تهدید بلاروس به عدم امضای توافق اتحاد با روسیه

۲۶ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۷ کد : ۱۹۸۷۵۶۱ سرخط اخبار

رئیس‌جمهوری بلاروس امروز (یکشنبه) تهدید کرد در صورتی که روسیه در حل و فصل مسائل نفت و گاز ناکام بماند از امضای توافق اتحاد با مسکو خودداری می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روسیه سوبسیدهای انرژی و یک سری وام برای بلاروس تامین کرده است تا مینسک را در مدار سیاسی خودش نگه دارد اما اکنون در نظر دارد تا با لغو این تدابیر اقتصاد آن را متحمل فشارهایی کند.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس امروز تهدید کرد در صورتی که روسیه در حل و فصل "مسائل نفت و گاز" ناکام بماند از امضای توافق اتحاد با مسکو خودداری می‌کند.

بلاروس پیشتر اعلام کرد، با ایجاد تغییراتی در سیاست مالیاتی روسیه، متحمل صدها میلیون دلار خسارت در سال می‌شود و تلاش دارد تا برای دریافت غرامت مذاکره کند. روسیه می‌گوید هم تاکید دارد سوبسیدهایش میلیاردها دلار خرج روی دست خزانه‌داری آن گذاشته است.

مسکو برای همکاری و اتحاد نظامی و اقتصادی نزدیک‌تر بر مینسک فشار می‌آورد و همین موجب شده است تا لوکاشنکو به دنبال روابط نزدیک‌تر با اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و چین باشد. لوکاشنکو تلاش دارد تا از این طریق در مذاکرات با روسیه به اهرم فشار دست یابد. وقوع بحران اوکراین در پنج سال پیش موجب وحشت لوکاشنکو شد و دولتش تلاش دارد تا از اتکای خود به روسیه بکاهد.

کلید واژه ها: بلاروس


( ۶ )

نظر شما :