تظاهرات سودانی ها علیه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی/فراخوان احزاب برای تشکیل جبهه مقاومت

۰۳ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۴ کد : ۱۹۹۶۴۸۳ سرخط اخبار

احزاب الامه، کنگره مردمی و بعث سودان ضمن اعلام مخالفت قاطع خود با اقدام خارطوم در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تشکیل یک جبهه مقاومت در برابر عادی‌سازی را خواستار شدند. جمعی از شهروندان سودانی نیز در اولین واکنش نسبت به خبر عادی‌سازی در خارطوم تظاهرات کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، الواثق البریر، دبیرکل حزب "الامه" سودان اعلام کرد که این حزب امروز (شنبه) نشستی فوق‌العاده برای بحث و گفتگو درباره موضعگیری خود نسبت به تصمیم دولت برای عادی‌سازی روابط با "اسرائیل" و ارزیابی شرایط خواهد داشت.

البریر اظهار کرد: موضعگیری ما به عنوان یک حزب درباره حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم مطابق با اصول اولیه این است که این یک حق اکتسابی پس از انقلاب شکوهمند دسامبر است و حاکمیت سابق باعث تحمیل تروریسم به مردم سودان است.

دبیرکل حزب "الامه" سودان گفت: ارتباط دادن حذف نام سودان از لیست تروریستی با مساله عادی‌سازی با "اسرائیل" یک باج‌خواهی سیاسی است و در مورد عادی‌سازی درست این است که به یک دولت دموکرات که از مشروعیت لازم بای تصمیم‌گیری از جانب مردم برخوردار است، سپرده شود.

الصادق المهدی، رئیس حزب الامه نیز روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرده بود: در صورتی که  دولت انتقالی تصمیم به عادی‌سازی با "اسرائیل" بگیرد، حزب الامه حمایت خود را از آن لغو خواهد کرد.

دو حزب "کنگره مردمی" و "بعث" سودان نیز مخالفت خود را با تصمیم دولت سودان برای امضای توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرده و با این وجود از حذف نام کشورشان از لیست تروریستی استقبال کردند.

حزب کنگره سودان به ریاست حسن الترابی اعلام کرد: با عادی‌سازی با "اسرائیل" مخالف هستیم اما از حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم استقبال می‌کنیم.

حزب بعث سودان از اعضای فراکسیون‌های تغییر نیز اعلام کرد که رایزنی‌های سیاسی و اجتماعی برای تشکیل یک جبهه ملی علیه عادی‌سازی با اسرائیل را آغاز کرده است.

اعتراضات مردمی
از سوی دیگر مردم سودان و احزاب و گروه‌های سیاسی این کشور ضمن اعلام مخالفت قاطع خود با عادی‌سازی خارطوم  با رژیم اشغالگر اسرائیلی، تشکیل یک جبهه مقاومت در برابر عادی‌سازی را خواستار شدند.

در اولین واکنش مردمی نسبت به اعلام خبر عادی‌سازی از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ده‌ها سودانی عصر جمعه در خارطوم تظاهرات کردند.

به گفته شاهدان عینی، ده‌ها شهروند سودانی در تجمعی اعتراضی علیه توافق عادی‌سازی در خیابان اصلی شرق خارطوم شرکت کردند.

برخی فعالان نیز تصاویری از معترضان را در حال سر دادن شعارهایی علیه عادی‌سازی به اشتراک گذاشتند.

انتهای پیام

 
 
 


نظر شما :