هشدار متفکران شیعه و سنی: اسقاط نظام به کشتار و ویرانی عراق می‌انجامد

۰۶ آبان ۱۳۹۸ | ۱۶:۱۵ کد : ۱۹۸۷۱۲۴ سرخط اخبار

ایرنا - یک متفکر شیعه و دو عالم و سیاستمدار اهل سنت عراق نسبت به تبعات خطرناک اعتراضات خشن و درگیری ها در حاشیه تظاهرات مردمی در این کشور هشدار داده و تاکید کردند که سرنگونی نظام کنونی در این کشور به فروپاشی کشور، کشتار و ویرانی عراق منجر خواهد شد.

در پی رویدادهای خشونت بار درجریان دو مرحله اعتراضات خیابانی در عراق بویژه حملات تخریبی، قتل و آتش زدن دهها مقر حزبی و دولتی در هفت استان جنوبی عراق با دهها کشته و زخمی، بسیاری از صاحبنظران و سیاستمداران عراقی نسبت به تبعات ادامه اعتراضات خشونت بار و منجر شدن آن به هرج و مرج، جنگ داخلی و دخالت خارجی هشدار داده اند.

شاید نخستین و مهمترین هشدار در این خصوص از سوی مرجعیت عالی عراق انجام شد که طی بیانیه ای که جمعه گذشته در خطبه های نمازجمعه کربلا قرائت شد صراحتا در این خصوص هشدار داده بود با این حال بسیاری دیگر از صاحبنظران عراقی از مذاهب و طوائف مختلف نسبت به تبعات بسیار خطرناک ادامه روند بی ثباتی در این کشور هشدار می دهند.

** برادری با شکوه تان برای همیشه پایان خواهد یافت!

"وفیق السامرائی" یک کارشناس برجسته امور نظامی و مشاور ارشد جلال طالبانی رییس جمهوری فقید عراق، در یادداشتی در صفحه خود در فیسبوک از تظاهرکنندگان خواسته است که دنبال ساقط کردن نظام در عراق نباشد چرا که منجر به کشته شدن هزار تن و آواره شدن میلیون ها نفر دیگر خواهد شد.

وی با اشاره به این که ریشه فساد دولتی در جامعه عراق به اقدامات پول بریمر حاکم آمریکایی و عده ای سیاستمدار تنگ نظر پس از سقوط صدام بر می گردد، فسادی که باعث فقر و رنج عظیم مردم عراق شد و موجی درست کرد که القاعده و داعش و پشتیبانان فرقه گرای آنها بر آن سوار شدند که هدفی جز ویرانی عراق ندارند.

السامرائی با حمایت از خواسته های مشروع تظاهرکنندگان گفت: شما از رنج هایتان و عشقتان به عراق گفتید اما از نظر من عراق در حال سقوط به سمت جنگ داخلی و منطقه ای است که به ویرانی شما و کشورتان منجر خواهد شد و نه تنها به خواسته هایتان نمی رسید بلکه هزاران نفر کشته و میلیون ها نفر نیز آواره خواهند شد  و برادری با شکوه تان برای همیشه پایان خواهد یافت.

این صاحبنظر برجسته اهل سنت عراق خطاب به معترضان گفته است: شعار ساقط کردن نظام را رها کنید، از خشونت بپرهیزید و به خطراتی که عراق را تهدید می کنید توجه کنید، معادلات سیاسی هرگز اجازه سقوط نظام را نخواهد داد و گزینه مطلوب، اصلاحات ریشه ای است که دیگر هیچکس توان جلوگیری از آن را نخواهد داشت.  

السامرائی در ادامه هشدارهای شدید اللحنی نیز به نمایندگان پارلمان و دولت در خصوص ضرورت کار شبانه روزی برای اصلاحات و برآوردن خواسته مردم داده و همچنین خواستار برخورد قاطع با عوامل توطئه و رسانه های منطقه ای که خشونت ورزی را تشویق می کنند، شده است.

** ثبات عراق در معرض ضربه قدرتهای منطقه ای و بین المللی قرار گرفته است

"عزت الشابندر" سیاستمدار و متفکر معروف شیعه عراقی نیز در یک رشته توییت، از جوانان عراقی خواسته است به خانه های خود بازگردند چرا که – به تعبیر او – انتفاضه آنان مصادره (سرقت) شده و دیگر نباید بخاطر آن خون پاکشان ارزان بر زمین بریزد.

