بیانیه اتحادیه اروپا و تروئیکا: طر‌ف‌های برجام مسؤولانه رفتار کنند

۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۱۷:۵۰ کد : ۱۹۸۴۷۴۴ سرخط اخبار

اتحادیه اروپا و سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان با انتشار بیانیه‌ای بر لزوم پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای (برجام) تأکید کردند.

بیانیه اتحادیه اروپا و تروئیکا | طر‌ف‌های برجام مسؤولانه رفتار کنند
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اتحادیه اروپا و سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا امروز (سه‌شنبه) گفته‌اند، ایران باید به طور کامل به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای (برجام) پایبند باشد.

بر اساس گزارش منابع خبری، اروپا و تروئیکای متشکل از آلمان، فرانسه و بریتانیه در بیانیه امروز خود تأکید کردند:‌ «از تمام کشورهای طرف برجام می‌خواهیم تا مسؤولانه رفتار کرده و در کاهش تنش‌ها شریک باشند».

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، یک سخنگوی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفته است: «ما به درخواست از ایران برای عدم اجرای اقدامات بیشتری که توافق هسته‌ای را تضعیف کند، ادامه می‌دهیم».

این سخنگوی اروپا همچنین تأکید کرد: «ما همچنین از ایران می‌خواهیم تمام فعالیت‌هایی که با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همخوانی ندارد، از جمله تولید اورانیم غنی‌شده در سطوح پایین را به حالت قبل بازگرداند».

کمیسیون اتحادیه اروپا نیز امروز در واکنش به گام دوم ایران در زمینه کاستن از تعهداتش ذیل برجام در نتیجه بدعهدی واشنگتن و همپیمانان اروپایی این کشور در عمل به وعده‌های برجامی‌اشان در قبال ایران، گفته بود: «ما همچنان ایران را ترغیب می‌کنیم که توافق هسته‌ای 2015 را تضعیف نکند».

ایران روز یکشنبه هفته جاری (16 تیرماه)، همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه به کشورهای غربی برای عمل به تعهدات خود در برجام دومین گام برای کاستن از تعهدات خود ذیل این توافق را اعلام کرد.  همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه، «علی ربیعی» سخنگوی دولت با همراهی «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت خارجه و «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی گام دوم ایران و دلیل آن  تشریح شد.

در این نشست خبری، سید عباس عراقچی گفت: «ما امروز در موعد 60 روز پایان گام اول کاهش تعهدات در برجام هستیم و از آنجا که خواسته های ما و فروش نفت قبل از برجام تحقق نیافته گام دوم را برمی‌داریم.»

ایران پس از خروج آمریکا از برجام یک‌سال به اروپایی‌ها برای ایجاد راهکارهای مناسب تجارت با ایران فرصت داد اما اروپا در عمل کاری از پیش نبرد. پس از یک‌سال صبر راهبردی، ایران در دو مرحله اعلام کرد که به سقف 300 کیلویی ذخایر اورانیوم و سطح غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد پایبند نخواهد بود. کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ذیل دو بند 26 و 36 برجام صورت می‌پذیرد و ناقض این توافق نیست.

از طرف دیگر، «فردریک دال» سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته (دوشنبه) عبور ایران از سطح غنی‌سازی 3.67 درصدی را تایید کرد.

کلید واژه ها: تروئیکای اروپا برجام


نظر شما :