انتقاد مشاور ارشد بایدن از تلاش دولت ترامپ برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۳ کد : ۱۹۹۱۰۷۹ سرخط اخبار

مشاور ارشد نامزد احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تلاش دولت ترامپ برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران علیرغم خروجش از برجام را دورویی محض توصیف کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری المانیتور، تونی بلینکن، مشاور ارشد سیاست خارجی ستاد انتخاباتی جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یک نشست در شورای یهودیان دموکراتیک آمریکا به انتقاد از  تلاش جدید دولت ترامپ برای استفاده از یک مکانیسم در توافق هسته‌ای 2015 برای تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران پرداخت.

بلینکن در این باره گفت: سخت است که دورویی محض موجود در اقدام این دولت را تحسین نکرد که می‌خواهد دیگر کشورها در شورای امنیت را مجبور کند تا راهی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بیابند.

وی که در دولت باراک اوباما رییس‌جمهوری پیشین آمریکا در مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای با ایران نقش داشت، تاکید کرد که واشنگتن توانست در آن زمان تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای تمدید کند اما دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد.

تونی بلینکن در ادامه تصریح کرد: با این حال، دولت ترامپ همچنان تهدید می‌کند که از یک مکانیسم (در برجام) استفاده خواهد کرد که به طرف‌های توافق اجازه بازگرداندن تحریم‌های چندجانبه علیه ایران را می‌دهد. البته به شرط آن‌که اروپا، روسیه و چین راضی به تمدید این تحریم‌های تسلیحاتی شوند.

مشاور ارشد بایدن افزود: آن طور که ما در توافق هسته‌ای طراحی کردیم، این طور است که اگر شما در شورای امنیت دارای حق وتو باشید، می‌توانید به صورت یک‌جانبه مکانیسم بازگشت تحریم ها را فعال کنید. آنها (دولت ترامپ) تلاش می کنند که از این بندهای قطعنامه برای اطمینان از تمدید تحریم‌های هسته‌ای استفاده کند. اما تنها مشکل اینجا است که ما (آمریکا) دیگر جزو  طرف های توافق نیستیم.

هنوز مشخص نیست که آیا آمریکا قادر خواهد بود در شرایطی که خود از توافق هسته ای خارج شده است، دیگران را ملزم به بازگرداندن تحریم های چند جانبه علیه ایران کند.

به گزارش ایسنا، پس از انتشار گزارش هایی مبنی بر تلاش جدید دولت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران با این دستاویز که هنوز طبق قطعنامه 2231 سازمان ملل از حق بازگرداندن تحریم های ایران برخوردار است، محمد جوا د ظریف وزیر امور خارجه کشورمان این تلاش ها را نتیجه شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران دانست.

این تحریم‌های سازمان ملل قرار است اواخر مهر ماه سال جاری منقضی شود.

ظریف در توئیتر خود نوشت: دو سال پیش مایک پمپئو وزیر امور خارجه و رئیسش "توقف مشارکت آمریکا" در برجام را اعلام کردند به خیال آنکه "فشار حداکثری" آنها، ایران را به زانو درمی آورد.

وی افزود: باتوجه به شکست مفتضحانه این سیاست، او اکنون می‌خواهد شریک برجام باشد. رویاپردازی را تمام کنید: ملت ایران همیشه سرنوشتش را خود تعیین کرده است.

کلید واژه ها: مایک پمپئو ایران و امریکا


( ۳ )

نظر شما :