بن سلمان وارد دهلی شد

۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۷:۴۳ کد : ۱۹۸۱۸۲۵ سرخط اخبار

ولیعهد عربستان در ادامه سفر آسیایی خود از پاکستان وارد هند شد و این در حالی است که به گفته عادل الجبیر، عربستان وعده تنش زدایی بین هندوستان و پاکستان را داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان در امور خارجی در نشست خبری در اسلام آباد گفته بود: هدف ما تلاش برای کاهش تنش بین پاکستان و هندوستان است و اینکه ببنیم آیا راهی برای حل این اختلافات به صورت صلح آمیز هست یا خیر.

صحبت‌های وی در نشست خبری در اسلام آباد روز دوشنبه و پیش از سفر ولیعهد عربستان به دهلی نو امروز (سه شنبه) در حالی صورت گرفت که پاکستان سفیرش در دهلی نو را برای رایزنی فراخوانده است.

عادل الجبیر همچنین به این مساله اشاره کرد که ریاض به حضورش در تلاش چند ماهه از سوی واشنگتن برای مذاکرات صلح در افغانستان ادامه می‌دهد و گفت: اگر بتوان افغانستان را با ثبات کرد، برای تمام منطقه مفید خواهد بود.

در بیانیه مشترک محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و عمران خان، نخست وزیر پاکستان در اسلام آباد آمده که ولیعهد عربستان و عادل الجبیر تلاش‌های نخست وزیر پاکستان را برای گفتگو با هندوستان می‌ستایند.

این اظهارات چند روز پس از حمله تروریستی در جامو و کشمیر با ۴۰ کشته از نیروهای پلیس هند مطرح شد که دهلی نو، پاکستان را مسئول آن می‌داند.

ولیعهد عربستان و عادل الجبیر همچنین تاکید کردند که گفتگو، تنها راه برای تضمین صلح و ثبات در منطقه برای حل مسائل بسیار مهم است.

در ادامه این بیانیه با اشاره به تلاش هندوستان برای افزودن نام مسعود اظهر، رهبر "جیش محمد" که مظنون حمله کشمیر است، در فهرست تروریست‌های جهانی براساس قوانین سازمان ملل آمده است: آنها بر ضرورت جلوگیری از سیاسی شدن فهرست تروریست‌های جهانی سازمان ملل تاکید دارند.

در همین حال، امروز منابع مطلع هندی به شبکه خبری NDTV گفتند که عربستان و هندوستان احتمالاً بیانیه قدرتمندی را درباره تروریسم پس از نشست روز چهارشنبه میان نارندرا مودی، نخست وزیر هندوستان با ولیعهد منتشر می‌کنند: "هندوستان یک شریک مستقل و قوی برای عربستان است و به همین دلیل است که پاکستان باید احساس ناامنی کند نه هندوستان. "

هندوستان هرگونه تلاش برای مذاکره از جانب اسلام آباد را رد کرده و گفته این گفتگوها تا زمانی که ترورهای مرزی متوقف نشوند، آغاز نمی‌شود.

همچنین انتظار می‌رود که هندوستان و عربستان یک شورای همکاری استراتژیک در سطح وزرا ایجاد کنند و به دنبال انجام رزمایش‌های مشترک دریایی و توسعه همکاری‌های دفاعی باشند.

ولیعهد عربستان پس هندوستان به چین می‌رود. سفر وی به جنوب آسیا پنج ماه پس از بروز بحران دیپلماتیک در نتیجه قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف سعودی صورت گرفته است.

کلید واژه ها: محمد بن سلمان


( ۱ )

نظر شما :