ماجرای مزاحمت جنگنده های آمریکایی برای هواپیمای شهید سلیمانی چه بود؟

۱۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۴ کد : ۱۹۹۷۸۰۰ سرخط اخبار

یک از فرماندهان دوران دفاع مقدس با بیان اینکه «آمریکایی ها همواره به دنبال انتقام از شهید سلیمانی بودند، اما جرئت آن را نداشتند»، خاطرنشان کرد: حاج قاسم می گفت یک سفر می رفتم سمت سوریه در آسمان دو جنگنده آمریکایی آمدند ما را اسکورت کردند آنقدر نزدیک بودند که خلبان جنگنده را دیدم، اما آمریکایی ها وحشت داشتند که عواقب شهادت حاج قاسم چه پیامدهایی خواهد داشت و فقط فرد دیوانه ای چون ترامپ می توانست چنین حماقت و جنایتی انجام دهد.

به گزارش ایسنا، سردار غلامپور از فرماندهان دوران دفاع مقدس در نشست علمی «فرماندهی در مکتب شهید سلیمانی» که در ادامه پیش نشست های «همایش بین المللی گام دوم انقلاب، مکتب شهید سلیمانی، الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز» برگزار شد، با تقدیر از دانشگاه جامع امام حسین(ع) برای برگزاری این همایش، اظهار کرد: هدف از برگزاری این گونه همایش ها و معرفی شهدا این است که این شخصیتها را وقتی معرفی می کنیم میلیون‌ها جوان و نوجوان به این شناخت و خواسته برسند که یک روزی خودشان را به قد و قواره و جایگاه شهیدا برسانند.

وی با تقسیم بندی مقاطع فرماندهی شهید سلیمانی به سه مقطع دفاع مقدس، فرماندهی در شرق کشور و محور مقاومت گفت: سردار سلیمانی در این سه مقطه سه نقطه اوج دارد؛ نقطه اوج به این معنا که تعالیم حاج قاسم و ظهور و بروزش به اعلاترین شکل ممکن در این سه مقطع دیده شد.

سردار غلامپور در تشریح تاثیر روند حوادث انقلاب و دفاع مقدس در شکل گیری شخصیت شهید سلیمانی خاطرنشان کرد: حوادث و تحولات انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و تحولات فرهنگی و امنیتی منطقه غرب آسیا در شکل گیری شخصیت شهید سلیمانی مؤثر بود. مثلا اگر جریان داعش و تکیفیری ها نبود معلوم نبود که قاسم سلیمانی اینطور بتواند اوج بگیرد و این شخصیت را در جهان اسلام پیدا بکند.

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) تصریح کرد: اگر دفاع مقدس و تجربه مدیریت بحران جنگ و شرایط انسان ساز و مدیریت ساز دفاع مقدس نبود، خیلی از فرماندهان و مدیرانی که الان در مسئولیت های مختلف منشاء خدمت هستند به این سطح از قابلیت ها و توانمندی نمی رسند و می بینیم که بسیاری از تحولات مثبت به دست یادگاران دفاع مقدس رقم خورده است.

وی در تشریح ویژگی های فرماندهی شهید سلیمانی در دوران دفاع مقدس افزود: جدیت ایشان در پذیرش ماموریت های دفاع مقدس، آماده سازی نیروهایش و اقدام بر علیه دشمن واقعا چشم گیر بود و عملکرد ایشان در دوران دفاع مقدس، قاسم را به عنوان یک فرمانده لایق و شایسته مطرح کرد. حاج قاسم بسیار جدی و محکم عمل می کرد و نیروهایش نیز نسبت به ماموریت هایش بسیار جدی و مسلط بودند.

غلامپور با بیان خاطره ای از شهید سلیمانی، ادامه‌داد: در عملیات بیت المقدس بخشی از عملیات که در قسمت قائم الزاویه مرزی ایران و عراق با حاج قاسم و تیپ ثارالله بود. در آنجا لشکر 5 مکانیزه عراق خیلی آتش ریخت و نمی خواست اجازه ندهد ما به مرز نزدیک شویم و ما هم اصرار داشتیم که برویم به مرز بین المللی خودمان بچسبیم.

فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: در این عملیات خیلی به حاج قاسم و تیپ ثارالله فشار آمد تا جایی که ناچار شدیم مرحوم صیاف را نزد سردار سلیمانی  بفرستیم تا ایشان را به لحاظ روحی کمک کند. در نهایت عملیات با پیروزی تمام شد و دو سه سال قبل سردار سلیمانی به خاطره آن عملیات اشاره کرد.


