درخواست پامپئو از شرکت‌های تجاری آمریکا برای احتیاط در تجارت با سین‌کیانگ چین

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۸۳۱۶۳ سرخط اخبار

وزیر خارجه آمریکا از شرکت‌های بزرگ آمریکایی درخواست کرد که پیش از انجام تجارت با منطقه‌ سین‌کیانگ چین، به این مساله دوباره فکر کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا با انتقاد از وضعیت سین‌کیانگ اعلام کرد که بازداشت جمعی و گسترده‌ مسلمانان در این منطقه یادآور سوءرفتارهای نازی‌هاست.

اگرچه پامپئو از شرکت‌های آمریکایی نخواست که همکاری با چین را متوقف کنند اما اعلام کرد که امیدوار است آنها ریسک‌های بزرگی که در تجارت با این کشور وجود دارد را درک کنند.

او افزود: ما شاهد نقض گسترده حقوق بشر در سین‌کیانگ هستیم، جایی که بیش از یک میلیون نفر در بحران انسانی به سر می‌برند و این اقدامات یادآور سال‌های دهه‌ ۱۹۳۰ است.

او به هنگام دریافت جایزه‌ای از سوی موسسه Business Executives for National Security اعلام کرد: ما می‌یبنیم که تجار آمریکایی و تکنولوژی آنها به عنوان وسیله‌ای برای فعالیت‌های دولت چین استفاده می‌شوند. همین مساله نشان می‌دهد که باید در این باره تجدیدنظر شود.

این اظهارات پامپئو در حالی بیان شد که شرکت مایکروسافت با مشکلاتی به خاطر انجام تحقیقات مشترک با کارشناسان دولت چین درباره هوش مصنوعی مواجه شد.

گفته می‌شود که پکن از این تکنولوژی برای سرکوب در سین‌کیانگ استفاده می‌کند.

همچنین در ماه فوریه یک شرکت بیوتکنولوژی آمریکا اعلام کرد که فروش تجهیزات را به چین متوقف می‌کند زیرا این تجهیزات برای به دست آوردن اطلاعات DNA اقلیت اویغور در سین‌کیانگ استفاده می‌شود.

سازمان ملل در آماری اعلام کرد، نزدیک به یک میلیون اویغور و دیگر اقلیت‌ها در سین‌کیانگ در مراکزی نگهداری می‌شوند که مقامات چینی این مراکز را آموزشی اعلام کرده‌اند.

کلید واژه ها: مایک پمپئو


نظر شما :