هجدهمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

امریکا تقاضای عربستان برای احداث پایگاه جدید را رد کرده است

۱۹ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰ کد : ۱۹۷۸۸۹۶ اخبار اصلی خاورمیانه
آن چه من می دانم و بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارم ریاض و از طریق MBS یعنی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دعوت نامه ای به دولت امریکا فرستاد برای این که این پایگاهی که گفتم را در «حفر الباطن» بازگشایی کند. اما این تقاضا رد شد.
امریکا تقاضای عربستان برای احداث پایگاه جدید را رد کرده است

دیپلماسی ایرانی: امسال برای هشتمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا هجدهمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

از مقام مهم سابق امریکایی که در اداره های متعددی در زمینه های مبارزه با تروریسم و منابع تامین کننده آن کار کرده است، پرسیدم: نقش کشور امارات متحده عربی را چگونه می بینی؟ واقعا کشوری کوچک اما کاملا جدی علی رغم جغرافیا و دموگرافی اش است. امارات با عربستان در جنگ نظامی علیه یمن مشارکت دارد. آیا به این کار ادامه می دهد؟ جواب داد: «شاید روزی امارات به این نتیجه برسد که باید از این موضوع فاصله بگیرد.»

بیش از این درباره این موضوع حرفی نزد، اما بعد در ادامه افزود: «به هر حال، بگذریم، بعضی ها بر این باورند که ممکن است برای موضوع قطر (دوحه) با عربستان سعودی و امارات متحده عربی ظرف یک سال آینده راه حلی پیدا شود. اما شاید هم تنش میان آنها ادامه پیدا کند. قطر از چیزی نمی ترسد. فراموش نکن که بر اراضی قطر پایگاه نظامی امریکا وجود دارد که «العیدید» نامیده می شود. از آن جاست که جنگنده های امریکایی به سمت افغانستان پرواز می کنند. امریکا برای تاسیس این پایگاه میلیاردها دلار خرج کرده است. آیا فکر می کنی امریکا برای بازگشت پایگاه نظامی اش به «حفر الباطن» در عربستان که قبلا قبل از این که عربستان از امریکا بخواهد آن را تخلیه کند، امریکا پایگاه داشت پایگاهش در قطر را ببندد؟ آن چه من می دانم و بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارم ریاض و از طریق MBS یعنی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دعوت نامه ای به دولت امریکا فرستاد برای این که این پایگاهی که گفتم را در «حفر الباطن» بازگشایی کند. اما این تقاضا رد شد. پایگاه «العیدید» در قطر مورد تهدید نیست، قطر کشور کوچک با جمعیت کم است. بر عکس حضور این پایگاه باعث حمایت از آن می شود. عربستان از لحاظ جغرافیایی و انسانی کشور بزرگی است و اسلام گرایان در آن حضور دارند، یعنی در آن خطر وجود دارد و می تواند خطری برای پایگاه های امریکایی باشد. علاوه بر آن، عربستان که متحد ماست، در دوره قبل از ما خواسته بود که این پایگاه را تخلیه کنیم.»

بعد از آن به سراغ مسئول سابق در یکی از اداره های خیلی مهم در داخل دولت امریکا رفتم، کسی که پژوهشگر مسائل مالی است و شاید به زودی صاحب منصبی دیگر در دولت امریکا شود. دیدارمان با صحبت درباره لبنان آغاز شد، گفت: «لبنانی ها فکر می کنند که به ریش امریکایی ها می خندند، اما در حقیقت و در واقعیت به خودشان می خواندند. می خواهند به ما بقبولانند و ما را قانع کنند که کشور و ارتشی دارند و نیاز به حمایت ما با پول و سلاح ما برای محافظت از ثباتشان دارند. البته برای ما ثبات لبنان و ملت آن مهم است، اما نه این که امنیت و ثبات آنها به حساب ما و حساب متحدان ما در منطقه از جمله اسرائیل نوشته شود. تازه فقط هم که لبنان نیست، کشورهای دیگر هم هستند که متحد ما باشند.»

ادامه دارد...

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم


نظر شما :