رئیس جمهوری آمریکا نتوانست انتقادها را به محبوبیت تبدیل کند

دیدار بدون دستاورد ترامپ با نیروهای آمریکایی در عراق

۰۹ دی ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۸۰۸۶۰ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا از دو سال پیش که وارد کاخ سفید شده، به دلیل خودداری از بازدید از پایگاه های نظامی آمریکا در خارج از این کشور با انتقادهای بسیاری مواجه شده است، به ویژه اینکه همواره ادعا کرده به ارتش خیلی اهمیت می دهد. او روز چهارشنبه گذشته در سفری از پیش تعیین نشده به دیدن نیروهای آمریکایی مستقر در عراق رفت که اولین سفر او به عنوان فرمانده غیرنظامی کل قوا به این منطقه بود. این می بایست به لحظه درخشش ترامپ تبدیل می شد. اما یک سری خبرهای نه چندان خوشایند درباره کاخ سفید دستاوردهای سیاسی که او و مشاوران می خواستند از این دیدار کسب کنند را محدود کرد.
دیدار بدون دستاورد ترامپ با نیروهای آمریکایی در عراق

نویسنده: یوجین اسکات

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا از دو سال پیش که وارد کاخ سفید شده، به دلیل خودداری از بازدید از پایگاه های نظامی آمریکا در خارج از این کشور با انتقادهای بسیاری مواجه شده است، به ویژه اینکه همواره ادعا کرده به ارتش خیلی اهمیت می دهد. او روز چهارشنبه گذشته در سفری از پیش تعیین نشده به دیدن نیروهای آمریکایی مستقر در عراق رفت که اولین سفر او به عنوان فرمانده غیرنظامی کل قوا به این منطقه بود. این می بایست به لحظه درخشش ترامپ تبدیل می شد. اما یک سری خبرهای نه چندان خوشایند درباره کاخ سفید دستاوردهای سیاسی که او و مشاوران می خواستند از این دیدار کسب کنند را محدود کرد.

از جمله این خبرها، تیترهای مربوط به رابطه ترامپ با ارتش و بزرگ ترین تصمیم او درباره خارج کردن حدود دو هزار سرباز آمریکایی از سوریه بود. این تصمیم ترامپ انتقاد شدید کارشناسان سیاست خارجی، مقامات نظامی و متحدان آمریکا را که با باور پایان نقش ایالات متحده در مبارزه با داعش مخالف هستند را در پی داشته است. جیمز ماتیس وزیر دفاع و برت مک گورک نماینده ویژه آمریکا در مبارزه علیه داعش از جمله افرادی بودند که به این تصمیم ترامپ اعتراض و از سمت خود استعفا کردند. ترامپ در دفاع از این تصمیم خود گفت: «کشورهای منطقه باید برای آینده بهتر خود پا پیش بگذارند و مسئولیت بیشتری را بر عهده بگیرند.»

برخی بازدید ترامپ از نیروهای آمریکایی مستقر در عراق را به دلیل کوتاه بودن آن به باد انتقاد گرفتند؛ این بازدید تنها سه ساعت طول کشید. برخی هم از سیاسی کردن آن توسط ترامپ ناراضی بودند؛ ترامپ در سخنرانی خود برای نیروهای آمریکایی به دموکرات ها حمله کردن و درباره تعطیلی دولت سخن گفت. (بخش هایی از دولت آمریکا از 22 دسامبر در پی مناقشات بین ترامپ و دموکرات ها بر سر تامین هزینه ساخت دیوار در مرز مکزیک تعطیل شده است.) مساله دیگر در رابطه با این سفر که انتقادهای گسترده را در پی داشت، خودداری ترامپ از دیدار با مقامات ارشد دولت عراق بود. خودداری او از گفت‌و‌گو درباره استراتژی خاورمیانه آمریکا با متحدان کلیدی در منطقه از جمله با نخست وزیر عراق به عنوان بازتابی از جهان بینی «اول آمریکا»ی ترامپ قلمداد شد که اساسا «فقط آمریکا» معنا و به قیمت آسیب رساندن به متحدان بازیکنان اصلی در صحنه بین المللی تمام می شود.

ایمن محیی الدین روزنامه نگار مصری آمریکایی که در حال حاضر برای «ان بی سی نیوز» کار می ‌کند در توئیتی نوشت: «رئیس جمهوری ترامپ 3 ساعت وقت در عراق گذراند: 1. درباره افزایش 10‌درصد پرداخت ها به نیروهای ارتش دروغ گفت؛ 2. هویت نیروهای مخفی «سیل» را افشا کرد؛ 3. احتمالا قوانین مربوط به ممنوعیت فعالیت سیاسی در یک پایگاه نظامی را نقض کرد؛ 4. با خودداری از دیدار با نخست وزیر عراق پروتکل مربوط به دیدار با مقام مسئول کشور میزبان پایگاه را زیر پا گذاشت.»

اقدامات ترامپ در این زمینه های کلیدی تنها اشارت کوچکی به ناآگاهی او از مسائل مربوط به ارتش بودند. ترامپ پیشتر خدمت نظامی مرحوم جان مک کین و دیگر رقبای سیاسی را بی اهمیت خوانده بود، هیچگاه در ارتش خدمت نکرده است. او در زمان کمپین های انتخابات ریاست جمهوری بارها گفته بود مشکل استخوانی او را از اسم نویسی برای خدمت در ویتنام باز داشته است. اما درست در همان روزی که ترامپ با نیروهای آمریکایی در عراق دیدار کرد، دختر همان ارتوپدی که ترامپ را از نظر پزشکی از خدمت معاف کرده بود گفت که پدرش این کار را به عنوان لطفی برای جلب توجه فرد ترامپ پدر رئیس جمهوری آمریکا و مالک ساختمانی که این دکتر دفتر داشت، انجام داده است.

در حالی که ترامپ عمدتا ادعا می کند که از حمایت اکثریت نظامی ها برخوردار است، اما انجام نظرسنجی درباره سیاست در میان نظامی های اعزامی بسیار دشوار و گران است و از این رو رئیس جمهوری هیچ راهی برای اثبات ادعاهای خود ندارد. اما یک سوال دیگر که وجود دارد این است که چرا ترامپ بخش زیادی از وقت خود را با نظامیان آمریکایی در عراق به توجیه و دفاع از تصمیم خارج کردن نیروها از سوریه گذراند؟ این مساله نشان می دهد که او می داند جهان بینی اش در زمینه دفاع و مسائل مربوطه مورد حمایت عمده نظامی ها نیست. و اگر او استراتژی خود را درباره نیروهای اعزامی به سوریه و دیگر نقاط جهان به وضوح بیان نکند، حتی آنهایی که احتمالا این تصمیم ترامپ را تایید می کنند، برای باور ادعای او مبنی بر تلاش برای قدرتمند کردن آمریکا به مشل برخواهند خورد.

منبع: واشنگتن پست / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: دیدار ترامپ با نیروهای آمریکایی در عراق ناآشنایی ترامپ با پروتکل های ارتش تلاش ترامپ برای منحرف کردن اذهان عمومی از انتقادها سخنرانی سیاسی ترامپ در پایگاه نظامی سیاست ترامپ در خاورمیانه


( ۱ )

نظر شما :