جهانگیری: امروز بی‌سابقه‌ترین ذخائر اسکناس در کشور وجود دارد

۰۶ آبان ۱۳۹۷ | ۱۳:۱۳ کد : ۱۹۷۹۷۹۱ سرخط اخبار

معاون اول رییس جمهوری با بیان این‌که از نظر ذخائر ارزی کشوری با بیش از 100 میلیارد دلار ذخائر هستیم، اظهار کرد: گرچه در اوایل سال مقطعی برای ذخائر اسکناس در داخل با محدودیت‌هایی روبه‌رو بودیم و برخی از اتفاقات ارزی نتیجه آن محدودیت بود، امروز بی‌سابقه‌ترین ذخائر اسکناس در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در کشور وجود دارد.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری - معاون اول رییس جمهوری – صبح یکشنبه در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد با تاکید بر این‌که کشور از نظر تاریخی در مقطعی خاص قرار گرفته است، گفت: امروز مقطعی است که آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند مرحله دیگر تحریم‌های خود را از هفته دیگر آغاز می‌کنند.

وی با اشاره به اعلام خروج رییس جمهوری ایالت متحده آمریکا از برجام، اظهار کرد: این‌که آقایی در کشور بزرگی مانند آمریکا رای می‌آورد و به یکباره اینگونه عمل می‌کند همه‌اش با این هدف بوده که به قول خودشان ملت ایران را نقره داغ کنند و در فشار قرار دهند، اما در ظاهر می‌گویند که ما برای فشار به دولت جمهوری اسلامی ایران این کار را انجام می‌دهیم.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که بخش سلامت و دارو همواره از بخش‌هایی بوده که در اقدامات اینگونه و فشارها و تحریم‌ها مستثنی قرار می‌گیرد، ادامه داد: تلاش آمریکایی‌ها تاکنون این بوده که حتی اگر می‌توانند مانع شوند تا ما در تامین دارو و درمان مردم در ماه‌های گذشته و ماه‌های پیش‌رو با مشکل مواجه شویم و نتوانیم کالاهای اساسی مورد نیاز خود را وارد کشور کنیم. تمام سازوکارهایی که آمریکایی‌ها داشتند این بود که به هر روش که شده مانع خرید دارو و کالاهای اساسی و سایر نیازهای مردم ما شوند. آنها همچنین خیلی مانور دادند و گفتند که فروش نفت ایران را تا ماه نوامبر به صفر می‌رسانند.

جهانگیری اضافه کرد: آمریکایی‌ها این مرتبه وقتی مشاهده کردند که دولت‌هایی مانند روسیه، چین و هند و همچنین اتحادیه اروپا در برابرشان مقاومت می‌کنند و حق را به ایران می‌دهند، خود را با بخش‌های خصوصی دنیا طرف قرار دادند. این بخش‌ها نیز مستقل از دولت‌ها و براساس منطق خود تصمیم‌گیری می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که با سازوکار و اقدامی که دولت انجام داده است، با افتخار می‌گویم که آمریکایی‌ها به هیچ وجه قادر نخواهند بود صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، خاطر نشان کرد: ایران در ماه‌های گذشته حدودا 2.5 میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد. امروز گرچه مقداری از این میزان کم شده است، اما همواره در جلسات بر این موضوع تاکید داشته‌اند که نباید صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز برسد.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این‌که آمریکایی‌ها به دروغ می‌گویند که نفت کشورهای دیگر باید جایگزین نفت ایران شود، ادامه داد: دروغی که آمریکایی‌ها به مردم دنیا و خودشان می‌گویند این است که نفت عربستان سعودی و سایر کشورها باید جایگزین نفت ایران شود تا قیمت نفت بالا نرود.این در حالی است که نفت ایران هیچ جایگزینی ندارد؛ امروز قیمت نفت حدودا بشکه‌ای 80 دلار است و ما همچنان نفت خود را می‌فروشیم، اما اگر آمریکایی‌ها زورشان هم می‌رسید و می‌توانستند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند حتما قیمت نفت به بالای 100 دلار می‌رسید.

جهانگیری گفت: با همین فضاسازی که آمریکایی‌ها تاکنون انجام داده‌اند فکر می‌کنم که اگر ایران یک میلیون بشکه نفت نیز با قیمت 80 دلار صادر کند مانند سال‌های 1383 و 1384 درآمد نفت خواهیم داشت.

وی با بیان این‌که ذخائر ارزی کشور امروز در شرایط خوبی قرار دارد، خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها در دروغی دیگر می‌گویند که بعد از برجام 150 میلیارد دلار منابع مالی در اختیار ایران قرار گرفته است؛ اولا اگر چنین پولی بوده، پول خودمان بوده و دلیلی ندارد که آمریکایی در دنیا منت آن را بر سر ما بگذارند؛ پول ایران به ناحق در جایی حبس بوده و الان آزاد شده است؛ دوما آنکه هم آمریکایی‌ها و هم ما می‌دانیم که این پول 150 میلیارد دلار نبوده است. آمریکایی‌ها به خاطر این‌که به مردم دنیا دروغ بگویند، این رقم را اعلام می‌کنند این در حالی است که بخشی از منابعی که بعد از برجام دسترسی به آن امکان‌پذیر شده، ذخائری است که در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران در گذشته وجود داشته و الان هم وجود دارد؛ ما نه آن موقع از آن ذخائر می‌خواستیم و می‌توانستیم استفاده کنیم و نه الان می‌خواهیم و می‌توانیم انجام دهیم.  

