ایران و اروپا دهه‌هاست گفت‌وگو و تبادل نظر دارند

۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۴ کد : ۱۹۷۵۳۴۷ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران و اروپا دهه هاست گفت وگو و تبادل نظر دارند و مانعی برای رایزنی، تبادل نظر و شنیدن نقطه نظرات یکدیگر ندارند، گفت: هر گفت وگویی الزاماً مذاکره به معنای خاص آن نیست.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه "در پاسخ به پرسش خبرنگاران"  در خصوص برخی اظهارنظرها و اخبار منتشره مبنی بر آغاز دور تازه ای از مذاکرات بین ایران و اروپا در موضوعات منطقه ای گفت: جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا از دیر باز و در مقاطع مختلف و در موضوعات  گوناگون گفتگوهایی با یکدیگر داشته اند و اصولا طرفین هیچ مانعی برای رایزنی،  تبادل نظر و شنیدن نقطه نظرات یکدیگر نداشته و ندارند.

قاسمی خاطرنشان کرد: درحاشیه برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ، گفتگویی بین هیات جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و معاونان وزیر خارجه چند کشور اروپایی ( ایتالیا، فرانسه، انگلیس و آلمان) با محوریت یمن آنهم به دلیل شرایط بسیار خاص و فاجعه بار آن برگزار شد؛ کشوری که مدتهاست به علت جنگی ویرانگر و تحمیلی شاهد یک فاجعه انسانی، محاصره، بیماری، گرسنگی و قحطی است و ایران همواره در تماس های دیپلماتیک خود سعی داشته و دارد که در جهت اتمام جنگ و تجاوز و بازگشت آرامش و مهیا شدن زمینه ارسال کمک های انسان دوستانه برای مردم مصیبت زده این کشور تلاش کند و امیدوار است حاصل این فعالیت های سیاسی و دیپلماتیک به کاهش آلام و مصائب بی شمار مردم بی گناه و بی دفاع یمن و خاتمه بمباران ها و در نهایت بازگشت به راه حل های سیاسی مطرح شده برای حل بحران در این کشور منجر شود.

قاسمی تاکید کرد: برخلاف آن چه برخی رسانه های غربی طی روزهای اخیر مدعی شده و مصادره به مطلوب کرده اند، اساسا ایران و اروپا می توانند در راستای سیاست اصولی و خردمندانه جمهوری اسلامی ایران و در تمامی موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفتگو، تبادل نظر و رایزنی ( و نه الزاما مذاکره به معنای سیاسی و حقوقی آن) داشته باشند. بی تردید این امر ، موضوع جدید و غریبی نیست؛ اما این ادعاها و سخن گفتن از یک نوع توافق برای انجام مذاکره همراه با یک ساز و کار و چارچوب قطعی در موضوعات مشخص را تایید نمی کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد:  ایران طی دهه های گذشته و در مقاطع مختلف و بر اساس اصول کلی حاکم بر سیاست خارجی خود و با تکیه بر اصول عزت، حکمت و مصلحت همواره با بسیاری از کشورهای منطقه، همسایگان و دیگر کشور های پیرامونی و اروپایی گفتگو، تعامل و تبادل نظر داشته است، چه در دوران موسوم به مذاکرات انتقادی، تا در دوران پس از آن یعنی دوران مذاکرات جامع و فراگیر و سازنده این نشست و برخاست و رایزنی و گفتگو ها ادامه داشته و می تواند در مناسبات دو و چند جانبه طبق مصالح کلی نظام ادامه داشته باشد ولی قطعا این گفتگو ها هیچ ارتباط و شباهتی به نوشته ها و سخن سرایی های اخیر برخی رسانه های غربی نداشته و نخواهد داشت.

به گزارش فارس، رویترز روز پنجشنبه (10 اسفندماه/1 مارس) مدعی شد قدرت های اروپایی با نزدیک شدن به ضرب الاجل «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا درباره توافق هسته ای برجام، گفت وگو با طرف های ایرانی درباره «نقش تهران در خاورمیانه» را آغاز کرده اند. 

