ایران سفیر ترکیه را احضار کرد؛ ترکیه طلبکار شد !

۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۱ کد : ۱۹۹۷۹۸۵ سرخط اخبار

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از احضار سفیر ترکیه در جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات مداخله جویانه و غیرقابل قبول آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سفر به باکو خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت : امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ سفیر ترکیه در تهران از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اورآسیا به وزارت امور خارجه احضار و ضمن ابلاغ مراتب اعتراض شدید، به سفیر تاکید شد جمهوری اسلامی ایران خواستار توضیح فوری دولت ترکیه در این خصوص است.

خطیب زاده افزود:در جریان این احضار به سفیر ترکیه ابلاغ شد که دوران ادعا های ارضی و امپراطوری‌های جنگ افروز و توسعه طلب سال هاست که سپری شده است.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در ادامه اضافه کرد :به سفیر ترکیه تاکید شد جمهوری اسلامی ایران به هیچ کس اجازه مداخله در مورد تمامیت ارضی خود را نمی دهد و همان طور که تاریخ پرافتخارش گواه است، در خصوص امنیت ملی خود حتی ذره‌ای کوتاه نمی‌آید.

 

خیالات ناخردمندانه
خطیب زاده همچنین در توییتی نوشت:

به سفیر ترکیه گفته شد بنا کردن سیاست خارجی‌ بر خیالات، خردمندانه نیست.

بسیارند در ترکیه‌ که تاریخ را نیک می‌دانند. لازم است پیش از خوانش شعرها، ریشه اصلی سرایش آن را به دولتمردان خود یادآوری کنند.

آذربایجان غیور، پاره تن ایران عزیز، همواره دژ مستحکم وطن بوده است.

اسپوتنیک نیز، به نقل از خبرگزاری آناتولی گزارش داد که وزارت خارجه ترکیه محمد فرازمند، سفیر ایران در آنکارا را فراخواند.

در این خبر آمده است: سفیر ایران در ترکیه به وزارت امور خارجه این کشور احضار و مراتب اعتراض آنکارا به ادعاهای بی ‌پایه و اساس ایران درباره، رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهور ترکیه ابلاغ شد.

پیش از این محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات رئیس جمهور ترکیه، در توئیتی نوشت: به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است! آیا او نفهمید که علیه استقلال جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.

 به نظر می رسد که ترکیه پس از واکنش شدید ایران به اقدام جنجالی اردوغان در مراسم رژه نیروهای آذربایجان که در قالب شعرخوانی، سخنان مداخله جویانه ای درباره آذربایجان ایران بیان کرد، دست پیش گرفته است تا پس نیفتد./وقایع روز


( ۵ )

نظر شما :

یک ایرانی ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۳
جالبه چقدر این ترکیه ایها از جایگاه بالا و تهاجمی به حکومت ایران نگاه و برخورد میکنن!! اگر یکصدم گستاخی و توهینی که این اردوغان به یکپارچگی و سرزمین ایران کرد را یک مسول ایرانی به ترکیه میکرد انزمان چه میکردند!؟ به حتم سفیر ایران را اخراج میکردند !!
peace ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۷
لطفأ نقشه امپراطوری پرشیا را در سایت برای نمایش هم که شده بگذارید تا اردوغان بفهمد که روی خاک ایران ایستاده است .
رضا ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۵
انفعال دولت و جسارت پانترکها و قومیتگرا ها باعث طلبکاری ترکیه شده