محو شدن مرزها؛ نفوذ ترکیه در شمال سوریه+تصاویر

۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۱ کد : ۱۹۷۷۳۱۷ سرخط اخبار

«جاده جدیدی شهر "چوبان بی" ترکیه را به الباب، خواهر سوری اش متصل می کند. در شهر الباب پرچم های ترکیه و سوریه در کنار خیابان برافراشته شده اند و نشانه هایی از ساختمان های دولتی به زبان عربی و ترکی دیده می شوند و اولین بیلبورد این شهر به افتخار سربازان کشته شده ترکیه است که در جنگ "آزادسازی" الباب از دست داعش جان خود را از دست دادند.»

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی درباره حضور ترکیه در شمال سوریه نوشته است: «الباب شهری که هنوز از جنگ می ترسد، پر از صحنه های ساختمان سازی است. در حال حاضر یک بیمارستان بزرگ که توسط ترکیه سرمایه گذاری شده، در حال تکمیل است. در همین راستا شنول اسمر، معاون فرماندار شهر غازی آنتپ برای توسعه الباب به این شهر اعزام شده است. دفتر وی در کنار یک ایستگاه محلی پلیس قرار دارد که در امتداد ساختمان کارگران ساختمان سازی است.

اسمر می گوید: مهمترین دلیل حمایت ترکیه "انسانیت" است. ما این رفتار را عدالت برادری می نامیم زیرا ما از ۶۰۰ سال گذشته با یکدیگر در کنار هم زندگی کرده ایم.

الباب

او در این اظهاراتش به دوران امپراطوری عثمانی اشاره می کند که در جریان جنگ جهانی اول این امپراطوری فروپاشید. در حال حاضر ترکیه حضور خود را در شمال سوریه تقریبا دو سال پس از ورود نیروهایش به بهانه مدرن سازی این شهر با تاسیس موسسات امنیتی، مالی، نظامی و اداری خود تعمیق می کند. ترکیه اکنون در بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر مربع از سرزمین سوریه نفوذ دارد. تقریبا یک چهارم جمعیت سوریه تحت کنترل مستقیم و غیرمستقیم ترکیه است. از این تعداد می توان به ۳.۶ میلیون پناهجوی مقیم ترکیه و دو میلیون مردم در ادلب اشاره کرد.

افزایش سرمایه گذاری ترکیه در این منطقه شک و شبهاتی را درباره انگیزه های آنکارا برای احیای امپراطوری گذشته در شهرهای سوریه گسترش می دهد اما اهداف کلیدی استراتژیک دیگری درباره تعمیق این حضور وجود دارد. به طور بنیادین ترکیه در نظر دارد که دشمنان خود از جمله شبه نظامیان کرد سوری و مورد حمایت آمریکا را از این منطقه دور کند.

همچنین ترکیه که خود را به عنوان حامی اپوزیسیون سوریه اعلام می کند اکنون یکی از مذاکره کنندگان اصلی به همراه روسیه در شکل دهی آینده سوریه است. مسکو به ورود آنکارا به سوریه چراغ سبز نشان داده و ترکیه امیدوار است که بتواند واشنگتن را از کردها جدا کند.

نیکولاس هراس، مدیر مرکز امنیت جدید آمریکایی که مقر آن در واشنگتن است، اعلام کرد: مداخله ترکیه مهمترین مساله در بحران سوریه بعد از ورود روسیه در حمایت از بشار اسد در سال ۲۰۱۵ است.

الباب

همچنین هایکو ویمن، رئیس پروژه عراق، لبنان و سوریه در گروه بین المللی بحران اعلام کرد: حضور نیروها در میدان نبرد و کنترل بخش هایی از جمعیت سوریه به طور حتم بدین معناست که هیچ راه حلی بجز همکاری ترکیه امکان پذیر نیست.

در ابتدا ترکیه با اتحاد منطقه ای و غربی، به کمک مالی و تسلیحاتی شورشیان سوری با هدف اخراج اسد پرداخت؛ سپس ترکیه اعلام کرد که این کشور برای محافظت امنیت خود و ترس از رشد نفوذ شبه نظامیان کرد وارد سوریه شده است. آنکارا یگان های مدافع خلق را وابسته به پ.ک.ک می داند. این نیروهای کرد سوری در مبارزه علیه داعش با آمریکا متحد بودند.

در تابستان سال ۲۰۱۶ ترکیه عملیات نظامی خود را به همراه شورشیان سوری علیه یگان های مدافع خلق و داعش آغاز کرد. این عملیات در طول بیش از سه ماه درگیری میان نیروهای ترکیه برای بازپس گیری الباب و کشته شدن بیش از ۷۰ سرباز این کشور ادامه داشت اما این جنگ باعث همکاری با مسکو نیز شد. برای اولین بار نیروهای هوایی روسیه از نیروهای ترکیه حمایت کردند.

جغرافیای استراتژیک الباب این اجازه را به ترکیه داد که اوایل امسال یگان های مدافع خلق را از عفرین ریشه کن کند و حضور کردها در مرزش را کمرنگ کند. حضور ترکیه در شمال غربی سوریه باعث شده است که کردها به نیروهای دولتی سوریه نزدیک شوند.

در حال حاضر آنکارا به دنبال تاسیس یک دولت سبک اروپایی – ترکیه در منطقه سپر فرات است.

الباب

اسمر، این مقام ترکیه ای تشکیل یک بدنه دولتی ۲۱ نفره در الباب را با حضور نزدیک به ۱۵۰ نفر کارکنان ذی ربط ممکن می داند. او پیش بینی کرد که این شورا می تواند نزدیک به ۱.۷ میلیون دلار درآمد از اجاره ها، تاکسی ها و درآمدهای مالیات در سال ۲۰۱۸ جمع آوری کند.

