سبحانی‌نیا: تا جایی که ظرفیت برجام اجازه دهد در چارچوب آن حرکت می‌کنیم

۰۸ آبان ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۱ کد : ۱۹۸۷۱۷۲ سرخط اخبار

یک عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر این که در چارچوب مفاد برجام پیش خواهیم رفت، گفت:‌ در شرایط موجود راهکارهایی که در برجام پیش‌بینی شده را عملی می‌کنیم تا این‌که طرف مقابل به تعهداتش عمل کند.

حجت الاسلام حسین سبحانی نیا در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از  اقدام ایران برای برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی‌اش اظهار کرد: در راستای برجام بعد از یکسال فرصتی که در اختیار کشورهای اروپایی بود، حاصل این یکسال فرصت اولیه بحث اینستکس شد که آن هم متاسفانه تا امروز نتیجه‌ای نداشته است، بنابراین ما گام اول کاهش تعهدات را برداشته و دو ماه به طرف مقابل فرصت دادیم، بعد از آن هم گام دوم و سوم را برداشتیم.

وی افزود: امروز در آستانه گام چهارم قرار داریم، اگر بنا بود کشورهای اروپایی قدمی برداشته و اقدامی کنند، حتما می‌توانستند زیرا فرصت کافی هم بعد از خروج آمریکا از برجام و هم با برداشته‌ شدن گام‌های ایران در کاهش تعهدات وجود داشت.

این نماینده سابق مجلس همچنین بیان کرد: اروپایی‌ها با حرف زدن ما را معطل کردند و مباحث مربوط به خسارت‌های ناشی از خروج آمریکا و عدم اجرای تعهدات برجام عملا به جایی نرسیده است،‌ در واقع اروپایی‌ها صحبت از تمایل برای ادامه برجام داشتند اما یکجانبه یعنی می‌خواهند ایران در برجام بماند اما آن‌ها هیچ‌گونه اقدامی انجام ندهند.

سبحانی‌نیا در ادامه با بیان این‌که اکنون هم خیلی نمی‌توان امیدوار به نتیجه کار کشورهای اروپایی بود، اظهارکرد:‌ پیشنهاداتی در مورد پرداخت 15 میلیارد دلار به ایران طی سه مرحله مطرح شد اما آن‌ هم عملی نشد و نهایتا به آمریکا ارجاع دادند که مخالفت کرد و معلوم شد طرف آمریکا است و اروپایی‌ها بدون اجازه آمریکا نمی‌توانند کاری انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران باید متکی به توان و ظرفیت‌های داخلی باشد، برنامه ریزی و حساب شده در میان مدت و دراز مدت راه توسعه و پیشرفت را طی کند کما این که در ایام محدودیت‌ها و تحریم‌ها نیز توانسته‌ایم قدم‌های خوبی برداریم.

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر این‌که اروپایی  ها از خودشان اختیاری ندارند و نمی‌خواهند آمریکا از آن‌ها برنجد، لذا خیلی نمی‌توان به اظهارات انگلیس،‌ فرانسه و آلمان امیدوار بود،‌ گفت:‌ ایران تا جایی که ظرفیت برجام اجازه دهد در چارچوب آن حرکت می‌کند.

سبحانی نیا در پایان خاطرنشان کرد:‌ اکنون بحث خروج ایران از برجام منتفی نیست اما در شرایط موجود راهکارهایی که در برجام پیش‌بینی شده و گام‌هایی که می‌توانیم در کاهش تعهدات برجامی برمی‌داریم تا این که طرف مقابل به تعهداتش عمل کند در واقع از ظرفیت داخلی و قرارداد برجام  استفاده می‌کنیم تا به  مراحل پایانی برسیم.

کلید واژه ها: برجام


( ۱ )

نظر شما :