طالبان منتظر دستور اشرف غنی برای تبادل زندانیان است

۲۰ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۶ کد : ۱۹۹۰۰۹۷ سرخط اخبار

به گفته رهبران طالبان، این گروه برای شبه‌نظامیانی که قرار است طبق برنامه تبادل زندانی از سوی دولت افغانستان آزاد شوند، خودرو می‌فرستد و آماده است تا بیش از ۱۰۰۰ نیروی دولتی زندانی را طبق برنامه تحویل دهد. انتظار می‌رود تبادل زندانیان امروز (سه‌شنبه) اعلام شود.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز گزارش داد، اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان حکم آزادی دست‌کم ۱۰۰۰ زندانی را این هفته صادر می‌کند و همین امر راه را برای مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و شبه‌نظامیان طالبان هموار می‌کند.

یک رهبر ارشد طالبان در دوحه قطر که مذاکرات میان مقام‌های طالبان و آمریکا در آنجا برگزار شد، گفت خودروهایی به نزدیکی زندان بگرام به منظور انتقال زندانیان ارسال شده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر نیز گفته که فهرست ۵ هزار زندانی این گروه به هیأت آمریکایی تحویل داده شده است و این فهرست نباید دستکاری شود. وی توئیت کرده که یکی از شروط طالبان این است زندانیان به آنان در یک دشت یا در زندان، تحویل داده شود که پس از تایید هیأت برای این گروه قابل قبول است. شاهین افزود که آنان شروط دیگری را هم در این فهرست ذکر کرده‌اند.

آزادی این زندانیان بخشی از توافقی است که ۲۹ فوریه آمریکا و طالبان در دوحه امضا کردند و براساس آن نیروهای ناتو و آمریکا باید به منظور پایان بیش از ۱۸ سال جنگ از این کشور خارج شوند. طالبان خواستار آزادی زندانیانش، به عنوان یک تدبیر جلب اعتماد، شده بود.

سفارت آمریکا در افغانستان اظهارنظر نکرده است و سخنگوی هیات ناتو هم سوالات را به دولت افغانستان ارجاع داده است.

با این حال کمیسیون حقوق بشر افغانستان از طرفها خواسته است در مورد آزادی زندانیان شفاف عمل کنند.

این کمیسیون گفته که در طول روند آزاد سازی زندانیان به دادخواهی خود به هدف احقاق حقوق تمامی شهروندان افغانستان ادامه خواهد داد و از تمامی طرف‌ها می‌خواهد که در این مورد شفاف عمل کنند و به مردم ‌پاسخگو باشند.

این کمیسیون در یک رشته توییت‌ افزوده که رئیس جمهور غنی در مراسم تحلیف از آزادی‌ زندانیان سخن گفت. در حالی که اتخاذ تدابیری برای ایجاد اعتماد در روند گفتگوهای صلح ضروری است، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تاکنون پاسخی به پرسش‌ها و نگرانی‌هایش درباره مبادله زندانیان میان دولت افغانستان و طالبان دریافت نکرده است.

در این توییت‌ها آمده که زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در دیدار با رئیس این کمیسیون دریافت نامه سرگشاده کمیسیون درباره رهایی زندانیان را تایید کرده، اما تمامی طرف‌ها، پرسش‌ها درباره جنبه‌های مختلف مبادله زندانیان، از جمله مرحله پس از آزادی، را بی‌پاسخ گذاشته‌اند.

کلید واژه ها: طالبان اشرف غنی احمدزی


نظر شما :