 «دونالد ترامپ» روز 22 دی ماه هنگام تعلیق تحریم های هسته ای علیه ایران طبق تعهدات کشورش در برجام به کشورهای اروپایی ضرب الاجل داد تا فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم ها در 120 روز آینده، معایب این توافق هسته ای را «اصلاح کنند.»

او به کشورهای اروپایی هشدار داد در صورتی که توافق را مطابق میل او اصلاح نکنند این آخرین باری است که تعلیق تحریم ها علیه ایران را تمدید می کند. 

انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان کشورهای اروپایی طرف ایران در توافق برجام بعد از این تهدیدهای ترامپ گفت وگوهایی را با مقام های آمریکایی برای اصلاح این توافق آغاز کرده اند. 

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه (دوم بهمن ماه) بعد از دیدار با مقام های انگلیسی در لندن گفت با کشورهای اروپایی بر سر تشکیل کارگروهی با مأموریت «اصلاح برجام» موافقت کرده است. 

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه (سوم بهمن ماه) در توضیح درباره اظهارات تیلرسون گفته این کارگروه مأموریتی درباره الحاق یک توافق جداگانه به برجام ندارد و هر گونه توافق با کشورهای اروپایی درباره ایران جدا از توافق هسته ای  خواهد بود.

خبرگزاری رویترز اکنون گزارش داده این سه کشور اروپایی، همراه با ایتالیا وارد گفت وگوهایی موازی با مقام های ایرانی درباره مسائل منطقه ای شده اند. 

به ادعای رویترز، مقام های ارشد دو طرف اولین نشست خود را ماه گذشته در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار و درباره «نقش ایران در درگیری های یمن» گفت وگو کرده اند. 

دو دیپلمات اروپایی و یک مقام ایرانی به رویترز گفته اند مقام های ایران، فرانسه، انگلیس، آلمان و ایتالیا قرار است بار دیگر در این ماه میلادی در ایتالیا با یکدیگر دیدار کنند. یک دیپلمات اروپایی دیگر دیدار طرفین در مونیخ را تأیید کرده است. 

این دیپلمات ارشد اروپایی گفت: «ما در مونیخ، آنچه از آنها در یمن انتظار می رود را مشخص کردیم. آنها آشکارا گفتند که نقشی [در یمن] ندارند، اما به جمع بندی هایی برای پیشبرد گفت وگوها دست پیدا کردیم.»

وی اضافه کرد: «ایرانی ها بسیار همکاری می کنند، اما برگزاری یک جلسه مثبت به معنی این نیست که ما شاهد تأثیری در دنیای واقعی خواهیم بود.»

مقام ارشد ایرانی هم به رویترز گفت: «اکثر اختلافات با غرب را می توان برطرف کرد، اما انجام این کار به حسن نیت و تلاش نیاز دارد. غرب باید یکبار دیگر اعتماد ما را به دست بیاورد. توافق هسته ای کامل اجرا نشد، چطور ما می توانیم به آنها در مسائل دیگر اعتماد کنیم؟»

دیپلمات ارشد اروپایی گفت قدرت های اروپایی امیدوارند در دور بعدی گفت وگوها با ایرانی ها درباره نقش نیروهای متحد ایران در جنوب لبنان و جنوب سوریه گفت وگو کنند. 

یک دیپلمات ارشد فرانسوی گفت: «می خواهیم توافق هسته ای را حفظ کنیم، اما به ایرانی ها گفته ایم که با آنها در زمینه های دیگر هم مشکل داریم. لازم است ببینیم در این موضوعات هم پیشرفت حاصل می شوند. در غیر این صورت، اقدامات ترامپ به فروپاشی توافق منجر خواهد شد.»

کلید واژه ها: رویترز ایتالیا مونیخ


نظر شما :