نماینده ایلام در مجلس یازدهم: موفقیت ایران در صدور نفت، آمریکا را با بحران هژمونی روبه‌رو می‌کند

۰۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۳ کد : ۱۹۹۱۶۹۸ سرخط اخبار

نماینده مردم ایلام در مجلس یازدهم در یادداشتی با عنوان «موازنه بحران» به بررسی موضوع صادرات نفت ایران به ونزوئلا پرداخت.

به گزارش ایسنا، سارا فلاحی در این یادداشت نوشت:

«حرکت غیرمترقبه ۵ نفتکش ایرانی حامل فرآورده‌های نفتی به سمت ونزوئلا به شکل رسمی،با پرچم ایران و بدون اسکورت و در کوران تحریم‌های آمریکا دنیا را با شوک عجیبی مواجه کرده است و همه در حالی منتظر تقابل جدی ایران و آمریکا هستند که ظاهرا اولین نفتکش ایرانی وارد آب‌های ونزوئلا شده است.اما چرا ایران در چنین شرایطی چنین ریسکی را پذیرفته است؟

به نظر می‌رسد ایران در یک موازنه بحران دست به چنین حرکتی زده است.اگر ایران با بحران ناشی از تحریم‌ها و ویروس کرونا مواجه است و این بحران‌ها باعث شده است تا در فشار اقتصادی قرار بگیرد آمریکا نیز از یک طرف با بحران کرونا مواجه است و از طرف دیگر ترامپ با کاهش محبوبیت جدی و قرار گرفتن بر لبه پرتگاه شکست در انتخابات ۲۰۲۰ قرار دارد.کرونا چنان در آمریکا همه گیر شده است که برخی معتقدند ممکن است آمریکا به مرکز این اپیدمی تبدیل شود. ده برابر شدن درخواست استفاده از تسهیلات بیکاری در طول یک هفته در آمریکا و تعطیل شدن کارخانه‌ها و موسسات اقتصادی مختلف در این کشور باعث شده است تا صاحبنظران اثرات این بحران را مخرب‌تر از،بحران اقتصادی ۲۰۰۸ بدانند.

از طرف دیگر همان قدر که نفتکش‌های ایرانی می‌توانند در تیررس ناوگان‌های نظامی آمریکا در آب‌های دریای کارائیب باشند به همان اندازه نیروهای آمریکایی نیز در تیررس توان نظامی و استراتژیک ایران در خلیج فارس قرار دارند، البته ایران با دارا بودن بزرگترین ساحل خلیج فارس،در اختیار داشتن تنگه هرمز و سایر مناطق استراتژیک خلیج فارس شرایط بهینه‌تری نسبت به آمریکا در آب‌های ونزوئلا داراست.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که نزدیکی فصل انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا فرصت ریسک تقابل با ایران را از  ترامپ گرفته است و ترامپ دیگر فرصت رفتارهای ماجراجویانه و تکانشی را ندارد چون رئیس جمهور آمریکا می‌داند قطعا تقابل نظامی با ایران نمی‌تواند حامل پیروزی او در انتخابات باشد لذا آمریکا در صورت تقابل با ایران با یک بحران جدی‌تر مواجه خواهد شد به همین خاطر تقابل با ایران همان قدر که می‌تواند برای ایران حامل بحران باشد به همان اندازه نیز می‌تواند آمریکا را با بحران مواجه سازد.

 لذا ایران با علم به این مهم و در اوج تحریم‌ها به شکل رسمی و با پرچم خود نفتکش‌هایش را به سمت آب‌های ونزوئلا گسیل داشته است. موفقیت ایران در این کار هم می‌تواند بخشی از مشکلات اقتصادی ایران و ونزوئلا را مدیریت کند و هم آمریکا را با بحران هژمونی مواجه سازد.از طرف دیگر این موفقیت می‌تواند هم رژیم بین‌المللی تحریم‌ها را بر هم بزند و هم نظم جهانی مورد نظر آمریکا را به چالش بکشد.

انتهای پیام


( ۱ )

نظر شما :