انتقاد رئیس دفتر حفاظت منافع ایران از رکود سیاسی موجود در رابطه با مصر

۲۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۶:۵۷ کد : ۱۹۷۷۸۲۰ سرخط اخبار

رئیس دفتر حفاظت منافع تهران در قاهره با اشاره به رکود سیاسی و خلاء گفت‌وگو در روابط فیمابین ایران و مصر به عنوان دو کشور بزرگ و موثر در منطقه تاکید کرد: گفت‌وگو کلید فهم مشترک است و فهم مشترک زمینه‌ساز همکاری است.

  به گزارش ایسنا ، ناصر کنعانی در نخستین دیدار آشنایی خود با جمعی از اصحاب رسانه های گروهی ، روزنامه نگاران و خبرنگاران مصری بر نقش بی بدیل رسانه های گروهی به عنوان چشمان بیدار مردم و همراه نخبگان جامعه در تببین حقایق برای مردم تاکید کرد.

رئیس دفتر حفاظت منافع کشورمان  در قاهره در این دیدار که  به صورت گفت و شنود متقابل در خصوص آخرین تحولات ایران، روابط ایران و مصر، تحولات منطقه ای و بین المللی برگزار  شد، خاطرنشان کرد: رابطه ایران و مصر یک رابطه معمولی سیاسی یا اقتصادی نیست، بلکه رابطه بین دو کشور و ملت است است که سنگ بنای آن را  تمدن، تاریخ و فرهنگ مشترک تشکیل می دهد و چنین ارتباطی بین ملت ها و کشورها قطع شدنی نیست.

وی افزود: ایرانیان و مصریان به عنوان صاحبان دو تمدن و فرهنگ باستانی در ساختن تمدن و نوشتن تاریخ بشری شریک هستند و احیای این شراکت انسانی به نفع دو منافع ملت، منطقه و بشریت است.

کنعانی با اشاره به رکود سیاسی و خلاء گفت‌وگو در روابط فیمابین دو کشور بزرگ و موثر در منطقه تاکید کرد: گفت‌وگو کلید فهم مشترک است و فهم مشترک زمینه ساز همکاری است.

رئیس دفتر حفاظت منافع کشورمان به اهتمام جمهوری اسلامی ایران به ثبات و امنیت مصر، به سابقه رایزنی و مشورت و همکاری بین دو کشور در عرصه منطقه ای و بین الملی اشاره کرد و اظهار داشت : ایران و مصر دو کشور بزرگ منطقه هستند که با سابقه تاریخی و تمدنی و موقعیت جغرافیایی و سیاسی خود، مسئولیت اصلی را در تامین امنیت و ثبات و پیشرفت منطقه و جهان اسلام بر عهده دارند.

کنعانی تداوم و تقویت مشورت و همکاری بین دو کشور و ایفای نقش قوی و فعال در قبال مسائل جهان اسلام و موضوعات منطقه ای و بین المللی را ضروری دانست و گفت: ایران و مصر می توانند  با توجه به جایگاه مهم تاریخی و تمدنی خود و عضویت در سازمان های مهم منطقه ای و بین المللی مثل سازمان همکار ی اسلامی و جنبش عدم تعهد در چارچوب منافع مشترک،  تلاش برای کمک به حل و فصل بحران های منطقه ای و دفاع از حقوق کشورهای اسلامی به این همکاری و مشورت ها ادامه بدهند.

کنعانی همچنین با تاکید بر ضرورت توجه به بخش اقتصادی و تجاری در روابط دوجانبه،به تشریح پیشرفت های کشورمان در عرصه مختلف علمی و فناوری، زیربنایی، پزشکی بهداشتی و درمانی پرداخت و بر آمادگی ایران برای تبادل تجربیات و انتقال دستاوردهای خود در عرصه های علمی و فناوری جهت کمک به روند پیشرفت و توسعه کشور و مردم مصر تاکید کرد.  

رئیس دفتر حفاظت منافع کشورمان با اشاره به علایق فکری و فرهنگی دو ملت نسبت به یکدیگر افزود: دو کشور می توانند با عبور از برخی مشکلات، از ظرفیت های یکدیگر در بسیاری از مسائل دوجانبه یا منطقه ای استفاده کنند.

رئیس دفتر حفاظت منافع کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص رویکرد دولت آمریکا در خروج از توافق اتمی و تلاش برای وضع مجدد تحریم ها علیه کشور و مردم ایران تاکید کرد: برجام توافقی دوجانبه بین دو کشور نیست، بلکه یک توافق چندجانبه است که در قالب قطعنامه شورای امنیت نیز مورد تایید قرار گرفته است. جمهوری اسلامی ایران موفق شد تا با ناکام گذاشتن رویکرد یکجانبه گرایانه دولت آمریکا و  شکستن تحریم های ظالمانه اقتصادی، به پیشرفت های چشمگیری در عرصه های مختلف از جمله فناوری صلح آمیز هسته ای و پرتاب ماهواره تحقیقاتی و دیگر زمین های علمی و فناوی علیرغم تحریم ها و با تکیه بر توان دانشمندان جوان خود نائل آید.

کنعانی با اشاره به شکاف و اختلاف بین کشورهای اروپایی با آمریکا و اختلافات گسترده بین کشورهای مختلف با آمریکا بدلیل سیاست ها و رویکرد منفعت طلبانه و یکجانبه این کشور در عرصه سیاسی و تجاری جهان، این رویکرد را به ضرر صلح و ثبات منطقه و جهان دانست و بر تداوم روند رایزنی و گفت‌وگو بین ایران با دیگر کشورهای عضو توافق برجام برای حفظ این توافق تاکید کرد.

رئیس دفتر حفاظت منافع کشورمان با اشاره به تغییر اوضاع جهانی و بروز شکاف و اختلاف بین آمریکا با کشورهای اروپایی و چین و روسیه، تاکید کرد: آمریکا دیگر قادر به ایجاد اجماع جهانی و تحریم علیه ایران نیست و شرکت های بزرگ و متوسط در کشورهای مختلف نمی توانند بازار بزرگ ایران را نادیده بگیرد و درصد یافتن راهی برای تداوم حضور و مشارکت در بازار ایران هستند.

کنعانی همچنین با اشاره به تجربه ارزشمند ایران در مدیریت اوضاع اقتصادی کشور در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم بعث عراق علیه ایران و همچنین دوران تحریم های ظالمانه در گذشته، بر توان نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران برای مدیریت اوضاع و تداوم روند توسعه و پیشرفت تاکید کرد.

رئیس دفتر حفاظت منافع کشورمان همچنین با اشاره به راهبردی بودن همکاری های ایران و روسیه در عرصه های دوجانبه و منطقه ای از جمله بحران سوریه، بر همکاری و رایزنی نزدیک تهران و مسکو در حمایت از دولت قانونی سوریه و مبارزه با گروه های تروریستی مورد حمایت آمریکا و برخی کشورهای منطقه تاکید کرد و افزود: حضور مشاوران نظامی ایران در سوریه به دعوت رسمی دولت قانونی این کشور و برای کمک به این کشور در مبارزه با تروریسم و بازگشت ثبات و امنیت به سوریه می باشد و حضور مشاوران ایران در سوریه تا زمان مورد نیاز دولت این کشور ادامه خواهد داشت.

کلید واژه ها: روابط ایران و مصر


نظر شما :