تصویب هفت مصوبه به نفع مساله فلسطین و جولان اشغالی در مجمع عمومی سازمان ملل

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۸ کد : ۱۹۹۶۸۹۹ سرخط اخبار

مجمع عمومی سازمان ملل هفت مصوبه را به نفع مساله فلسطین و برای تاکید بر حاکمیت سوریه بر بلندی‌های جولان اشغال شده توسط رژیم صهیونیستی از زمان جنگ ۱۹۶۷ تصویب کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از القدس العربی، مصوبه نخست درمورد تقویت آژانس کار و امدادرسانی آورگان فلسطین (آنروا) است. اعضای مجمع عمومی در این مصوبه نگرانی خود را نسبت به پیامدهای منفی بحران مالی شدید آنروا و تاثیر آن بر ادامه اجرای برنامه‌های اساسی آن ابراز کردند.

این مصوبه موافقت ۱۵۱ کشور و مخالفت پنج کشور و رای ممتنع ۹ کشور دیگر را به دست آورد. این مصوبه از تمامی حامیان مالی می‌خواهد تا به تلاش‌هایشان جهت تامین نیازهای این آژانس ادامه دهند.

مصوبه دوم، درمورد ارائه کمک به آوارگان فلسطینی است که ۱۵۳ کشور با آن موافقت کرده و آمریکا و رژیم صهیونیستی با آن مخالفت کردند و ۱۲ کشور دیگر نسبت به آن رای ممتنع دادند.

مصوبه سوم، تمامی فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطین را محکوم کرده و این اقدامات را نقض قانون انسانی بین المللی به حساب آورده است.

در این تصمیم نسبت به ادامه شهرک‌سازی‌ها در وادی الاردن ابراز تاسف شده است.

این مصوبه، موافقت ۱۴۲ کشور را به دست آورد و هفت کشور با آن مخالفت کرده و ۱۴ کشور دیگر از دادن رای امتناع ورزیدند.

مصوبه چهارم درخصوص دارایی‌های آوارگان فلسطینی است که ۱۵۱ کشور به آن رای موافق داده و شش کشور رای مخالف و هشت کشور دیگر رای ممتنع دادند.

مصوبه پنجم با محوریت فعالیت کمیته ویژه تحقیقات درخصوص اقدامات اسرائیل است که رای موافقت ۷۲ کشور و رای مخالف ۱۳ کشور و رای ممتنع ۷۶ کشور دیگر را به دست آورد.

مصوبه ششم، اقدام اسرائیل در تخریب ساختمان‌های فلسطینی در محله وادی الحمص در روستای صور باهر در جنوب قدس شرقی را محکوم کرده و از اسرائیل می‌خواهد تا به تعهدات حقوقی خود همچون دستور دادگاه کیفری بین المللی در ۹ ژوئیه ۲۰۰۴ عمل کند.

مصوبه هفتم بر حاکمیت سوریه بر بلندی‌های اشغال شده جولان توسط رژیم صهیونیستی از جنگ ۱۹۶۷ تاکید دارد.

این مصوبات به صورت سالانه از مجمع عمومی سازمان ملل صادر می‌شود که ۱۹۳ عضو دارد.

با وجود اینکه این مصوبات الزام آور نیست، اما مساله قابل توجه این است که سه کشور که روابط خود را با اسرائیل در ماه گذشته عادی سازی کردند، (امارات، بحرین و سودان) به نفع این مصوبات رای داده‌اند.

انتهای پیام


نظر شما :