تاکید اولیانوف بر اهمیت گسترش مشارکت سایر کشورها در اینستکس

۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۹ کد : ۱۹۹۰۵۸۲ سرخط اخبار

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی گفت که اگر دامنه مشارکت کشورها در اینستکس به فراتر از مرزهای اروپا گسترش یابد، چشم انداز بازگشت ایران به پایبندی کامل به برجام بسیار روشن تر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیام‌هایی جداگانه در صفحه توئیتر خود به گفت وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و فرانسه و همچنین ادامه تحریم های یک جانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران واکنش نشان داد.

وی در  حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: آمریکا امادگی ندارد که به رفع تحریم های ایران فکر کند، چه برسد به ملاحظات بشردوستانه. در هر صورت این (آمریکا درقبال ایران) واقع بینانه نیست چراکه COVID-19 می تواند به کشورهای همسایه سرایت کند و 70 هزار سرباز آمریکایی در منطقه و تعداد زیادی از غیرنظامیان آمریکایی را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

اولیانوف در پیام دیگری به اظهار نظر درباره گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور ایران و همتای فرانسوی اش پرداخت و نوشت: می خواهم این موضوع را اضافه کنم و فکر می کنم که گسترش دادن دامنه مشارکت کشورها در سازوکار اینستکس به فراتر از مرزهای اتحادیه اروپا به نفع همه است. اگر چنین اتفاقی بیفتد، چشم انداز بازگشت ایران به پایبندی کامل به برجام به مراتب روشن تر خواهد بود.

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در گفت وگوی خود با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گام‌های اولیه برداشته شده در راستای برقراری سازوکار اینستکس را مثبت ولی ناکافی برشمرد و گفت: این مسیر نباید تنها منحصر به کالاهای پزشکی و غذایی باشد و باید بتوانیم از آن برای تامین تمامی نیازمندی‌های کشورمان استفاده کنیم.

روحانی همچنین ضمن آرزوی موفقیت برای دولت و ملت فرانسه و همه مردم جهان در مسیر مقابله با شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: همه کشورها و دولت ها باید توجه داشته باشند که بدون کمک و همکاری و بهره‌مندی از تجارب یکدیگر نمی‌توانند از این شرایط حساس عبور کنند.

رئیس جمهور با اشاره به این‌که مبارزه با این بیماری در شرایط تحریم برای ایران دشوارتر از دیگر کشورهاست، افزود: دولت آمریکا علی‌رغم این‌که با اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران، مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشته، در این شرایط نیز با اقدامات خود مقررات بهداشتی مصوب سال ۲۰۰۵ سازمان بهداشت جهانی را زیر پا می‌گذارد.

کلید واژه ها: اینستکس


نظر شما :