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: آنچه که بعد از برجام در اختیار ایران قرار گرفته بخش محدودی در حد چند میلیارد دلار بوده که ما از آن استفاده کرده‌ایم.

جهانگیری همچنان با بیان این‌که ایران از نظر ذخائر، کشوری است که براساس محاسبات بانک مرکزی بالای 100 میلیارد دلار ذخائر ارزی دارد، خاطر نشان کرد:  اوایل سال در مقطعی برای برخی ذخائر اسکناس در داخل با محدودیت روبه‌رو شدیم و برخی اتفاقات ارزی نتیجه آن محدودیت بود، اما امروز بی‌سابقه‌ترین ذخائر اسکناس در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در کشور وجود دارد.

وی گفت: در همین ایام خود را به‌گونه‌ای توانستیم  تجهیز کنیم که آمریکایی‌ها هم فکر آن را نمی‌کردند؛ ما نفت خود را می‌فروشیم، حمل‌ونقل و خریدهای مورد نیاز خود را انجام می‌دهیم و همچنین با همت متخصصان داخلی بخش عمده‌ای از داروهای مورد نیاز در داخل کشور ساخته می‌شود.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به تخصیص 3.5 میلیارد دلار از منابع کشور به بخش دارو و همچنین حدود تخصیص 13 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی از ابتدای سال جاری، خاطر نشان کرد: به دلیل شرایطی که با آن مواجه شدیم در بخش‌های تولیدی با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده‌ایم، اما با شناختی که از بخش خصوصی دارم، می‌دانم که اگر این بخش با قدرت به صحنه بیاید، دولت نیز به صحنه می‌آید و مشکلات برطرف خواهد شد.

وی در ادامه به قرار گرفتن روزشمار آغاز دور جدید تحریم‌ها در پایگاه‌های اینترنتی کاخ سفید اشاره و تصریح کرد: مردم با اطمینان بدانند هیچ اتفاق جدیدی در 13 و 14 آبان‌ماه نخواهد افتاد، چرا که همه اتفاقات مورد نظر آمریکایی‌ها طی ماه‌های قبل رخ داده است؛ ما نیز کار خود را در این مدت انجام داده‌ایم.

جهانگیری با بیان این‌که ایران کشوری بزرگ و با موقعیت جغرافیایی استثنایی است که با 25 کشور مرز مشترک دارد که هر کدام از آنها دروازه‌ای بزرگ به سمت ایران هستند، تاکید کرد: راه برخورد با ایران، راه تعامل، منطق و گفت‌وگو است و نمی‌توان با ملت ایران با زورگویی سخن گفت.

وی همچنین با تاکید بر این‌که در شرایط فعلی در داخل کشور باید همگان توان خود را برای حل مشکلات بگذارند، گفت: در داخل باید همگان شانه خود را زیرباری بگذاریم که باید به مقصد برسانیم و بدانیم که آبروی ما باید فدای آبروی ملت ایران شود.

به گزارش ایسنا، معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به طرح تحول سلامت به عنوان یکی از افتخارات دولت یازدهم خاطر نشان کرد: مهم‌ترین پیام طرح تحول سلامت آن بود که به مردم بگوییم در روز سختی و زمانی که با بیماری مواجه می‌شوند، دولت به فکر آنها بوده تا در آن روز دچار ناآرامی نشوند و از مشکلات عبور کنند.

جهانگیری با تاکید بر این‌که مهم‌ترین کارکرد و پیام فعالیت بیمه‌ها آن است که چتر حمایتی مردم هستند، ادامه داد: کار سیاست‌گذار این است که به مردم بگوید پیش از فرا رسیدن روز سختی به فکر این روزها و شرایط مردم بوده و برای آن برنامه‌ریزی کرده است. یکی از این سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، مصوبه‌ای است که دولت برای سال جاری به تصویب رساند؛ به دلیل اتفاقاتی که افتاد زندگی بخش وسیعی از مردم با مخاطره مواجه شد و به همین خاطر نیز دولت تصویب کرد که بیش از 10 هزار میلیارد تومان برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر اعتبار تخصیص دهد.

وی با قدردانی از وزیر بهداشت به دلیل اجرای طرح تحول سلامت، گفت: حسن طرح تحول سلامت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی خوبی است که صورت گرفته، خوشبختانه یک وزیر دلسوز و عاشق مردم نیز با تیمی خوب اجرای این طرح را برعهده گرفته و توانسته تا اجرای این طرح را تا به امروز پیش ببرد.

