رییس پارلمان لبنان با آیت الله سیستانی دیدار کرد

۱۲ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۹۸۲۵۱۱ سرخط اخبار

«نبیه بری» رییس پارلمان لبنان روز دوشنبه در نجف اشرف با آیت الله «سید علی سیستانی» مرجع عالی شیعیان دیدار کرد.

به گزارش ایرنا، بری که بعد از ظهر دیروز یکشنبه وارد بغداد شد، در بدو ورود به نجف اشرف مورد استقبال «حسن العاقولی» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق و استاندار نجف قرار گرفت و سپس راهی دیدار با آیت الله سیستانی شد.
طبق برنامه قرار است رییس پارلمان لبنان در نجف اشرف با تعدادی از مراجع عظام و در راس آن آیت الله سیستانی دیدار کرده و سپس به زیارت حرم امیرمنان علی (ع) مشرف شود.
رییس پارلمان لبنان بعد از آن، برای زیارت حرم‌های اباعبدالله الحسین (ع) و ابوالفضل عباس (ع) عازم کربلای معلا می‌شود.
بری دیروز در بدو ورود به بغداد، مورد استقبال «حسن الکعبی» نایب اول رییس پارلمان عراق قرار گرفت و دو طرف پیرامون گسترش همکاری دو جانبه به ویژه در زمینه پارلمانی بحث و گفت: وگو کردند.
به دلیل ادامه حضور «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان عراق در آمریکا، تاکنون دیدار بین روسای پارلمان‌های عراق و لبنان فراهم نشده است.
الحلبوسی از نیمه هفته گذشته سفر رسمی چند روزه اش را به آمریکا آغاز کرده است.
نبیه بری شامگاه دیشب یکشنبه نیز در ضیافت شام «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق قرار داشت و پیش از آن دو طرف در یک جلسه رسمی، پیرامون گسترش مناسبات بین بغداد و بیروت بحث و گفت: وگو کردند.
بری در این دیدار ابراز امیدواری کرد که عراق نقش خود را در امنیت و استقرار منطقه‌ای و تقویت همکاری‌های بین کشور‌های منطقه و محکم کردن جبهه داخلی و ارتقا امنیت و ثبات در داخل عراق بازیابد.
به نوشته بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، بری با تقدیر از پیروزی عراق بر گروه تروریستی داعش همچنین گفته است که لبنان از گسترش روابط عراق با کشور‌های عربی و همجوار و رویکرد سیاسی دولت عبدالمهدی در برقراری روابط متوازن و متنوع با همه کشور‌ها حمایت می‌کند.
«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق نیز در این دیدار گفت که لبنان به دلیل اثرگذاری که در جهان عرب دارد، کشوری بزرگ است و عراق از داشتن مناسبات دوستانه و قوی با دولت و ملت لبنان بسیار خرسند است.
وی ادامه داد که عراق به شرکت‌های لبنانی اعتماد دارد و از فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران لبنانی برای بهره مندی از فرصت‌های سرمایه گذاری در عراق استقبال می‌کند.
این دومین سفر نبیه بری به عراق به شمار می‌رود.
بری از جمله شخصیت‌های سیاسی و مقامات برجسته لبنانی است که دارای روابط بسیاری خوبی با آیت الله سیستانی است.
نبیه بری در جریان سفر درمانی آیت الله سیستانی در دوران بی ثبات سال ۲۰۰۴ عراق به انگلستان، هماهنگی پرواز این مرجع عالی دینی عراق را از فرودگاه بین المللی بیروت به لندن در میان تدابیر شدید امنیتی انجام داد، بدون اینکه دولت و دستگاه‌های امنیتی وقت لبنان از حضور آیت الله سیستانی در لبنان اطلاع داشته باشند.

کلید واژه ها: نبیه بری آیت الله سیستانی


( ۱ )

نظر شما :