق در هفته‌های اخیر انتقادهای گسترده‌ای به نوع رویکرد اقتصادی دولت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور مطرح کرده‌اند و درباره پیامدهای امنیتی، سیاسی و دینی حضور عربستان در قالب سرمایه‌گذاری در عراق و باز شدن پای سعودیها به این کشور با توجه به سابقه بد عربستان در برخورد با کشورشان هشدار می‌دهند و این حضور را تهدیدی برای امنیت ملی عراق می‌دانند.
آنها نگران هستند که حضور عربستان در عراق باعث بروز دوباره ناامنی به سبک گذشته شود و حکومت سعودی در روابط خود با عراق احتمالا از نیاز این کشور به سرمایه‌گذاری، توسعه و بازسازی در سایه بحران اقتصادی و مالی سوء استفاده کرده و از آن به عنوان نقطه ضعفی برای فشار آوردن بر نظام سیاسی این کشور جهت امتیازگیری و مصادره تصمیم‌گیری مستقل عراقی‌ها بهره‌برداری و این کشور را عرصه‌ای برای رقابت‌های منطقه‌ای خود تبدیل کند؛ بویژه که دستیار وزیر خارجه آمریکا اخیرا فاش کرده است که حرکت شتابان ریاض برای نزدیک شدن به عراق در پوشش روابط تجاری، به دستور مقامات کاخ سفید و در راستای سیاست آمریکا درباره پرونده‌های منطقه‌ای صورت گرفته است.


نظر شما :