وی نوشته است: همانطور که پیش بینی کرده بودیم قیام شما مصادر شد، اجازه ندهید خونتان ارزان روی زمین بریزد و هیزم آتش درگیری  گروههای ناپاک سیاسی بر سر قدرت و اختلاس و درچارچوب یک طرح بین المللی و منطقه ای خطرناک شود که تا عراق و ملتش را ویران نکند، از پای نخواهد نشست.

وی افزود: دیگر مثل روز روشن است که ثبات عراق در معرض خطر از سوی قدرت های منطقه ای و بین المللی قرار گرفته و راه اندازی جنگ شیعه – شیعه یک هدف مهم اسراییل است.

الشابندر تصریح کرد: از همه مردم و شخصیت های شریف می خواهم متوجه بزرگی  این توطئه باشند و بدانند که این اهداف هیچ ارتباطی به خواسته های مشروع آنان ندارد.

وی گفت: البته درخواست من برای برگشتن به خانه، شامل مزدوران سفارتخانه های خارجی و یا افراد – به تعبیر او -  نادان، پست، قاتلان و راهزنان نمی شود، مخاطب من طبقه آگاهی است که حداقل حقوقش از سوی طبقه مدیران فاسد و شرکای قدرت و نفوذ سلب شده است.

این متفکر یادآور شده است که تغییر نظام در عراق از طریق نظم و نه هرج و مرج صورت می گیرد چرا هرج و مرج آینده ای مجهول برای همه رقم خواهد زد.

** همه با هم خطر بزرگ پیش روی عراق را دور کنیم

شیخ "خالد الملا" از علمای و شخصیت های برجسته عراقی و رییس جماعت علمای عراق نیز طی روزهای اخیر درچند یادداشت در صفحه فیسبوک خود نسبت به ادامه خشونت، درگیری و خونریزی ها هشدار داده و آن را یک توطئه، فتنه و خطری بزرگ برای تمامیت ارضی و یکپارچگی  مردم عراق دانسته است.

وی خواستار جدیت در پیگیری اصلاحات مورد خواست مردم با کمک و همراهی با نیروهای نظامی و دولت شده و از همه نیروها خواسته برای عبور کشور از  بحران جاری، به این روند کمک کنند.

الملا تصریح کرده است که امروز به عیان می تواند دید که با فتنه بزرگ و چند وجهی روبرو هستیم که بسیار خطرناک است، رویدادهای سریع جاری در کشور شاید مقدمه ای برای تحولات بسیار بزرگ باشد و شخصیت های دانا و حکیم باید متوجه باشند که با اتخاذ مواضع مسوولانه و حکیمانه، این خطر بزرگ را از عراق دور کنند.

همچنین گفته هایی منسوب به وی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که خطاب به شیعیان عراق هشدار می دهد که (قدردان فرصت بوجود آمده در نظام کنونی باشند و برای اصلاح کشور و خدمت به مردم تلاش کنند) چرا که اگر اوضاع به قبل از 2003 برگردد، دیگر مثل زمان صدام نخواهد بود که بخشی از آنان از حذف و طرد مصون بمانید، این بار حتی فرزند شیرخواره ای هم از شما باقی نخواهند گذاشت.

این سخنان منسوب به خالد الملا هر چند بطور وسیع در شبکه های اجتماعی عراق منتشر شده است اما در سایت رسمی و یا رسانه های شاخص عراق بصورت متن یا ویدئو منتشر نشده است.

هشدارهای این متفکران شیعه و سنی درباره تعبات ادامه اقدامات خشونت بار در حاشیه اعتراضات خیابانی همزمان با ابراز نگرانی  طیف گسترده ای از روسای احزاب و رهبران سیاسی این کشور شده است که از دولت عادل عبدالمهدی خواسته اند در برابر قانون شکنان و افراد نفوذی در تظاهرات که دست به تخریب و کشتار می زنند، قاطعیت بیشتری داشته باشد و نحوه تعامل با آنها را از اکثریت معترضان مسالمت جو جدا کند، چرا که ادامه این روند به هرج و مرج و فروپاشی منجر می شود.

برخی از سیاستمداران نیز با اشاره به عملکرد رسانه های سعودی و عربی – که اخیرا فعالیت برخی از آنان در عراق بدلیل تحریک خشونت ممنوع شد- ، از وجود یک طرح منطقه ای برای فروپاشی در عراق سخن گفته و از دولت خواسته اند قاطعیت بیشتری در این خصوص داشته باشد و ضمن تحقق سریع مطالبات قانونی مردم، زمینه های بهره برداری و سوء استفاده طرف های داخلی و خارجی که خواستار سقوط نظام و ویرانی عراق هستند، ازبین ببرد.

کلید واژه ها: عراق


( ۲ )

نظر شما :