از سنگ اندازی امریکا تا نگرانی ترکیه

عملیات ادلب به تعویق افتاد؟

۱۱ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۷۸۷۴۳ اخبار اصلی خاورمیانه
گفته می شود ایالات متحده و اردن به همراه اسرائیل تمایل ندارند مناطق جنوبی سوریه به آغوش دولت و حکومت سوریه بازگردد و در این زمینه مانع تراشی می کنند.
عملیات ادلب به تعویق افتاد؟

 

روزنامه آنلاین وقایع اتفاقیه: بعضی رسانه ها از جمله رسانه های وابسته به جریان مقاومت و ممانعت و همچنین برخی رسانه های نزدیک به حکومت سوریه اعلام کردند که ارتش سوریه آغاز عملیات نظامی پاکسازی ادلب از تروریست ها را به تاخیر انداخته است. این رسانه ها گفته اند که این تاخیر به تقاضای بعضی متحدان از جمله روسیه صورت گرفته است با این هدف که وقت بیشتری به ترکیه داده شود تا رضایتش برای انجام این عملیات نظامی جلب شود. آنها امیدوارند با این کار بتوانند فرصتی به آنکارا بدهند تا بتواند گروه های مسلح را راضی کند که به راه حل سیاسی تن دهند و به گزینه آشتی و مصالحه اعتماد کنند. 
با وجود این که رفتار سیاسی و نظامی روسیه در سوریه برای همه روشن است، اما مسکو تاکید کرده که هیچ شکی نیست که عملیات نظامی در ادلب قابل معامله نیست، این موضوع را به روشنی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه ای خود در آنکارا بیان کرد. وی در دیدار با هیئت امنیتی و نظامی ترکیه در مسکو که مدیر کل سازمان امنیت ترکیه و رئیس ستاد ارتش این کشور را شامل می شد، نیز بر این مساله تاکید کرد و گفت که ارتش سوریه تنها به دلایل سیاسی آغاز عملیات ادلب را به تاخیر انداخته است. 
این در حالی است که منابع دیگر این مساله را تنها دلیل اصلی تاخیر در عملیات ارتش سوریه برای آزادسازی ادلب نمی دانند و می گویند واقعیت های دیگری نیز در این میان مطرح است. ارتش سوریه کمتر از یک ماه تلاش می کرد که پیش عملیات مشابهی را در منطقه ای در جنوب کشور به پایان برساند اما قبل از تکمیل عملیات آزادسازی این منطقه، داعش با تسهیلاتی که امریکایی ها در اختیارش گذاشتند به استان السویداء حمله کرد با این هدف که بتوانند در اولویت های ارتش سوریه تغییراتی ایجاد کند. یکی از دلایل این حمله جلوگیری از تمرکز ارتش سوریه برای آزادسازی استان ادلب بود. بدیهی است به دلیل چنین تحولاتی و این که عملیاتی به بزرگی عملیات ادلب به نیرو و مهمات نظامی بیشتر و بزرگتری نیازمند است و همچنین چون این عملیات زمان طولانی تری را برای این که به نتیجه نهایی برسد، نیاز دارد، لازم است ابتدا خیال ارتش سوریه از بابت عملیات در جنوب کشور آسوده شود و عملیات خود را در آن جا به پایان برساند سپس عملیات آزادسازی ادلب را آغاز کند. 
گزارش های غیررسمی که عموما در شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخند حکایت از آن دارد که تعداد نیروها و حجم مهمات در مناطق پیرامونی استان ادلب روز به روز در حال افزایش است که این خود نشان می دهد که نیروهای سوری در حال آماده سازی و تامین نیازهای نظامی مطلوب برای آغاز شمارش معکوس برای حمله به ادلب هستند. بدیهی است تا نیازهای نظامی به طور کامل تامین نشوند این عملیات آغاز نخواهد شد. 
آن چه قطعی است این است که عملیات ادلب قطعا انجام خواهد شد و تاخیر آن هیچ تغییری در اصل انجام عملیات ایجاد نخواهد کرد، این مساله برای ارتش سوریه و متحدانش قطعی و مسجل است، شاید تنها ترکیه تردید و نیاز به زمان داشته باشد و توصیه کند که این عملیات نظامی به گونه ای باشد که موجب آوارگی شمار زیادی از مردم عادی به سمت ترکیه نشود.   
یکی دیگر از دلایل این تاخیر می تواند به مسائل لجستیکی مربوط به تکمیل نیروها بازگردد که در حال حاضر در نوار جنوبی متمرکز شده اند تا جلوی کارهای خصمانه دشمن اسرائیل را بگیرند. گفته می شود ایالات متحده و اردن به همراه اسرائیل تمایل ندارند مناطق جنوبی سوریه به آغوش دولت و حکومت سوریه بازگردد و در این زمینه مانع تراشی می کنند. 
منبع: البناء

( ۴ )

نظر شما :