وقتی حاج قاسم دوباره در برابر لشکر 5 عراق قرار گرفت

وی افزود: حاج قاسم دو سه سال قبل در حاشیه یکی از جلسات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به من گفت یادت است در عملیات بیت المقدس لشکر ۵ عراق در جوار مرز چه فشاری به ما وارد کرد؟ به ایشان گفتم بله به خاطر دارم حالا چه شد که یاد آن زمان افتادی؟ گفت هفته گذشته فرمانده لشکر پنج عراق البته نه همان فرمانده یک فرمانده جدید دو زانو روبه روی من نشسته بود و به من می گفت شما بگویید من چه کار کنم؟ ماموریت من چیست؟

غلامپور ادامه داد: حاج قاسم به من گفت قدرت خدا را ببینید که آنجا در آن شرایط جنگ چه وضعی داشتیم الان خدا چقدر عزت به این کشور و ملت داده که فرمانده جدید همان لشکر پنج عراق دو زانو جلوی ما می نشیند و می‌گوید برای من ماموریت تعیین کنید.


حاج قاسم با شلنگ در جلسه فرماندهی روی فرماندهان آب گرفت

سردار غلامپور با اشاره به شخصیت چند وجهی شهید سلیمانی گفت: برخی ها فکر می کنند حاج قاسم یک انسان عبوس و خشن بود، اما این یک قضاوت اشتباه است، حاج قاسم واقعا قلب بزرگی داشت و بسیار شوخ طبع و مهربان بود. یکی از اصلی ترین فرماندهانی که بیشترین شوخی و بیشترین رابطه عاطفی را با بقیه فرماندهان و قرارگاه ها داشت حاج قاسم سلیمانی بود.

فرمانده اسبق دانشکده دافوس سپاه افزود: یادم می آید در یکی از جلسات و سمینارهای فرماندهان سپاه در تهران، همه فرماندهان با لباس رسمی در آن شرکت کرده بودند. یک دفعه دیدیم وسط جلسه یا در تنفس بین جلسه یک شلنگ آب در جلسه دیدیم. اصلا کسی باورش نمی شد حاج قاسم سلیمانی فرمانده لشکر ثارالله اینقدر شوخ طبع باشد که با شلنگ بیاید داخل جلسه و فرماندهان را با آب خیس کند.

نقش شهید سلیمانی بعد از دوران دفاع مقدس

سردار غلامپور با اشاره به مشکلات امنیتی کشور پس از جنگ در شمال غرب و جنوب شرق گفت: در شرق کشور اشرار و گروه های تروریستی که تحت حمایت برخی کشورهای همسایه بودند برای ما مشکلاتی ایجاد کرده بودند. در این مقطع سردار سلیمانی به عنوان فرمانده قرارگاه قدس در استان های کرمان، سیستان و بلوچستان و بخشی از خراسان منصوب شد و اقدامات بی نظیری انجام داد.

وی با تأکید بر وجود تدابیر فرهنگی در فرماندهی شهید سلیمانی تصریح کرد: این اتفاقات بی نظیر فقط جنبه نظامی و امنیتی نداشت بلکه ایشان کارهای فرهنگی زیادی انجام داد و با اقدامات فرهنگی، تهدیدات را کاهش داد و کارهایی که شهید شوشتری در این منطقه بعدها انجام دادند در ادامه مسیر حاج قاسم سلیمانی بود.

مدرس دانشگاه جامع امام حسین(ع) تأکید کرد: در مکتب فرماندهی شهید سلیمانی علاوه بر ابعاد نظامی، امنیتی، مسائل محرومیت زدایی و فرهنگی بسیار تعیین کننده  بود.

وی با بیان اینکه «فرماندهی شهید سلیمانی در نیروی قدس سپاه موجب تأمین منافع ملی و امنیت ملی ایران و تشکیل محور مقاومت در سطح راهبردی بود»، خاطرنشان کرد: حاج قاسم خدمات بسیار زیادی را در دوران فرماندهی نیروی قدس انجام داد که بسیاری از آنها ناگفته مانده است و تنها بخشی از عملکرد ایشان در جریان شکست داعش و تکفیری ها بیان شده است.

غلامپور افزود: داعش، یک تهدید امنیت ملّی برای ایران بود که اهداف شوم و نقشه بسیار بزرگ و خطرناکی را برای کل منطقه در سر داشت. آنها به قول خودشان می خواستند یک خاورمیانه جدید درست کنند. با راه افتادن جریان داعش به عنوان یک پدیده جدید طبیعتاً ما غافلگیر شدیم.

وی همچنین با بیان اینکه «شهید سلیمانی وقتی در سوریه و عراق به درخواست قانونی دولت های این دو کشور وارد عمل شد که دمشق و بغداد در آستانه سقوط بودند»، تأکید کرد: اینکه شما در یک وضعیتی قرار بگیرید که بگویند کار تمام شده است، یعنی این کار تغییر و برگرداندنش غیرممکن بود اما اینکه حاج قاسم با همان شرایط و وضعیت سخت در آخرین روزهای پایداری دولت های منطقه وارد عمل شدند و شرایط را به نفع دولت ها و ملت ها تغییر دهند کار بسیار بزرگی است و با رشادت های شهید سلیمانی و شهدای مدافع حرم و رزمندگان محور مقاومت، از سقوط دمشق و بغداد جلوگیری شد.


این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: شهید سلیمانی یک ارتش بین المللی تشکیل داده بود؛ او در سوریه ارتش بین المللی ایجاد کرده بود و رزمندگانی از کشورهای عراق، سوریه، لبنان، پاکستان، افغانستان و... در آن می جنگیدند.


