۳۳۸ سازمان مردم‌نهاد در نامه‌ای به گوترش خواستار رفع تحریم‌های ایران شدند

۰۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۴ کد : ۱۹۹۰۳۵۵ سرخط اخبار

ایرنا- ۳۳۸ سازمان غیردولتی در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل ضمن خواستار رفع تحریم ها علیه ایران تاکید کردند: سازمان ملل متحد تاکنون نتوانسته است به وظایف قانونی خود در الزام دولت آمریکا به رعایت مقررات حقوق بشری عمل کند.

هفت شبکه تخصصی سازمان‌های مردم‌نهاد، 22 سازمان مردم‌نهاد دارای مقام مشورتی در سازمان ملل متحد، ۹ انجمن دوستی ایران و سایر کشورها و ۳۰۰ سازمان مردم‌نهاد ملی و استانی، به آنتونیوگوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در رابطه با ضرورت رفع تحریم های یکجانبه و غیرانسانی آمریکا در شرایط شیوع بیماری کرونا نامه نوشتند.

در متن نامه این سازمان ها به دبیرکل سازمان ملل متحد آمده است: حق برخورداری از بهداشت و سلامت عمومی یکی از حقوق بنیادین شناخته شده در نظام بین‌المللی حقوق بشر است که در اسناد گوناگون بین‌المللی جایگاهی استوار دارد.

این سازمان های غیردولتی در این نامه یادآور شده اند: اعلامیه جهانی حقوق بشر، سلامتی را به عنوان بخشی از استاندارد مناسب زندگی تلقی کرده و در بند ۱ ماده ۲۵ خود، «مراقبت‌های بهداشتی» را در کنار خوراک، پوشاک، مسکن و خدمات اجتماعی ضروری، جزو شرایط حداقلی اقتصادی و اجتماعی برای استاندارد مناسب زندگی و رفاه و سلامتی هر فرد دانسته است. همچنین ماده ۱۲ میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (۱۹۹۶) به موضوع حق بر سلامتی می‌پردازد و اشعار می‌دارد: کشورهای عضو این میثاق حق هر فرد را به بهره‌مندی از عالی‌ترین سطح قابل حصول سلامتی جسمی و روانی به رسمیت می‌شناسند و پیشگیری و معالجه و کنترل بیماری‌های همه‌گیر و همچنین ایجاد شرایطی جهت تأمین تمام خدمات و مراقبت‌های پزشکی در مواقع بیماری را از وظایف دولت‌های عضو این پیمان می‌داند.

 در ادامه این نامه آمده است: کنوانسیون حقوق کودک، نیز در ماده ۲۴ خود، حق کودک را در برخورداری از بالاترین سطح استاندارد سلامت و تسهیلات لازم برای درمان بیماری و توانبخشی به رسمیت می‌شناسد. طبق این ماده، دولت‌ها باید روش‌های مناسب را در زمینه کاهش مرگ‌ومیر نوزادان و کودکان و ارائه مشاوره پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی اولیه، مبارزه با بیماری‌ها و سوءتغذیه و تضمین مراقبت‌های قبل و پس از زایمان مادران اتخاذ کنند.

این سازمان های غیردولتی خطاب به دبیرکل تاکید کردند: سال‌هاست مردم ایران مورد تحریم دولت آمریکا بوده‌اند و از زمان تصدی ریاست جمهوری دونالد ترامپ این تحریم‌های یکجانبه بر خلاف تعهدات بین‌المللی آنچنان گسترش یافته که معنایی جز محاصره و جنگ اقتصادی علیه مردم ایران ندارد و سازمان ملل متحد تاکنون نتوانسته است به وظایف قانونی خود در الزام دولت آمریکا به رعایت مقررات حقوق بشری عمل کند. شیوع ویروس کرونا در ایران، همزمان با تداوم این تحریم‌های غیرانسانی هر روز جان بسیاری از ایرانیان را می‌گیرد. پزشکان، پرستاران و کارشناسان بهداشتی به علت کمبود تجهیزات پزشکی و بهداشتی جان خود را حین انجام وظیفه از دست می‌دهند.  

در پایان این نامه آمده است: جان میلیون‌ها ایرانی در مخاطره است. ایران برای خرید تجهیزات پزشکی و وسایل حفاظتی برای ۸۰ میلیون نفر جمعیت خود نیازمند منابع مالی است. سازمان‌های مردم نهاد و جامعه مدنی ایران امضاکننده این نامه تقاضا دارند تا دیر نشده است با استفاده از ظرفیت دبیرکلی سازمان ملل متحد با پیگیری لغو تحریم‌های غیرانسانی آمریکا علیه مردم ایران از ادامه این جنایت علیه بشریت جلوگیری شود.

کلید واژه ها: آنتونیو گوترش تحریم ایران


نظر شما :