اسمر اعلام کرد: ما خانه هایی را اینجا ساخته ایم و زمینه را فراهم کرده ایم و سوری ها این روند را پیش خواهند برد. بیشتر هزینه ترکیه صرف امور بهداشتی و آموزشی می شود. هزاران معلم توسط ترکیه حقوق می گیرند. مدارسی دوباره تاسیس شده است و همچنین بیمارستان ۱۷ میلیون دلار سرمایه گذاری شده توسط وزارت بهداشت ترکیه این ماه در الباب باز می شود.

همچنین یک دانشگاه ترکیه در نظر دارد که شعبه ای در این شهر ایجاد کرده و همچنین دانشگاه های دیگر نیز می خواهند که دانشجویان سوری در ترکیه ثبت نام کنند.

ترکیه سربازان خود را از شهرها دور کرده است و بیشتر آنها در خارج از شهر حضور دارند. در شهر الباب ترکیه نزدیک به ۲۰۰۰ نیروی امنیتی سوریه از جمله ۱۰۰ زن آموزش دیده و اکنون آنها در ایستگاه های پلیس در الباب حضور دارند.

برای تسهیل نقل و انتقالات مالی دفاتر پست ترکیه که به عنوان ترانسفر بانکی نیز عمل می کنند در شهرهای ترکیه حضور داشته و به لیر ترکیه نقل و انتقالاتی انجام می دهند.

احمد حسین طاهر، معاون مدرسه در جرابلس، نزدیک الباب که دست نیروهای ترکیه است، اعلام کرد: ۱۳۰۰ معلم در این شهر کار می کنند.

جرابلس

وی گفت: ما اکنون در چند کلاس زبان ترکیه یاد می دهیم و امیدواریم که این آموزش در تمامی کلاس ها انجام گیرد. زبان ترکیه یک الزام است. برادران ترک ما همه چیز به ما داده و با ما همکاری می کنند.

زکریا حاج حسن، مهندس در الباب به دنبال تاسیس یک منطقه صنعتی است و امیدوار است تا سرمایه گذاران سوری را جذب کند.

اما از سوی دیگر یکی از اهداف ترکیه حفظ امنیت است. هزاران نیروی سوری با ارتش ترکیه برای آزادسازی مناطق همکاری کرده اند.

هم چنین مقامات ترکیه پیش بینی می کنند که در حال حاضر نزدیک به ۶۰ هزار مرد مسلح سوری در منطقه ترکیه حضور دارند که جایی برای رفتن و حامی ای بجز ترکیه ندارند. درگیری های خونینی به طور مکرر میان آنها که بیشتر به دلیل نبود منابع، رقابت برای رهبری، اختلافات سرزمینی و ورود نیروهای جدید سوری بوده، رخ داده است. به طور مثال یکی از این موارد می توان به ادعای یک فرد مسلح برای تصاحب یک زمین بزرگ خالی از سکنه اشاره کرد که وی مدعی بود که این زمین از داعش باز پس گرفته شده اما صاحب محلی در این باره معترض بود و همین باعث درگیری میان دو طرف شد.

عفرین

در حال حاضر گزارش هایی مبنی بر افراطی گری در میان شبه نظامیان سوری مطرح شده است. آنها برای زنان پوشش سختگیرانه اسلامی در نظر گرفته اند و همچنین خانه ها را از سکنه شان بازگرفته اند.

یک مقام ارشد ترکیه دولت سوریه را مقصر این مساله می داند و می گوید این افراد به دنبال بی ثبات کردن منطقه ترکیه بوده و بر همین اساس هزاران نیروی مسلح سوری را از مناطق دیگر به این منطقه اعزام می کنند.

این مقام ترکیه اعلام کرد: اما ما به آنها اجازه وقوع چنین اتفاقی را نمی دهیم. این مساله بخشی از برنامه ارتش ماست. هدف ترکیه تلاش برای به پا خاستن سوریه است. زمانی که خلأ قدرت وجود داشته باشد و ساختارهای اجتماعی ضعیف باشد شرایط به عقب بازمی گردد.

اما چالش بزرگتر برای ترکیه، ادلب است که افراط گرایان بیشتر وابسته به گروه های افراطگرا مانند القاعده در آنجا حضور دارند. ترکیه در توافقی با روسیه پست های نظارتی در اطراف ادلب تشکیل داده و سعی دارد تا شورشیان این منطقه بیشتر میانه رو باشند. اما همین پست ها می توانند باعث ایجاد اصطکاک هایی با نیروهای سوریه شوند.

عفرین

محمد الشیخ، یک امدادگر ۲۵ ساله در الباب می گوید که او انتظار دارد ترکیه برای بیش از یک دهه کنترل شمال سوریه را در اختیار داشته باشد. او گفته ترکیه در خدمت "انقلاب سوریه" است و روسیه هم به دنبال سیستمی برای حفظ اتحاد سوریه؛ البته بدون اسد.

با این حال الشیخ معتقد است کنترل سوریه در عین حال می تواند بسیار پرهزینه و بی مهارت باشد. او گفته که برای تایید فعالیت سازمانش که در زمینه مدارس فعال است چندین ماه به خاطر بروکراسی و چک های امنتیتی ترکیه معطل شده است.  

"ترک ها" او می گوید، "باید به سوری ها کمک کنند نه اینکه بر آنها حکم فرمانی کنند. در حال حاضر اما آنها حکمرانی می کنند."»

کلید واژه ها: الباب در الباب


( ۱ )

نظر شما :