وقتی جنگنده های آمریکا برای هواپیمای شهید سلیمانی مزاحمت ایجاد کردند


سردار غلامپور با اشاره به وحشت دشمن از شهید سلیمانی گفت: واقعا عظمت و بزرگی کار حاج قاسم دشمن را ‌به وحشت انداخته بود. مثلا برخی ها فکر می کنند شهادت حاج قاسم توسط آمریکایی ها کاری بی نظیر و خارج از تصور بود. اما واقعاً اینطور نبود، چون آمریکایی ها خیلی پایگاه در منطقه داشتند که زدن حاج قاسم برای آنها کاری نداشت. خود حاج قاسم می گفت یک سفر می رفتم سمت سوریه در آسمان دو جنگنده آمریکایی آمدند ما را اسکورت کردند آنقدر نزدیک شدند خلبان جنگنده را دیدم. شخصیت حاج قاسم طوری بود که وحشت داشتند که عواقب این کار چه پیامدهایی خواهد بود.

وی افزود: اما نابودی داعش با تیزهوشی حاج قاسم دشمن را به نقطه ای رسانده بود که مجبور شدند دست به این جنایت بزرگ بزنند، و این تصمیم گیری را تنها فرد دیوانه ای چون ترامپ می توانست انجام دهد.

همرزم شهید سلیمانی با تأکید بر اینکه شهادت، پاداش مجاهدت‌های حاج قاسم بود گفت: به نظر من شهادت حاج قاسم عجیب نبود چون بالاخره در این مسیر باید شهید می شد، حاج قاسم شهید زندگی کرد که به مقام شهادت رسید. حاج قاسم سالها چنجه در پنجه ابرقدرت ها انداخته بود و آنها را شکست داده بود. من خودم لحظه ای که خبر را شنیدم حس غریبی به من دست نداد، بسیار متاثر شدم ولی حالت خاصی به من دست نداد چون حق حاج‌قاسم شهادت بود.


ماجرای یکی از سفرهای حاج قاسم به روسیه


وی با بیان خاطره ای از سفر با حاج قاسم سلیمانی به روسیه گفت: من یادم هست چند سال قبل سفری با حاج قاسم به روسیه رفتیم، ایشان جلسه ای با دو سه نفر از سران ارشد روسیه داشتند. من واقعا شگفت زده شدم و لذت می بردم از اینکه یک فرمانده نظامی ایران آنچنان مسلط نسبت به مسائل امنیتی منطقه و حتی روسیه صحبت می کرد که آنها مجذوب شده بودند. انگار آنها آمده بودند، فرمایشاتی بگیرند و به پوتین منتقل کنند.

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) با بیان اینکه ورود روسیه به جنگ سوریه بسیاری از معادلات را به به نفع محور مقاومت تغییر داد گفت: ما در نیروی زمینی مشکلی نداشتیم ولی برتری هوایی برای ما خیلی مهم بود و کشناندن روس ها در این ماجرا علاوه بر اینکه مکمل اقدامات ما روی زمین و تقویت هوایی ما محسوب می شد، در حوزه سیاسی هم جایگاه ما را قوی کرد.

وی افزود: حضور روسیه در صحنه سوریه باعث شد که آمریکایی ها نتوانند در حوزه سیاسی آسیبی وارد کنند و این یکی از شاهکارهایی بود که با ابتکار شهید سلیمانی رقم خورد.


در ادامه این نشست روح الله تولایی دبیر دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب، مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن‌ساز با قدردانی از حضور و سخرانی سردار غلامپور در این نشست علمی گفت: این همایش بین المللی 14 و 15 بهمن ماه سال 1399 برگزار خواهد شد و برگزاری این پیش نشست های علمی را ما تا آن زمان ادامه خواهیم داد.

رئیس دانشکده و پژوهشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) افزود: تاکنون بیش از 170 مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده است و با توجه به این استقبال خوب و همچنین بخاطر درخواست های مکرر اساتید، کارشناسان و اندیشمندان، شورای سیاستگذاری همایش تصمیم گرفت مهلت ارسال مقالات را تا پایان آذرماه تمدید کند.

وی افزود: بنابراین علاقمندان می توانند مقالات خود را تا پایان آذرماه 1399 از طریق پایگاه اینترنتی این همایش بین المللی به آدرس mgt.ihu.ac.ir  ارسال نمایند.

تولایی با تشریح محورهای این همایش بین المللی افزود: محورهای پنجگانه این همایش عبارتند از مکتب شهید سلیمانی؛ ظهور عینی مکتب امامین انقلاب اسلامی، الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن‌ساز در تراز مکتب امامین انقلاب اسلامی، الگوی عملی مدیران جهادی تمدن‌ساز در تحقق عرصه های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، شهید سلیمانی و نظم نوین انقلابی تمدن ساز و مدیریت جهادی و دستاوردهای مکتب شهید سلیمانی که هر کدام به زیرمحورهای دیگری تقسیم می شوند.

انتهای پیام


نظر شما :