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر این‌که تاثیرات طرح تحول سلامت در شهرهای دورافتاده بسیار بیشتر از کلان‌شهرهایی نظیر تهران است، اظهار کرد: طرح تحول سلامت هشت برنامه داشت که فقط مربوط به کاهش هزینه‌های درمانی نبود، بلکه با اجرای آن بسیاری از بیمارستان‌های کشور نوسازی و تجهیز و پزشکان زیادی به مناطق مختلف و محروم اعزام شدند و مجموعه وسیعی از خدمات به مردم ارائه شد.

جهانگیری همچنین در پاسخ به طرح برخی اظهارات و درخواست‌ها از سوی مدیران بخش سلامت کشور درباره افزایش منابع بودجه و تخصیص منابع به بخش سلامت، ادامه داد: منابع بودجه مشخص است و زمانی که حجم بودجه محدود باشد در صورت افزایش بودجه بخشی، بخش دیگر با مشکل مواجه می‌شود، بنابراین مهم‌ترین اقدام دولت اولویت‌بندی در تخصیص بودجه است. امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان و مدیران بخش سلامت کشور یک صدا اعلام می‌کنند که بخش سلامت از اولویت‌های کشور است. در این شرایط امیدوارم تا با کمک مسئولان حوزه سلامت حتما منابع بودجه‌ای اجرای طرح تحول سلامت را تامین کنیم.

وی همچنین با درخواست از پزشکان، داروسازان و همه اقشار مشارکت‌کننده در اجرای طرح تحول سلامت برای همراهی بیشتر با دولت، خاطر نشان کرد: اطمینان دارم که با کمک یکدیگر از روزهای سختی که در آن قرار داریم عبور خواهیم کرد. همچنین اطمینان می‌دهم که همچنان طرح تحول سلامت در اولویت دولت، مجلس شورای اسلامی و کل نظام قرار دارد.

معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تصویب و تایید تخصیص 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به بخش دارو در جلسه سران سه‌قوه، اظهار کرد: مطمئن هستیم که این رقم بعد از تبدیل شدن به ریال در اختیار مدیران و فعالان حوزه سلامت قرار خواهد گرفت. دولت تلاش می‌کند تا در هفته جاری یا هفته آینده این رقم را تامین کند.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت به در پیش بودن اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: امروز بیش از پیش نیازمند حرکت در راه امام حسین (ع) و سرلوحه‌ قرار دادن این مسیر هستیم.

معاون اول رییس جمهوری همچنین به برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر مراسم اربعین حسینی شکل دیگری به خود گرفته است و ما شاهدیم که مسلمانان به ویژه مردم ایران و عراق طی مراسمی به سمت حرم حضرت اباعبدالله الحسین حرکت می‌کنند و یک حرکت شکوهمندی را به نمایش می‌گذارند. حرکتی که در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی انجام می‌شود اقدامی بی‌نظیر در دنیا است. با این حال حتما نواقصی نیز در برگزاری آن دیده می‌شود، اما این انصاف نیست که چنین حرکت باعظمتی زیر سوال برود.

وی با اشاره به بروز برخی مشکلات در مراسم راهپیمایی اربعین امسال خاطر نشان کرد: در ایام حج سالانه 70 الی 80 هزار نفر برای انجام اعمال به عربستان سعودی می‌روند که برای برنامه‌ریزی و مدیریت این اتفاق سازمان حج و زیارت فعالیت می‌کند، اما در ایام اربعین حسینی در زمان کوتاهی تعداد بسیاری از مردم ایران عازم کشور عراق می‌شوند. در این زمینه تاکنون حدود دو میلیون نفر ویزا دریافت کرده‌اند و ساماندهی و برنامه‌ریزی برای این جمعیت کاری بسیار عظیم است که به کمک مردم و دولت در حال انجام است.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: در این مسیر حتما نواقصی هم ایجاد می‌شود که عمدتا به دلیل شوق بیشتر خدمت در دستگاه‌ها بوده است. در مراسم اربعین امسال یک مرتبه دستگاهی تصمیم گرفت که به زوار اربعین ارز آن هم با پول ملی دو کشور ارائه کند. این در حالی است که عراق کشوری مستقل با سازمانی متفاوت و مستقل است و برای این کار باید ماه‌ها برنامه‌ریزی و هماهنگی انجام شود، اما شوق خدمت به زوار امام حسین (ع) و اتخاذ تصمیم برای پرداخت ارز رایج در کشور همسایه منجر به بروز مشکلاتی برای مردم شد.

جهانگیری با تاکید بر این‌که مجموعه کاری که در مراسم راهپیمایی اربعین انجام می‌شود، در دنیا بی‌سابقه است به حضور خود در این مراسم طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل آنکه من سالانه به مراسم راهپیمایی اربعین حسینی در عراق می‌روم آن است که از دولت و ملتی که در زمانی کوتاه میزبانی تعدادی مردم ما را برعهده گرفته است تشکر کنم. دلیل دیگر حضور هرساله من در مراسم اربعین حسینی در کشور عراق نیز آن است که من به این مراسم می‌روم تا به زوار ایرانی امام حسین (ع) بگویم هرکجا که شما هستید دولت نیز در کنار شما است.

کلید واژه ها: اسحاق جهانگیری


نظر شما :